Planéta opíc 2001 [6O %]
Streda, 20 Júl 2011 09:00

Recenzia na remake Tima Burtona kultového sci-fi PLANÉTA OPÍC.

Recenzia obsahuje spoilery.

Ak nerátame (a to nerátame) rôzne bizarné televízne filmy (v skutočnosti pozliepané z niekoľkých častí nevydareného seriálu), v poradí šiesta PLANÉTA OPÍC (po PLANÉTE OPÍC, DO VNÚTRA PLANÉTY OPÍC, ÚTEKU Z PLANÉTY OPÍC, DOBYTÍ PLANÉTY OPÍC a BITKE O PLANÉTU OPÍC). Ale prvá, ktorá na udalosti zo série nenadväzuje; jedná sa skôr o remake resp. „novú verziu“ knižky.

2029, vesmírna stanica Oberon. Astronauti robia vedecké pokusy na opiciach (napr. ich učia pilotovať vesmírne lode), ale v takej priateľskej atmosfére, že keď americký astronaut, kapitán Leo Davidson (Mark Wahlberg) príde o svojho bezbranného šimpanzieho zverenca, poruší rozkazy a vyberie sa ho hľadať vo vesmírnom korábe. Dostane sa však do „elektromagnetickej búrky“, ktorá ho šmarí na džungľovú planétu. Na jej povrchu sa z ľudí stali divosi, ukrývajúci sa v džungli (ale vedia hovoriť) a lovení hovoriacimi opicami, presvedčenými, že „ľudská duša“ neexistuje.

Najviac sa teória, že aj ľudia si zaslúžia slušné zaobchádzanie, protiví surového šimpanzovi Thadeovi (Tim Roth) a jeho armáde goríl. Kozmonaut je polapený spolu s ďalšími divochmi (napr. Kris Kristofferson či Estella Warrenová) a prevezený do opičieho mesta. Tu chvíľu pobudne, následne sa mu ale s hŕstkou ľudí a opíc (ukecaný orangutaní šmelinár Limbo alias Paul Giamatti, ľudí ochraňujúca šimpanzica Ari alias Helena Bonham Carterová atď.) podarí utiecť do púšte, kde na neho majú čakať kolegovia z Oberonu. Prekvapenie však bude šokujúce (a úplne iné, ako v originálnom filme)...

Urobiť remake iba preto, že dnes máme lepšie masky? Uf, Tim! Matný Wahlberg nemá osobnosť (tá postava je taká zlá, že by s ňou nič neurobil asi ani Burtonov dvorný herec Depp), vlasatý Kristofferson (BLADE) sa iba mihne a blondína Warrenová je plochá (po hereckej stránke).

Opice sú na tom oveľa lepšie, pričom výborné masky Ricka Bakera (pritom nenominované na Oscara, Baker mal ale v tom roku v hre nomináciu za GRINCHA a tú premenil na zlato) im umožnili hrať podobne, ako kedysi masky Johna Chambersa vtedajším hercom. Opičie pohyby (a výprava - mesto, džungľa, jazero, Oberon, trosky v púšti). Baker mal ostatne opičiu prácu z minulosti dobre natrénovanú (TARZAN s Christopherom Lambertom, GORILY V HMLE: PRÍBEH DIAN FOSSEYOVEJ, HARRY a HENDERSONOVCI, GORILA JOE). Na rozdiel od Chambersa vždy patril zaslúžene k najznámejším hollywoodskym maskérom (spolu so Stanom Winstonom alebo Tomom Savinim).

Masky fajn, ale nestačia. Film nemá osobnosť; kým originál bol dobrý v úvodnom a záverečnom putovaní a prostriedok z mesta opíc nudil, u Burtona je to naopak. Hoci je po vizuálnej stránke titul dobrý, treba prísne skonštatovať, že na 100-miliónový rozpočet to žiadne nadšenie nie je, skôr hľadanie kúskov mäsa na ohlodanej kosti. Keď vezmeme do úvahy, že v rovnakom roku prišli trikové bomby HARRY POTTER A KAMEŇ MUDRCOV a predovšetkým novozélandský PÁN PRSTEŇOV: SPOLOČENSTVO PRSTEŇA, nie je príliš zrejmé, kam sa vlastne onen pomerne nezanedbateľný stomiliónový rozpočet Timovi Burtonovi podel... James Cameron zrejme vedel, prečo od projektu odstúpil, hoci ho pôvodne mal sfilmovať so svojím kamarátom Arnoldom Schwarzeneggerom (naopak, že film nakrúti Oliver Stone, bol zrejme dobrý vtip).

