Bude Prometheus Votrelec?
Utorok, 21 Február 2012 04:00

PROMETHEUS patrí k najabsurdnejšie utajovaným snímkam posledných rokov. Ani X mesiacov po prvej klapke a zopár mesiacov pred premiérou (a po desiatkach fotkách a o deji nič nehovoriacom pokuse o teaser) je jasné len to, že Ridley Scott nakrútil sci-fi. Najčastejšie sa diváci pýtajú, či to bude prequel k VOTRELCOVI. Bude?

Na začiatok by som chcel povedať, že som sa snažil tento článok zdržať dovtedy, kým sa na verejnosť nedostanú „poriadne“ informácie. Bohužiaľ, ani vo februári 2012 (cca tri mesiace pred premiérou) sa nevie, čo presne nás čaká v kine. Zo zákulisia idú síce desiatky informácií, tie si však navzájom odporujú. Výsledkom je chaos. Informácie o filme sledujem plus mínus každý deň a môžem s istotou povedať jediné – skoro nič sa stále nevie. Ak by som mal ale čakať na „poriadne“ informácie, obávam sa, že by som čakal do premiéry. Preto nemôžem inak, než text uverejniť a to napriek tomu, že je skôr súhrnom už známych informácií, než že by ponúkal „pravdu“. Tá totiž, zatiaľ, neexistuje.

PROMETHEUS (teaser) predstavuje jeden z najzáhadnejších filmov za... dlhý čas. No to ešte automaticky nemusí znamenať plus. Ridley Scott totiž nenakrútil len VOTRELCA, BLADE RUNNERA a DOBRÝ ROČNÍK. Nakrútil aj ČIERNY DÁŽĎ a G.I. JANE - filmy, ktorých vizuálna stránka je na nich asi jedinou zaujímavou vecou.

O PROMETHEOVI dlhý čas nikto nič nevedel. Len to, že sa začal nakrúcať s Noomi Rapaceovou na Islande, že režíruje Scott a že to na 99% bude sci-fi. No ešte celé mesiace po prvej klapke sa vedeli len všeobecnosti. V nasledujúcich mesiacoch svižný sedemdesiatnik okrem režírovania stihol aj zavádzať, utajovať a miestami až klamať alebo „aspoň“ odporovať tomu, čo povedal pred týždňom.

PROMETHEUS bol mimoriadne utajovaný projekt; prvé oficiálne fotky sa - česť jednej nič nehovoriacej výnimke – objavili až koncom novembra 2011. Vtedy pribudlo aj cirka 20-sekundové pirátske video (údajne teaser), v ktorom nebolo nič počuť a nič vidieť (!) a o ktorom už nikdy nikto nerozprával, takže to bol možno len podvrh fanúšikov. Dnes už nikto nevie.

Stále nie je jasné, o čo vo filme pôjde a už vonkoncom sa nevie, či bude alebo nebude súvisieť so slávnou votreleckou sériou (recenzia na druhý diel). Áno. Na samom začiatku skutočne malo ísť o remake VOTRELCA (1979). No z remakeu sa následne vykľul prequel a z prequelu sidequel (film, odohrávajúci sa v univerze slávneho filmu, ale v podstate s ním nijako nesúvisiaci – jedná sa o veľmi nečastý typ filmov).

