Super 8 [6O %]
Sci-fi
Napísal Ivan Kučera   
Pondelok, 01 August 2011 11:38

Recenzia na sci-fi J.J. Abramsa a Stevena Spielberga SUPER 8.

Netreba nad tým zbytočne premýšľať – Super 8 je názov kamery, na ktorú skupina amerických chalanov (a jedno dievča, ktoré tajne milujú) v sedemdesiatych rokoch 20. storočia (kedy mať vlastný kazetový walkman rozhodne nebola žiadna samozrejmosť) nakrúca v zaspatom mestečku zombícky krvák.

Popri tom si žijú svoje obyčajné životy (hrozba sovietskej invázie, strata matky, otec alkoholik – zrejme bratranec podobných ničomných hajzlov z FORRESTA GUMPA a PEARL HARBOR). Do chvíle, kým sa v meste nezačnú diať čudné veci.

Všetko odštartuje zrážka vojenského vlaku s autom, ktoré sa objavilo na koľajniciach. Od tej chvíle v meste začala vypadávať elektrika, domáce zvieratá zdrhli do susedného okresu a sem tam zmizne šerif. Do prípadu sa zaangažuje tajnostkárska armáda. Súvisia s tým mimozemšťania?

SUPER 8 má pomerne zaujímavé pozadie svojho vzniku (napr. teaser s nehodou vlaku sa nakrútil dlho pred nakrúcaním samotného filmu). Detailne som o tom písal v preview.

Za snímkou stoja dvaja mocní muži – Steven Spielberg (ako producent) patrí niekoľko desaťročí k najslávnejším režisérom a producentom na svete.

J.J. Abrams (réžia, scenár, produkcia) je oproti nemu začiatočník, mladší o niekoľko desiatok rokov. No jeho štart bol takmer raketový. Chvíľku sa cickal s blbými scenármi (dnes sa ťažko verí, že TEN Abrams napísal napríklad ARMAGEDDON...). Následne strhol pozornosť úspešným špionážnym TV seriálom „Alias“ (a solídnym tínedžerským sirupom „Felicity“) a bombastickými „Nezvestnými“.

Následne si ho úplne šialene vybral Tom Cruise ako režiséra MISSION: IMPOSSIBLE III po tom, čo z režisérskej stoličky vyrazil Joea Carnahana a Davida Finchera.

Všetci si ťukali do čela. TENTO Abrams, ktorý dovtedy nič filmové nenakrútil, má režijne debutovať vysokorozpočtovým špionážnym akčným trilerom série, v ktorej Cruise skáče po skalách namiesto kaskadéra?

Nakoniec z toho bol relatívne najvydarenejší diel série. Abrams prijal ponuku nakrútiť prequel k polomŕtvej až mŕtvej filmovej sérii STAR TREK. Bola to šupa a Džej Džej rýchlo kul železo ako producent hitom CLOVERFIELD.

Keď sa začalo hovoriť o SUPER 8 (a nevedelo sa, že dej bude zasadený asi tri desaťročia pred CLOVERFIELD), panoval názor, že sa bude jednať o prequel alebo sequel práve tohto filmu. Vedelo sa, že v úvode bude vlakové nešťastie, po ktorom z trosiek vlaku niečo unikne a začne robiť neplechu v meste. Uvažovalo sa, že to bude príšera z CLOVERFIELDU: vojaci ju na konci CLOVERFIELDU (po tom, čo na konci záverečných titulkov odznela vo vysielačke ISTÁ zásadná veta) chytili a šupli do vlaku, no počas presunu utiekla. Prípadne, ak by sa jednalo o prequel, sledovali by sme „zrod príšery“, ktorá následne, počas vlakového prevozu, utečie do New Yorku (a z toho vznikne CLOVERFIELD).

Nakoniec, hoci SUPER 8 používa mnohé podobné postupy CLOVERFIELDU, filmy nemajú v skutočnosti nič spoločné a SUPER 8 je „samostatné“ nezbedné chlapčenské dobrodružstvo. Hoci... je to urobené tak, aby sa na 100% nedalo vyvrátiť, že obluda, ktorá neskôr bude robiť problémy v CLOVERFIELD, nie je bratrancom obludy zo SUPER 8.

Slovo dobrodružstvo vlastne nie je príliš na mieste, pretože, hoci sa hrdinovia ocitajú v epicentre nebezpečenstva, nejedná sa o akčný trikový veľkofilm. Hoci na oko film vyzerá dobre, tipoval som, že nestál viac, ako 40 miliónov dolárov, čo nie je veľa. Preto som nebol prekvapený, keď som sa dozvedel, že v skutočnosti stál údajne len o 10 viac.

Na tie peniaze totiž... vyzerá. Nehrá v ňom žiadna hviezda (najznámejším je Kyle Chandler zo „Zajtrajších novín“, KING KONGA a DŇA, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM) a „dobová atmosféra“ je dosiahnutá skôr dobre zvolenými vtedajšími rádiovými songami, než výpravou.

Vo filme sa vyskytujú akčné scény, ale veľa vecí v nich hučí, v jednom zábere prebieha viacero udalostí a celé je to neprehľadné. Abrams akčné/trikové scény režíruje tak, ako by sa podľa neho (neviem, možno aj podľa fyzikov) diali v skutočnosti: naraz sa dejú desiatky vecí, situácia je neprehľadná. Vďaka kameramanovi, strihačovi či hudbe to Abrams vie podať úderne. No stále je to chaos. Akčné scény v tretej misii Toma C. boli lepšie a v STAR TREKU chaotickú akčnú situáciu zachraňovali výborní herci a ich postavy.

