Paul [4O %]
Štvrtok, 14 Júl 2011 15:10

Recenzia na sci-fi komédiu s drsným E.T. Mimozemšťanom PAUL.

Dvaja Angličania (Simon Pegg & Nick Frost) sú fanúšikovia sci-fi. Všade chodia spolu, takže ich všetci pokladajú za homosexuálov. Im to ale príliš neprekáža; hlavne, že sa spolu môžu baviť o filmoch, knižkách a komiksoch a kupovať si predražené kópie samurajského meča, ktorým sa v SLEPEJ ZÚRIVOSTI v osemdesiatom deviatom oháňal hendikepovaný Rutger Hauer.

Život starých mládencov sa zmení po tom, čo sa rozhodnú odísť karavanom do Ameriky, najskôr navštíviť sci-fi a fantasy festival (kde sú ľudia v maskách Ewokov ešte tým normálnejším, čo tam stretnete) a následne k skutočným „pamätným“ miestam typu „tu v roku 1949 stroskotalo UFO, vláde sa to podarilo ututlať, no my vieme svoje a raz ročne sa sem chodíme pokloniť nebesiam“.

Počas svojej neveľmi záživnej (pre diváka) road movie takmer doslova vrazia do mimozemšťana na úteku. Paul (hlas, mimika a gestikulácia Setha Rogena z NABÚCHANEJ) je na Modrej planéte dlho udomácnený mimozemšťan. Stroskotal tu pred desaťročiami, no ihneď ho zajala americká vláda a začala s ním spolupracovať. Keďže ale Paul v poslednom čase dospel k presvedčeniu, že spolupráca začína smerovať k niečomu nebezpečnému (= vláda by mu rada vyrezala a skúmala mozog), rozhodne sa zdrhnúť.

Práve vtedy stretne hrdinov, ktorí mu pomôžu utiecť pred neúnavným agentom (Jason Bateman – HANCOCK, KRÁĽOVSTVO) na miesto, kde pre neho majú priletieť mimozemskí súkmeňovci.

Zákulisie nevtipnej komédie PAUL siaha do väčšej hĺbky, ako by sa mohlo zdať.

V skutočnosti sa práce neoficiálne spustili už v roku 2004. Vtedy sa vo Veľkej Británii stala menším fenoménom zombícka komédia SÚMRAK MŔTVYCH režiséra Edgara Wrighta, v ktorej Pegg a Frost hrali titulné úlohy (a Wright s Peggom zároveň napísal scenár).

Film sa páčil otcovi nemŕtveho žánru Georgeovi A. Romerovi až tak veľmi, že Pegga a Frosta, na znak úcty, pozval na nakrúcanie svojho štvrtého zárezu do zombíckej série, tvrdého gore KRAJINA MŔTVYCH. V nej im, ako poďakovanie, dal cameo „fotografujúcich sa zombíkov“.

Pegg, Frost a Wright následne vyhlásili, že majú v pláne ešte minimálne dve žánrové paródie: po zombíkoch si mali vziať na mušku policajné buddy kriminálky typu SMRTONOSNÁ ZBRAŇ a následne sériu ukončiť mimozemskou inváziou.

Všetky tri projekty mali byť paródie, ale jemné, láskavé a plné nadávok a krvi (nie, nevylučuje sa to) v štýle GALAXY QUEST.

Prostredný diel trilógie vyšiel: JEDNOTKA PRÍLIŠ RÝCHLEHO NASADENIA bola šupa, ktorou Wright, Pegg a Frost potvrdili, že prvá rana nebola náhodná a že sa do tretice máme na čo tešiť.

Plány im ale zhatili ich vlastné ambície. Resp. ambície Pegga a Wrighta (Frost akoby sa hraniu zámerne vyhýbal, hral maximálne v PIRÁTOCH NA VLNÁCH), ktorí začali pracovať na svojej americkej kariére.

Pegg sa začal mihať v podporných roličkách veľkých hitov (MISSION: IMPOSSIBLE III, Abramsov STAR TREK). Dokonca dostal hlavnú rolu v komédii AKO SA ZBAVIŤ PRIATEĽOV A ZOSTAŤ ÚPLNE SÁM, no nebol z toho žiadny hit.

Wright sa vrhol do vyčerpávajúceho nakrúcania audiovizuálne náročného komiksu SCOTT PILGRIM PROTI CELÉMU SVETU (dobrý film, ale finančne prepadol) a už X rokov v kuse pracuje na entej filmovej verzii scenára k vysnenému marveláckemu komiksu ANT-MAN. Toho by rád režíroval, no stále sa potenciálnym producentom nepáči miliónta verzia milión ráz prepísaného scenára. Wright zároveň pomáhal písať scenár Spielbergovmu TINTINOVI (v ktorom si Frost a Pegg „počítačovo zahrajú“ Thompsona a Thompsona, to nie je preklep) a produkoval sci-fi komédiu ATTACK THE BLOCK (2011) s Nickom Frostom o mimozemskej invázii.

