Prometheus pristáva
Pondelok, 02 Január 2012 04:00

Teaser na (votrelecký?) sci-fi triler Ridleyho Scotta PROMETHEUS. Vybrali sa do vesmíru hľadať počiatok ľudstva. Našli jeho koniec. Bude sa prepisovať história žánru sci-fi?

Ridley Scott (VOTRELEC, BLADE RUNNER, LEGENDA, G.I. JANE, ROBIN HOOD) koncom decembra 2011 predstavil teaser na svoju sci-fi novinku PROMETHEUS.

Očakávania divákov boli napnuté, pretože od prvej klapky Scott uvalil na projekt embargo (viď. tento článok) a držali sa ho scenáristi, producenti, herci, kameraman i pomocník pomocníka kameramana. Za X mesiacov sme nevideli ani jednu oficiálnu kvalitnú fotografiu, vypustenú štúdiom 20th Century Fox.

K zápletke sa síce tvorcovia (režisér, herci) vyjadrovali, no tak zavádzajúco, že si odpovede často navzájom odporovali (film v jednej chvíli mal byť klasickým prequelom k VOTRELCOVI, potom s ním nijako nemal súvisieť, následne sa mal Votrelec objaviť vo finále, potom ani to nie, potom to zasa mal byť „obyčajný“ votrelecký prequel len bez Votrelca v názve).

Takže hoci je teaser tu, nikto sa z neho nič nedozvedel. Vidíme úchvatné až provokatívne vizionárske vizuálne spracovanie, obrovské exteriéry, úchvatné interiéry, perfektné kostýmy a atmosféru silnú ako býk a počujeme šokujúci hudobný sprievod. No nič sme sa nedozvedeli. Hlavná dejová línia by ale mala znieť takto: v budúcnosti sú na Zemi objavené pozostatky dávnej mimozemskej civilizácie. Tá možno stála pri zrode ľudskej bytosti. Skupina expertov vo vesmírnej lodi cestuje do hlbín vesmíru, aby túto civilizáciu našla, či už živú alebo stáročia vyhynutú. V skutočnosti však ľudia nájdu... nikto nevie. Ale z teaseru, plného strieľania, plameňometov, utekania a hysterického revu, zrejme nič príjemné. Stále ale nie je jasné, či pôjde o prequel VOTRELCA alebo niečo úplne iné (pomôcka pre fanúšikov: Space Jockey).

Je pravda, že kto si pozrie teaser a bude veľmi chcieť, votrelecký sliz nájde. No je to diskutabilné, lebo nie je nič ľahšie, ako zostrihať scénu tak, aby vyzerala votrelecky, no v samotnom filme sa ukáže, že záber na zrejme kyselinou rozleptanú prilbu (Votrelci majú kyselinu namiesto krvi) je v skutočnosti obyčajný ohňový dym a teda nijako nesúvisí s Votrelcami.

Na druhej strane, teaser sa ani nesnaží nepôsobiť votrelecky. Od podvedomého dizajnu vesmírnych lodí a kostýmov cez výpravu (LV-426?) až po... všimnite si, ako sa postupne skladá názov filmu. Presne tak, ako v roku 1979 názov VOTRELCA v úvodných titulkoch. Ak je to náhoda, je to od Scotta pekné svinstvo. Votrelecky znejú aj niektoré presiaknuté informácie (ak to nie je Scottov nevydarený britský žart, Patrick Wilson by si mal zahrať „muža v kokóne“, čo fanúšikom série VOTRELECE netreba vysvetľovať).

Naisto sa vie len to, že režíruje Ridley Scott, zároveň sa stará o produkciu (s ktorou mu pomáha jeho brat Tony... a Walter Hill s Davidom Gilerom, ktorí v minulosti „náhodou“ produkovali votreleckú ságu) a za kamerou stojí Dariusz Wolski (VRANA, všetci štyria PIRÁTI KARIBIKU). Hudbu zloží Marc Streitenfeld, scenár napísali Jon Spaihts (ČIERNA HODINA) a Damon Lindelof („Nezvestní“, KOVBOJI A VOTRELCI).

Z hercov uvidíme Noomi Rapaceovú (asi vedkyňa), Idrisa Elbu (kapitán kozmickej lode), Charlize Theronovú (pravdepodobne najväčšia šéfka na lodi), Guya Pearceho (zrejme Rapaceovej asistent), Michaela Fassbendera (na 99% robot David) a (zrejme v menších rolách astronautov) Logana Marshall-Greena, Rafe Spalla, Seana Harrisa a Kate Dickieovú.