Štúdio 20th Century Fox pochopilo, že v sérii nemá zmysel pokračovať – blbšie to už byť nemôže. Navyše, posledný (ak nerátame spomenutý seriál a z neho pochádzajúce snímky) diel prišiel v roku 1973, takže fanúšikovia série (ak takí vôbec niekedy žili, niekto ale na pokračovania do kín chodiť musel, keď sa stále robili nové) by ďalší zúfalý pokus nadviazať na už povedané veci zrejme neuvítali. Asi jedinou rozumnou cestou, ako tému dojiť ďalej, bolo – nakrútiť remake a hotovo, nebudeme sa s tým kašľať.

Burton síce vyhlasoval, že to nebude remake, ale skôr „moja verzia“... nakoniec je to ale prosto remake, len sa hrdina nevolá Taylor, ale Davidson (ale je tiež Američan – a rovnako namyslený, nečakaným zvratom série je však fakt, že sa do malérov dostal kvôli... opičke!).

A pokračujeme - i teraz stroskotá v jazere (ale už sám). To sa síce už nenachádza v púšti, ale naopak uprostred šťavnatej, vlhkej džungle. Tu dôjde k jeho prvému stretnutiu s divochmi, ibaže o 15 minút skôr, ako v „origináli“. Tentokrát zlým opiciam velí šimpanz (gorily sú ale stále líčené ako armáda), pričom orangutan, v pôvodnej sérii „múdrosť opičieho národa“ (i keď brániaca sa novým myšlienkam), je obyčajný šmelinár.

Aj ďalšie veci pôsobia dojmom, že Burton jednak mieni vzdať poklonu pôvodnej ságe, ale zároveň sa chce stoj čo stoj odlišovať. „Verný“ je i môjmu pocitu, že riadne kašľal na logiku resp. za jej chýbanie. Tým bola povestná už pôvodná séria. Od Burtona som naivne čakal viac, ale zbytočne. Ako sa ukáže, opice a divosi sú v skutočnosti „deti Oberonu“. Ako sa ale na planéte objavili kone?

Výsledkom je zvláštny hybrid, v ktorom sú rovnaké veci z pôvodnej série, ale zároveň aj veci, ktoré sú presne naopak (kým v sérii platilo „opica nezabije opicu“, tu ešte v prvej polovičke Thade ubije na smrť dve gorily). Takže sa síce objaví Charlton Heston (vo veku takmer 80 rokov v jednej zo svojich posledných rolí), ale ako opica (a navyše ako umierajúci otec ústredného zlosyna!). Zaznie kultová hláška „Nedotýkaj sa ma tými svojimi hnusnými špinavými paprčami“, ale teraz ju nepovie človek opici, ale opica človeku. V cameo sa mihne Linda Harrisonová alias Nova (z prvých dvoch častí série), ale už nie ako Nova. Naopak, Nova je tentokrát opica (a hrá ju Lisa Marieová). Striehnuť na podobné detaily pre mňa bolo zábavnejšie, než samotný film.

Mimochodom, svojho času sa hovorilo, že v ňom, ako opica, je George Clooney. V tom čase totiž bol kamarát s Wahlbergom (hrali spolu v TROCH KRÁĽOCH a DOKONALEJ BÚRKE) a údajne sa o niečo stavili s tým, že ak prehrá Clooney, mihne sa ako opica v tomto filme. Sám Clooney to však poprel a ani časopisy či internetové filmové databázy ho v súvislosti s týmto filmom nespomínajú. Ale čo vy viete...

