Transformers 3 [8O %]
Napísal David Hecht
Streda, 06 Júl 2011 05:46

Recenze na nový film Michaela Baye TRANSFORMERS 3.

První díl byl překvapením, druhý díl značně horší a po čtyřech letech se vrací Autoboti a Deceptikoni v plné síle znovu. Tentokrát poprvé v 3D. Mezi další výrazně změny patří nahrazení herečky Megan Foxové modelkou Rosie Huntington-Whiteleyovou. Údajně Megan Foxová z projektu odstoupila nebo spíš byla vyhozena kvůli problémům s režisérem série Michaelem Bayem. Slavná herečka v jednom rozhovoru režiséra přirovnala k Hitlerovi, a to Steven Spielberg (výkonný producent TRANSFORMERŮ) nenechal jen tak. Kromě Rosie do sestavy přibyli také herci jako John Malkovich (NEBEZPEČNÉ ZNÁMOSTI, V KŮŽI JOHNA MALKOVICHE), Patrick Dempsey nebo Frances McDormandová (FARGO, PO PŘEČTENÍ SPALTE).

Příběh třetích TRANSFORMERŮ začíná dobovým uvedením do děje. Divák se ocitá v roce 1969, kdy úspěšně přistálo Apollo 11 s prvními kosmonauty na Měsíci. Při průzkumu nalézají neznámou vesmírnou loď, která je zničená a pustá. Veškeré materiály z lodi uschovají mezi hlavní pohlaváry NASA, což se později ukáže jako fatální chyba. Ve vesmírné lodi se totiž mimo jiné nachází Sentinel Prime (prastarý vůdce a bojovník Autobotů) a nebezpečná mimozemská technologie, která může, co jiného než zdevastovat veškerý život na Zemi.

Hlavní hrdina Sam Witwicky v podání Shia LaBeoufa (TRANSFORMERS, OKO DRAVCE) se snaží zapadnout do obyčejného života, hledá si práci, pěstuje vztah se svojí přítelkyní Carly (Rosie Huntington-Whiteleyová) a cítí se po svých zásluhách vlasti hrubě nedoceněn. Vše se změní, když začne pracovat pod vedením postavy Johna Malkoviche, kde se ocitne jako živý terč jednoho z deceptikonských zabijáků. Zrovna obsazení Johna Malkoviche jsem registroval jako příjemné oživení a zvýšení hereckých kvalit filmu. Bohužel Malkovich zde nemá vůbec co hrát, jeho postava je prázdná a nebál bych se jí přirovnat na základě povahy k novináři J. Jonah Jamesonovi ze série SPIDER-MAN. V první pomalejší třetině se na plátně také objeví Samova rodina (Kevin Dunn a Julie Whiteová), která má stále na starost většinu trapných vtípků a situací. Naštěstí jich není už tolik jako v druhém díle.

Další známé postavy ze série se chovají naprosto stejně jako v jiných dílech. John Turturro si roli opět užívá plnými doušky a vojáci Josh Duhamel a Tyrese Gibson ani ve třetím díle nejdou zneškodnit. Jediný, s kým jsem měl problém, byla již zmíněná Rosie Huntington-Whiteleyová. Nejsem žádný fanoušek Megan Foxové, ale do role mi seděla a zvykl jsem si na ni. Rosie na mě už v traileru působila jako pěst na oko a ve filmu se mi to jen potvrdilo. Romantická rovina mezi Rosie a Samem je stejně falešná a klišovitá jako ta s Megan Foxová, takže tam to vyjde zhruba na stejno.

V druhé třetině začíná dlouhá bitva o Chicago, která trvá snad 45 minut a Bay zde nevinné občany vůbec nešetří. Na počátku invaze mi to dost připomínalo Emmerichovu tvorbu smíchanou s post-apokalyptickou atmosférou a celkem to fungovalo. TRANSFORMERS 3 3D je po AVATAROVI teprve druhý film, kde jsem nelitoval peněz za 3d projekci. Akce je přehledná, není už tolik sestříhaná a působí mnohem víc epicky.

Nahrává tomu i povedená hudba Steve Jablonskyho, který pod taktem Hanse Zimmera kvete jako víno a jeho main theme se stala součástí trademarku filmových TRANSFORMERŮ. Jeho hudba dokáže skvěle doladit bitevní vřavu nebo navodit skutečné emoce (skladba No prisoners only trophies).

Scénář napsal Ehren Kruger (KRUH), který spolupracoval i na druhém díle. Nemyslím si, že by scénář k třetímu dílu byl nějak výrazně lepší než k druhému, ale aspoň Kruger ubral dementních vtípků a film je tak snesitelnější. Navíc film obsahuje hned několik zajímavých zvratů, které zvýší popcornovou zábavu, protože přesně to noví TRANSFOMERS jsou. Spolu s posledním POTTEREM nejočekávanější letní blockbuster, který splnil přesně mé očekávání a doufám, že tímto dílem Bay trilogii ukončil.

Díl je bezesporu nejtemnější, ale také dle mého názoru nejkvalitnější. Má solidní výpravu a závěrečná bitva by fungovala jako důstojné ukončení série. Rozpočet díla zatím není zveřejněn. Spekulovalo se o částce přes 400 milionů dolarů, ale Bay tuto částku popírá. Každopádně film utržil za první promítací den 37 mil. dolarů, což je prozatím nejvyšší částka letošního roku.

TRANSFORMERS 3 je dost možná nejlepší letošní blockbuster – ideální popcornový výplach, který nemůže nudit a měl by se líbit všem, kteří dokážou u filmu nepřemýšlet a bavit se.

Transformers: Dark of the Moon, USA 2011, cca 157 minut

Režie: Michael Bay. Scénář: Ehren Kruger. Hudba: Steve Jablonsky. Kamera: Amir M. Mokri. Hrají: Shia LaBeouf, Hugo Weaving (jenom hlas), Tyrese Gibson, Frances McDormandová, John Malkovich, Alan Tudyk, John Turturro, Kevin Dunn, Patrick Dempsey, Rosie Huntington-Whiteleyová, Josh Duhamel a další