SUPER 8 je bohužiaľ zatiaľ najslabší Abramsov film: akčných scén má málo a sú zmätené (pripadá mi to, ako keby tvorcovia postupovali podľa hesla „nakrúť bohovskú drahú veľkolepú akčnú scénu a potom ju schválne dokurvi v strižni, ha-ha, to je vtip!!!!“) a situáciu nezachraňujú ani herci. Decká sú super a z niektorých citlivých scén sa mi tajil dych a slzili oči. Rozmýšľam, či mi od osemdesiateho šiesteho (kedy vznikla kingovka PRI MNE STOJ!) bola nejaká filmová banda chalanov takáto sympatická.

Dievčenský element to dokonca nielenže nekazí, ale vylepšuje. Starostlivo vybratej Elle Fanningovej (dcérka Kim Basingerovej a Jeffa Bridgesa v DVERÁCH V PODLAHE, BABEL, PODIVNÝ PRÍPAD BENJAMINA BUTTONA) som veril, že sa do nej všetci zamilujú.

Nikto z nich však neprekračuje tieň. Sú skôr figúrkami, než postavami. Stále je to „citlivý Abrams“, ktorý vie dôstojne pracovať s nedôstojnými filmovými emóciami, kedy sa postavy objímajú a plačú. Neviem prečo, ale u Abramsa tieto hrozné scény zatiaľ vždy fungovali. U iných režisérov to bolo citové vydieranie.

Do polovičky je to výborné, ale postupne, ako sa útoky príšery stupňujú, je to len o pobehovaní iskriacou tmou, kričaní, ziapaní a padaní z bicykla. Ku koncu sa väčšina detských postáv dokonca vytratí z príbehu! Čakal som dojímavú nostalgickú bodku. Ale nič. Abrams so Spielbergom mi ju odopreli.

Kým do prvej polovičky som akceptoval, že nám odopierajú i „poriadne“ pohľady na príšeru, v druhej ma to štvalo. Dovtedy som si hovoril, že je to vlastne dobre. Že netvora nevidíme. Ostatne, Spielberg má k dispozícii asi miliardu trikových monštier vo vesmíre, takže načo sa lacno predvádzať, načo zas a znova, po stý raz, ukazovať trikovú obludu? Nebolo dosť Godzíl? King Kongov?

Nakoniec ma to ale naštvalo, stále tma, stále niečo hučalo a kričalo, no z príšery som nevidel takmer nič... v podstate som z nej takmer nič (ne)videl až do úplného záveru. Ku koncu mi to začínalo pripomínať podvod a hovoril som si, že radšej brakové triky ako z Darabontovej HMLY, ako toto. A hoci som väčšinou fanúšikom nedopovedaných vecí, u SUPER 8 mi prekážalo, že toho AŽ TOĽKO zostalo nevysvetleného. Ako keby tvorcovia zistili, že zabudli pretáčať kalendár a že v skutočnosti nemajú na nakrúcanie k dispozícii tri týždne, ale už len 3 dni – a tak rýchlo, rýchlo, rýchlo, rýchlo! Niektoré scény sa nenakrútili, iné sa stratili, ďalšie ukradol nosič kávy a predal za milión na internete. Keď Spielberg a Abrams zistili, že zmizli celé úseky, zobrali kamery a za štyri hodiny nakrútili scény, na ktoré by inak mali dva týždne. Určité logické nedostatky tomu odpovedajú. Mojím najobľúbenejším je asi takmer neporušené auto, ktoré sa pred pár sekundami čelne zrazilo s plnou rýchlosťou idúcim vlakom.

Pokiaľ je to umelecký zámer, KAŠLEM na taký umelecký zámer. Chcem vidieť normálne dokončený príbeh s postavami, ktoré som si obľúbil a ktoré „len tak“ nemiznú z deja (najviac nepostačujúca prepracovanosť postavy zamrzí u obézneho Rileyho Griffithsa).

Napriek tomu sa mi SUPER 8 páčil. Hovoril som si, že príbeh o monštre sa originálne už v dnešnej dobe ASI na 90% nakrútiť nedá, ale že inak filmári ponúkli fajn hercov, fajn dialógy, citlivý prístup k psychológii hrdinov, atmosféru. Pokiaľ by v druhej polovičke nezintenzívneli prejavy obludy a Abrams by nezačal byť skratkovitý (finálny chlapcov monológ k oblude alias pár slov a je po probléme... ČOŽE?) a držali sa postáv, 80% zrejme dám. Ku koncu sa však všetka snaha mení na čudnú machuľu. Ale i tak je fajn vedieť, že i zatiaľ najslabší Abramsov film je (miestami) nadpriemerný. A páčil sa mi určite viac, ako CLOVERFIELD (ktorému tiež dávam 60%).

Super 8, USA 2011, cca 112 minút

Réžia a scenár: J.J. Abrams. Hudba: Michael Giacchino. Kamera: Larry Fong. Hrajú: Joel Courtney, Kyle Chandler, Elle Fanningová, Ron Eldard, Noah Emmerich, Zach Mills, Riley Griffiths a ďalší