Planéta opíc v kocke
Štvrtok, 28 Júl 2011 06:32

Chronologický článok o zásadných udalostiach zo 6-dielnej série PLANÉTA OPÍC, na ktoré tohtoročný očakávaný titul RISE OF THE PLANET OF THE APES... zrejme nenadviaže.

Zámerne sa nebudem venovať logickým kravinám, ktorými je celá sága prešpikovaná ako divina slaninou. Radšej len v stručnosti napíšem obsahy jednotlivých dielov. Vyplýva z toho, že sú určené iba divákom, ktorí ich videli filmy (alebo je im to prosto jedno). Ešte dodám, že dej všetkých častí (vrátane RISE OF THE PLANET OF THE APES) sa odohráva v USA (okrem Burtonovho remakeu, ktorého príbeh je umiestnený naozaj na mimozemskú planétu).

Planéta opíc, 1968 Americký astronaut Taylor s dvoma kolegami stroskotá vo vesmírnom korábe na planéte, kde žijú ľuďom podobné tvory, ibaže sú to nemí divosi, združujúci sa v lesných svorkách. Planéte vládnu hovoriace šimpanzy, gorily a orangutany, ktoré ich lovia, zabíjajú a pitvú. Vodcom spoločenstva je starý orangutan Dr. Zaius z Ministerstva vedy. Po tom, čo Taylor prichádza o kolegov, spojí sa s divoškou Novou a dvojicou priateľských šimpanzov, Zirou a Corneliusom. Na konci, už len s Novou, vyráža do „Zakázanej zóny“: záhadnej oblasti, do ktorej nechodia divosi ani opice. Film končí slávnym záberom na pláži, kde vidíme trosky Sochy slobody. Áno, celý čas sa dej odohrával v budúcnosti planéty Zem.

Do vnútra planéty opíc, 1970 Taylor a Nova STÁLE putujú neobývanou „Zakázanou zónou“. Tu však Taylor tajomne mizne a Nova sa pridáva k astronautovi Brentovi. Brent s kolegom (ktorý po pristátí umiera) prišiel hľadať kamaráta Taylora. S Novou vyráža do opičieho mesta, kde sa stretávajú so Zirou a Corneliusom, ale i čoraz zaslepenejším Zaiusom. Radšej utekajú späť do „Zakázanej zóny“, čo sú, ako sa ukáže, v skutočnosti pozostatky New Yorku. V jeho podzemí objavia sektu zmutovaných ľudí s telepatickými schopnosťami, ktorí celý čas žijú v „Zakázanej zóne“ a boja sa útoku opíc. Tie prichádzajú na konci filmu a už ani Brent, Nova a (znovu nájdený) Taylor nedokážu zabrániť katastrofe. Mutanti totiž vlastnia nukleárnu raketu. Všetci traja ľudskí hrdinovia sú zabití a raketa odpálená a ničí celú Zem.

Útek z planéty opíc, 1971 Zira, Cornelius a šimpanzí vedec Milo zrekonštruovali Taylorov koráb, Milo sa ho naučil pilotovať a všetci traja zo Zeme odleteli tesne pred odpálením jadrovej rakety. Pohltí ich rovnaká „časová diera“, aká kedysi Taylora a Brenta, ale kým tých vtedy hodila do „budúcej“ Zeme, trio šimpanzov sa dostane do Ameriky 70. rokov 20. storočia, kedy opice ešte žijú v džungli (a nerozprávajú). Keď Zira prezradí, ako ľudstvo v ďalekej budúcnosti skončí, armáda opice zabije. Jej pozornosti však unikne Zirin čerstvo narodený syn, ktorého vo svojom cirkuse ukryje dobrý ľudský cirkusant Armando.

Dobytie planéty opíc, 1972 Začiatok 90. rokov 20. storočia. Zirino „proroctvo“ sa naplnilo: vírus zabil na Zemi mačka a psy, ľudstvo však túžilo po zvieracej láske a tak si vyhliadlo opice. Keď zistilo, aké sú učenlivé, urobilo z nich sluhov na nenáročnú manuálnu prácu. Ľudia sa však majú na pozore a stále veria, že potomok rozprávajúcich opíc žije. Je to pravda – celých 20 rokov ho v cirkuse ukrýval Armando. Po jeho smrti mladý opičiak Cézar (teda syn Ziry a Corneliusa) zosnuje vzburu trpiacich opíc. Vie ako jediná opica na svete rozprávať a disponuje telepatickými schopnosťami (ak opici telepaticky „povie“, aby prevrhla smetný kôš, prevrhne smetný kôš), stane sa teda veliteľom opíc. Začína nadvláda nad ľuďmi.