Len čo sa začalo hovoriť o sidesequele, začínalo byť takmer isté, že nepôjde o klasický prequel k VOTRELCOVI. To by ale nebol Scott, aby nepoprel aj to. Vyprovokoval diskusiu vyhlásením, že nemáme čakať „štandardného“ filmového VOTRELCA, no „votreleckú D.N.A. to mať bude a to predovšetkým vo finále“. V tej chvíli v podstate už nikto netušil, či PROMETHEUS teda bude alebo dočerta nebude súvisieť s VOTRELCOM. Niektorí tvrdili, že sa bude venovať záhadnej mimozemskej rase zvanej Space Jockey (viď. obrovský mŕtvy mimozemšťan z prvej časti), ale s kyselinovými Votrelcami nebude mať nič. Najodvážnejší tvrdili, že Scott a štúdio 20th Century Fox (ktoré má votreleckú sériu pod palcom od jej vzniku v 70-tych rokoch) len robia zákernú reklamnú kampaň. Tá má za úlohu vydráždiť milióny divákov do nepríčetnosti a totálne ich zmiasť, pričom ale v skutočnosti pôjde o „klasický“ prequel k VOTRELCOVI s aspoň jedným Votrelcom. Tejto teórii ale dnes už verí len málokto.

Sám Scott na jednej strane tvrdil, že PROMETHEUS naozaj nebude tradičný prequel VOTRELCA, jedným dychom ale vypustil slogan k filmu „Vo vesmíre niečo predsa len počuje tvoj krik“. Čo v podstate už viac votrelecké byť nemohlo, keďže slogan k VOTRELCOVI znel „Vo vesmíre nikto nepočuje tvoj krik“. Aby bola situácia ešte chaotickejšia, niektoré fotky monštruóznych dekorácií sa až príliš podobali na kulisy z prvej časti.

Scott akoby chcel dokázať, že v dobe, v ktorej sú verejne dostupné videá a fotky už po pár hodinách nakrúcania filmov (mal to napr. druhý IRON MAN), dokáže X mesiacov tajiť nielen fotky, ale i obsah (čo je v dnešnej dobe naozaj husársky kúsok). Isté bolo len to, že pôjde o sci-fi... a aj o tom niektorí pochybovali (tvrdili, že dej sa bude odohrávať hlboko pod zemou, no teaser, plný vesmírnych lodí, ich teóriu poprel).

Situácia bola čoraz napnutejšia, pretože ak by to bol skutočne prequel, bola by to šokujúca vec, ktorá by mohla čiastočne prepisovať sci-fi žáner. Predsa len, nový VOTRELEC nevzniká každý rok, dvojnásobne nie za 130 miliónov dolárov (informácie o rozpočte sa rozchádzajú, no malo by to byť medzi 100 a 200 miliónmi). Tohto navyše bude režírovať muž, ktorý sériu pred desaťročiami osobne vytvoril a spolu s ňou stvoril zároveň vrchol žánrovej (sci-fi, horor) kinematografie. O popularite VOTRELCA vypovedá fakt, že za posledné desaťročia vznikli desiatky kópií (MUTANT, LEVIATHAN, VEC, ZLOMOK SEKUNDY, SATURN 3, MIMIC, GALAXIA TERORU, NETVOR s Klausom Kinskím, POMSTA VOTRELCA, SFÉRA, SUNSHINE, PANDORUM).

Situácia zašla tak ďaleko, že čoraz zúfalejší fanúšikovia sa snažili čítať medzi riadkami. Keď sa napr. koncom novembra 2011 objavila fotka herca Idrisa Elbau, uvažovali, či na tričku, ktoré má oblečené (a na ktorom má bundu, ale rozopnutú, takže časť trička je vidieť) sa nachádza nedôležitý obrázok alebo dôležitá časť písmena a ak písmena, tak či by sa mohlo jednať o písmeno „W“ a ak áno, tak že „W“ by predsa mohlo byť začiatkom slova „Weyland“ resp. „Weyland-Yutani“ – a to je firma, ktorá sa vo všetkých dieloch série (svojím spôsobom vrátane štvrtého) snažila urobiť z Votrelcov biologickú zbraň!!!!

Treba vyzdvihnúť, že herci, producenti a úplne všetci členovia štábu (od kameramana po nosičov kávy), so Scottom spolupracovali a nikto z nich nič neprezradil. Takáto mimoriadne vysoká tajnostkárska reklamná kampaň produkcii poriadne ušetrí peniaze, keďže netreba robiť trailery; fanúšikom za jeden rok pohodíme 20 nič nehovoriacich fotiek, vyprovokujem ich do nepríčetnosti teaserom, v ktorom keď sa to tak vezme nie je nič vidieť a potom film pustím do kín a bude to trhák, lebo diváci sa naň budú hrnúť v miliónoch, aby sa už konečne dozvedeli, o čo ide.