Film sa najradikálnejšie od pôvodného filmu líši asi v závere. Leo celý čas putuje do púšte, kde sa podľa všetkého nachádzajú jeho kolegovia z Oberonu. Nakoniec Leo Oberon skutočne nájde... ale už sú z neho len trosky. Akoby tu ležali stovky, ak nie tisíce, rokov. Ako je to možné?!

Ako sa Leo dozvie z archívneho záznamu, ľudia z Oberonu ho išli okamžite hľadať. Sami sa ale dostali do elektromagnetickej búrky, ktorá ich vrátila v čase (či už stovky alebo tisíce rokov, nie je to príliš jasné). Paradoxne teda na planéte zhavarovali stovky/tisíce rokov pred Leom. Ako hovorí kapitán v lodnom denníku, planéta bola pustá, neobývaná. Ako ale ubiehal čas (mesiace? Roky?), pokusné opice sa začali búriť. Nakoniec posádku Oberonu alebo zabili alebo tá „len“ umrela na starobu a choroby. Každopádne, niektorí jej členovia medzičasom stihli zapracovať na množení, takže nielenže opice sa množili a podstupovali evolúciu (učili sa rozprávať a jazdiť na koňoch), ale množili sa aj ľudia a vyvíjali sa. V ich prípade to ale bola skôr evolúcia naopak. Z inteligentných „vesmírnych bytostí“ sa stali divosi, ktorí síce rozprávajú (po anglicky), ale inak žijú v džungľových svorkách a boja sa opíc.

Následne pred Leom zletí malý vesmírny koráb s jeho šimpanzom, ktorý sa stratil v „elektromagnetickej búrke“ a až teraz pristál (a kvôli ktorému to v podstate všetko začalo). Leo nasadne do korábu a odlieta na Zem, preč z tejto mizernej planéty: dej sa teda neodohrával, na rozdiel od starej série, na „Zemi v budúcnosti“, ale naozaj na inej planéte (kde „náhodou“ tiež bola pitná voda a pozemská džungľa a vzduch).

Leovi sa to podarí – konečne pristane. V Amerike. Pri Lincolnovom pamätníku. Namiesto slávnej obrovskej prezidentovej sochy je tu ale socha generála Thadea a keď na miesto havárie dorazia policajti a novinári (v autách, na motorkách), sú to... opice.

Pôvodne som chcel dať 40% a hoci som tento film videl od roku 2011 niekoľkokrát, vždy z neho mám rovnako zlé pocity. Niečo tu skrátka smrdí – akoby sám Burton film znenávidel počas nakrúcania. Silené a silné nechutenstvo cítiť z postáv, dialógov.

Potom som si povedal, že 40% je predsa len troška neférových – asi nie je práve najspravodlivejšie stomiliónový „seriózny“ film s hollywoodskymi hviezdami a od renomovaného režiséra stavať po bok céčok typu DOBYTIE PLANÉTY OPÍC.

Potom som si povedal „No a čo, že film stál 100 miliónov a hrajú v ňom hviezdy“. O to je predsa slabý výsledok smutnejší. Nakoniec NAPRIEK TOMU zostávam na 60% - keď si spomeniem na fraškoidné scény z DO VNÚTRA PLANÉTY OPÍC, je Burtonov remake o čosi lepší a jeho jediné zlo je v tom, že je nudný.

„Z akého si sveta? – „Z amerického letectva. A práve sa vraciam domov.“

Planet of the Apes, USA 2001, cca 119 minút

Réžia: Tim Burton. Scenár: William Broyles Jr., Lawrence Konner, Mark Rosenthal (na námety románu Pierrea Boullea). Kamera: Philippe Rousselot. Hudba: Danny Elfman. Hrajú: Mark Wahlberg, Tim Roth, Helena Bonham Carterová, Michael Clarke Duncan, Paul Giamatti, Estella Warrenová, Cary-Hiroyuki Tagawa, David Warner, Kris Kristofferson, Erick Avari, Glenn Shadix, Lisa Marieová, Charlton Heston, Deep Roy, Linda Harrisonová, Rick Baker a ďalší