Bitka o planétu opíc, 1973 O 12 rokov neskôr. Ľudia a opice sa navzájom poničili, ale nie úplne: posledné zvyšky ľudí a opíc (ktorým kraľuje Cézar, večne sa škrúci s násilníckym gorilím generálom Aldom) sa snažia spolunažívať v lesnej dedinke. V rádioaktívnom newyorskom podzemí ale živoria ľudskí mutanti, ktorí sa rozhodnú skončiť mier - a opice. Na konci sú porazení, ale sčasti sú porazené aj opice: Aldo poruší opičí zákon „opica nezabije opicu“, keď zabije Cézarovho malého syna Corneliusa (pomenovaného po dedkovi). Dej je v skutočnosti rozprávaný orangutanom, ktorý na konci prízvukuje, že udalosti, o ktorých práve rozprával (zástupu kamarátskych opičích a ľudských mláďat), sa stali pred 600 rokmi. Ako ale potom mohlo dôjsť k udalostiam z prvých dvoch častí, ak ľudia a opice žijú v harmónii a ľudia neonemeli?

Hrozný seriál a otrasné veci z neho vyplývajúce. V sedemdesiatych rokoch 20. storočia si štúdio z nejakého dôvodu povedalo, že stále nestačilo a pustilo sa do štrnásťdielneho TV seriálu. Dej bol znova umiestnený na Planétu opíc, na ktorej znova stroskotalo zopár amerických astronautov a zasa utekali pred opicami (predovšetkým pred násilným gorilím generálom so smiešnym menom Urko) a s niektorými sa naopak kamarátili. Seriál v podstate poprel všetko, čo mohol (napr. ľudia bežne rozprávali a žili v dedinách, síce pod nadvládou opíc, ale tie ich už nelovili) a nepomohol ani návrat niektorých postáv, známych z pôvodnej filmovej série (Dr. Zaius). Keďže štúdiu ani TOTO nestačilo, v nasledujúcich rokoch prišlo s viacerými televíznymi celovečernými filmami, ktoré ale boli v skutočnosti len bizarným, čudným a zlým zostrihaním niekoľkých epizód seriálu.

Planéta opíc, 2001 Hoci sa tomu režisér Burton bráni, jedná sa o remake. Logicky teda film ignoruje predchádzajúce časti. Americký astronaut Leo stroskotá na planéte, kde žijú hovoriace opice, loviace a zabíjajúce divokých ľudí (tí ale VEDIA rozprávať). Hovoriace opice žijú v skutočnosti vďaka Leovi, ktorého po stroskotaní išli hľadať kolegovia z vesmírnej stanice, ale kvôli elektromagnetickej búrke stroskotali na rovnakej planéte, ibaže stovky (tisíce?) rokov pred ním. Keďže sa jednalo o stanicu, kde sa robili pokusy s opicami, nadvlády sa chopili práve tie. Kým prechádzali evolúciou, potomkovia kozmonautov končili čoraz hlbšie v džungli ako ustráchaní slabosi. Leovi sa nakoniec podarí odletieť späť na Zem; po núdzovom pristátí uprostred mesta prichádza početná pomoc, od reportérov po policajtov... všetko sú to ale opice.

Rise of the Planet of the Apes, 2011 Bude séria pokračovať aj po tejto časti? Závisí to momentálne samozrejme len od toho, ako ju diváci prijmú. Ak mám súdiť z dostupných informácií a predovšetkým fotiek a v dobrom hrôzostrašných trailerov, snímka by bola rada znepokojujúca. Už vzhľad samotných opíc nemá veľa spoločného s dobráckymi opičkami od Tima Burtona alebo z pôvodnej ságy. Je to skôr niečo hrbaté, psychopaticky vyškerené a disponujúce veľkou fyzickou silou. Niečo nepredvídateľné, pudové, živočíšne, ako zlá nočná mora, na ktorú by asi nikto normálny nebral svoje 7-ročné deti do kina a ešte za to platil. Ak mám súdiť predčasne, zápletka rozhodne vyzerá skôr ako tretí MUŽ BEZ TIEŇA (čiže „nič moc“) a zdá sa, že herci tomu tiež príliš nedajú (s výnimkou Johna Lithgowa?). Práve znepokojujúci vzhľad by snímku mohol vyšvihnúť na niečo, čo dnes pohodlný a ľahostajný divák nie je zvyknutý vídať v kinách. Ak by snímka finančne zabodovala, pokračovanie je isté. Ak nie, netreba sa báť. Štúdio je bizarnou značkou príliš posadnuté na to, aby sa o jej ďalšie pretlačenie na plátna kín v nasledujúcich desiatich rokoch nepokúsilo.