Kvôli tejto vyťaženosti na iných projektoch, sa vznik PAULA odďaľoval a odďaľoval... odďaľoval.

Wright bol v Hollywoode taký vyčerpaný, že sa od tretieho projektu nakoniec rozhodol dištancovať. Pegg si nakoniec čas našiel a s Frostom napísal scenár. Výsledok pôsobí rozpačito, uponáhľane alebo naopak - príliš odležane, až zatuchnuto.

Ťažko povedať, nakoľko výslednú matnosť filmu spôsobilo zamilovanie sa do digitálnych hračiek (film na mňa pôsobil dojmom, že po nociach na trikoch pracovali všetci, od režiséra cez hercov po roznášača kávy a nikto nemal energiu napísať poriadny scenár) alebo zmena režiséra.

Faktom je, že režisér Greg Mottola (SUPERBAD) tomu príliš nedáva. Film na mňa pôsobil dojmom, ako keby Monty Pythonov režíroval 90-ročný divadelný veterán. Prosto čudne. Amerika britský humor skutočne nechápe, čoho výsledkom je, že ak britských komikov režíruje Američan, je to tupé, hlúpe a trápne. PAUL nemá atmosféru, humor detinsky (a to nie som náročný „drozd-má-chvost“ z BLBÉHO A BLBŠIEHO je moja obľúbená komediálna scéna), dialógy pôsobia strojene a improvizačne (v zlom). Herci akoby sa miestami cítili v rozpakoch (najviac je to vidieť na inak milom Frostovi, ktorý akoby bol z kamery nervózny!). Film neplynie svižne ani pomaly: potáca sa v strede od ničoho k ničomu a ešte ďalej. Uškrnul som sa štyri razy, nahlas som sa nezasmial ani raz.

A čomu aj? Veď nie je na čom. Pokladám sa za relatívneho fanúšika sci-fi (= mám ho radšej, ako nórsko-ukrajinské melodrámy resp. videl som všetky „základné piliere žánru“). Ale ČOMU som sa mal smiať? Že hlavnú zápornú postavu hrá herečka, ktorá sa v minulých desaťročiach preslávila hororovou sci-fi sériou? Lacným narážkam na Spielberga? Ak tvorcovia aspoň niekde čo-to vyťažili zo žánru niečo originálne, boli to štyri dialógy v klingončtine. Inak sucho, bez oblakov.

O tom, aký nevtipný tento potenciálne veľmi vtipný film (prosto je tam mimozemšťan, ktorý kecá a fajčí a všetci rozprávajú o sexe a hovnách... a ČO?) je, vypovedá aj to, že Davida Koechnera (ĎAKUJEME, ŽE FAJČÍTE) a Johna Carrolla Lyncha (ZODIAC) pokladám za hercov, ktorí ma dokážu rozosmiať alebo zamraziť, no až v záverečných titulkoch (!) som zistil, že tu hrali. Boli TAKÍ zamaskovaní alebo nevýrazní, že mi počas pozerania ani len nenapadlom dať si ich nudné postavy do spojitosti s takými originálnymi hercami so svojráznym prejavom.

Film pôsobí dojmom, že sa všetci po nociach sústredili na trikovú post-produkciu (Paul vznikol rovnakou metódou, ako Glum v PÁNOVI PRSTEŇOV) a keď bolo treba ráno začať nakrúcať, boli TAKÍ s prepáčením ochrápaní, že si poriadne nedovideli ani na koniec nosa a tak všetko len v núdzovom režime rýchlo spráskali na prvú dobrú, poobede sa išli trocha prespať a večer zasa 12 hodín makať na trikoch. Takto to URČITE nebolo, ale na mňa to tak ROZHODNE pôsobilo.

Paul, USA | Veľká Británia 2011, cca 104 minút

Réžia: Greg Mottola. Scenár: Nick Frost, Simon Pegg. Hudba: David Arnold. Kamera: Lawrence Sher. Hrajú: Simon Pegg, Nick Frost, Seth Rogen (hlas, mimika, gestikulácia), Jason Bateman, Bill Hader, Jane Lynchová, Kristen Wiigová, Jeffrey Tambor, Blythe Dannerová, David Koechner, John Carroll Lynch, Sigourney Weaverová a ďalší