Momentálne to skutočne vyzerá tak, ako keby Scott chcel vytvoriť rekord o mlčanlivosti. Je február 2012, v júny ide film do kín, no stále nikto z tvorcov k filmu nič, z čoho by sme niečo mali, nepovedal. Vrátane producentov, ktorými sú mimochodom okrem Ridleyho Scotta (a jeho menej známeho brata Tonyho Scotta, inak režiséra snímok TOP GUN či POSLEDNÝ SKAUT) aj Walter Hill a David Giler... producenti série VOTRELEC.

Indície, zvádzajúce k VOTRELCOVI, sa množili. Napríklad je takmer isté, že nemecký herec Michael Fassbender (Magneto z X-MEN: PRVEJ TRIEDY) si nielenže zahrá androida (čo je ale samozrejme okrem VOTRELCA doménou aj stoviek úplne iných sci-fi filmov), ale dokonca androida menom David. Pomôcka pre menej rozhľadených: v prvom VOTRELCOVI sa objavil android Ash, v dvojke a trojke Bishop a v štvorke Call. V abecednom poradí sa teda pokračuje. Je to náhoda? Asi nie. Mohlo by sa zdať, že to bolo jasné nadviazanie na votreleckú sériu, no v takmer rovnaký čas sa Fassbender v jednom rozhovore zaprisahával, že PROMETHEUS v žiadnom prípade nie je prequel k VOTRELCOVI. Zároveň ale priznal, že si zahrá androida, no počas stvárnenia jeho osobnosti sa údajne nechcel príliš inšpirovať prácou Iana Holma a Lancea Henriksena (ktorí robotov stvárnili v prvých troch dieloch). A teraz z toho buďte múdri. Dvojnásobne po tom, čo sa objavila správa, že Patrick Wilson (INSIDIOUS) si údajne zahrá „muža v kokóne“ (kokón je typický „produkt“ votreleckej rasy, na ktorý sa mení vo votreleckom slize uväznený ľudský hostiteľ).

Pokiaľ sa nejedná o zavádzanie, PROMETHEUS sa bude odohrávať v budúcnosti, keď archeológovia v Afrike objavia pradávny artefakt prastarej mimozemskej civilizácie, ktorá možno vytvorila všetok život na Zemi. Stopy po vymretej (?) mimozemskej civilizácii vedú do hlbín vesmíru. Práve tam vyráža posádka lode Prometheus, vedená kapitánom Jeremiahom Janekom (Idris Elba) a šéfkou firmy, ktorá misiu financuje (Charlize Theronová). Na mieste, na ktorom si môžu pomôcť len sami, ich však čaká šokujúci objav. Znie to votrelecky a fanúšikovia sa dušujú, že stopy mimozemšťanov nekončia na len tak hocijakej planéte, ale rovno na planéte LV-426. Čo je planéta, na ktorej neskôr stroskotá Nostromo s Ripleyovou.

Rasa Space Jockeyov je najmenej objasnenou súčasťou série. Popísali sa o nej stohy teórií a tá, že „vynašli“ Votrelcov ako biologickú zbraň, patrí ešte k tým obyčajnejším, fádnejším a nudnejším. Sú to však len teórie fanúšikov, pretože Scott túto rasu v prvej časti absolútne ignoroval a v žiadnej ďalšej sa už neobjavila. Ani najkonzervatívnejší fanúšikovia nevedia, aký je jej oficiálny význam vo votreleckom univerze.

Takže ak by Scott rozprával príbeh o Space Jockeyoch (napr. o tom, ako došlo k zhavarovaniu ich lode), skutočne by to nebol tradičný prequel. Najnovšia správa to ostatne potvrdzuje – Scott v dobrej nálade oznámil, že by okrem PROMETHEA rád v kinách videl aj PROMETHEA 2. Kým prvý diel by sa venoval Space Jockeyom, druhý Votrelcom. A teda až TO by bol „štandardný“ prequel k sérii. Znie to dobre, ale ustavičné zavádzanie zároveň začína už mierne dráždiť (v zlom).

Pointa vtipu je v tom, že nič z toho nemusí byť pravda a PROMETHEUS môže byť obyčajným votreleckým hororom, druhou HVIEZDNOU BRÁNOU (reči o archeologických vykopávkach ju pripomínajú), ale i filozofickým sci-fi typu Stanleyho Kubricka.

Ak by bola teória o Space Jockeyoch pravdivá, na jednej strane znie nádherne kontroverzne (Scott by tým pádom poprel existenciu Boha a pridal sa na stranu Ericha von Dänikena), no na druhej by bolo možno troška smutné, že jedna z najkrajších záhad série (kto bol mŕtvy mimozemský pilot v prvej časti? Bol dobrý alebo zlý? Bol posledným žijúcim zástupcom svojej rasy, alebo niekde čakala miliardová armáda? Kde sa v tej chvíli nachádzal Votrelec, ktorý mu urobil dieru v hrudníku? Prečo prevážal votrelecké vajcia? A kam? A prevážal ich vôbec? Niektorí tvrdia, že obrovský priestor pre vajcia nebol súčasťou lode, ale bol vyhĺbený v povrchu planéty a práve na ňom sa nachádzala stroskotaná loď.) by bola nielen odhalená, ale pekne krásne i rozpitvaná v celom filme. Bolo by to dobre? Bolo by to zle? Bola by to škoda alebo by Scott prišiel s unikátnou sci-fi teóriou, ktorá by umocnila atmosféru prvej časti?

Zaujímavosťou je, že Scott mal pôvodne skutočne nakrúcať sci-fi, ale malo sa jednať o projekt s pracovným názvom STONES. Utajovaný scenár mal vraj byť výrazne „dänikenovský“ a mal vychádzať z teórie, že anglické záhadné kamenné monolity známe pod názvom Stonehenge v minulosti súviseli s mimozemšťanmi. Zdá sa, že STONES sa jemne prerodili v PROMETHEA – oba filmy rozprávajú o zrodení pozemskej rasy.

Teaser, ktorý prišiel koncom decembra 2011, situáciu pravdupovediac ešte viac skomplikoval. Namiesto odpovedí priniesol len ďalšie otázky. Hoci to mnohí čakali, napriek tomu zostali prekvapení... možno aj nemilo. Ten film je skrátka už až príliš záhadný. Ukazuje epické interiéry a exteriéry vesmírnych lodí, ktoré sa podobajú na rôzne interiéry a exteriéry z VOTRELCA. V skutočnosti však teaserom predstavená mimozemská vesmírna loď nemusí byť rovnaká, akú nájde Nostromo vo VOTRELCOVI. Podobá sa na ňu, ale nie je to isté na 100%.

Teaser obsahuje množstvo votreleckých detailov, tie však, ako sa neskôr ukáže v kine, vôbec nemusia byť votrelecké. Môžu byť len zákerne zostrihaným klamstvom. Teaser napr. ukázal záber, povedomý z VOTRELCA – obrovské „delo“ z mimozemskej lode, za ktorým Dallas, Kane a Lambertová našli sedieť mŕtveho mimozemského pilota. I v tomto je však teaser strašne zavádzajúci a klamlivý a delo, ktoré ukazuje, sa v skutočnosti môže na delo z VOTRELCA len podobať...

Rád by som tento článok ukončil tým, že sa niečo vie. No nevie sa nič. Len každým týždňom pribúda čoraz viac zmätku.