Triangle [2O %]
Piatok, 06 Máj 2011 17:04

Recenzia na neznesiteľný mysteriózny vodný triler TRIANGLE.

Christophera Smitha som do pozretia tohto filmu pokladal s Neilom Marshallom a Michaelom J. Bassettom za jedného z najtalentovanejších britských hororových režisérov.

Je pravda, že po debute METRO s Frankou Potenteovou (80%), predstavovala IZOLÁCIA (60%) zosun, ale skôr preto, že nemám rád kombináciu hororu a komédie, než že by to bol vyložene nekvalitný slasher. ČIERNA SMRŤ so Seanom Beanom (ktorú nakrútil až po TRIANGLE, ale videl som ju niekoľko mesiacov pred ním) jemne pošramotenú latku znova zvýšila. Takže som sa na jeho ďalší film tešil, lebo mal byť bez humoru, zato s Bermudským trojuholníkom.

Bermudský trojuholník ma fascinuje od detstva, videl som na tú tému veľa dokumentov, filmov a seriálov a čítal veľa kníh a článkov. Všetky mali spoločnú nízku úroveň, spravidla končili pri mimozemských únosoch či podmorskej Atlantíde, ktorej obyvatelia potápajú lode.

Bermudský trojuholník si o podobné šialené vysvetlenia koleduje: oblasť sa hmýri mýtami, záhadami, poverami, tajomstvami a nevysvetliteľnými úkazmi. Vinou toho všetkého tu za desaťročia (stáročia?) zmizli desiatky (stovky?) lodí a dokonca lietadiel. Hovoria sa legendy o tom, ako piloti, ktorí nad Bermudským trojuholníkom leteli, údajne zahliadli okolo letiace bombardéry z Druhej Svetovej vojny. Hovorí sa, že jachtári na otvorenom mori narazili na bezcieľne plávajúce lode s roztrhanými plachtami. Prípadne na iné jachty, na ktorých palubu keď vstúpili, našli na stole nedojedené teplé jedlo, ale žiadneho človeka (a záchranný čln bol na palube). Niečo sa zrejme dá vysvetliť logicky (na palubu jachty vstúpili piráti, posádku zastrelili a hodili do mora, cennosti ukradli a odplávali preč svojou loďou). Niečo asi nie. Hovorí sa o gigantických podmorských víroch, o šialene rýchlo sa meniacom počasí (z čistej oblohy a úplného bezvetria osemmetrové vlny). Hovorí sa o obrovských chobotniciach a iných morských neexistujúcich netvoroch. Kompasy tu vraj prestávajú fungovať... a asi tucet iných...VECÍ. Nechcem povedať KRAVÍN, pretože ma téma fascinuje. No i ja si uvedomujem, aké šialené niektoré teórie sú.

Preto som sa na tento film tešil. Dej pojednáva o skupinke cca tridsiatnikov (jeden sa podobá na Chrisa Evansa, ale nie je to Chris Evans. Jedinou slávnou tvárou je priemerne slávna Melissa Georgeová z 3:15 ZOMRIEŠ! a NOC DLHÁ 30 DNÍ), ktorí sa na jachte vyberú na šíre more. Padnú asi dve tri vety o tom, že sa ZREJME nachádzajú v Bermudskej oblasti, ale nijako extra to v ďalšom deji nie je rozvíjané. To je ale ešte to najmenšie ZLO filmu.

Vinou bleskovo sa meniaceho počasia (asi jediná scéna, z ktorej ma mrazilo) sa jachta stane nepoužiteľnou. Našťastie sa objaví obrovská loď. Stroskotancom sa na ňu podarí nastúpiť, po posádke ani cestujúcich však nie je ani stopy. Občas začujú podozrivý zvuk alebo letmo zahliadnu tieň, ale to je všetko.

Na palube na nich čaká záhada, ale vlastne čaká len na hrdinku – všetci ostatní sú len vyjavení štatisti.

Na hrdinke síce čaká záhada, zlá pointa zlého vtipu ale je v tom, že v priebehu filmu táto záhada NEBUDE rozlúštená!

Ak by to trvalo hodinu dvadsať, možno by som dal až 40%. Hodina trištvrte je však na taký katastrofálny scenár v podstate až za trest. Po palube na dvojmetrových opätkoch behajúca Georgeová je TAK otravne zmätená, že na film sa NEDÁ pozerať. O Bermudskom trojuholníku som sa nedozvedel NIČ, ani o pôvode lodi som sa nedozvedel nič a rozhodne som sa nič nedozvedel ani o tom, prečo sa vlastne deje to, čo sa deje. Výprava opustenej lode začne rýchlo nudiť, dialógy sa nedajú počúvať a postavy sa zasekli na „štíhlom chlapíkovi“ a „hysterickej krave“.

20% dávam za mimoriadne nevydarený scenár, ktorý hodinu a trištvrte nedáva zmysel, nikto v ňom nič nevysvetľuje a dej je taký chaotický, že už ma to v podstate takmer ani nehnevalo a aspoň som mal čas urobiť si zoznam toho, čo mám cez týždeň kúpiť. Film je strata času, ktorá obsahuje asi tri zaujímavejšie scénky a to píše niekto, koho záhada Bermudského trojuholníka fascinuje, má rád austrálske herečky a pomerne sa mu páčila LOĎ DUCHOV od Dark Castle. Pre mňa bez debaty najhorší film, aký Smith do roku 2010 (vrátane) nakrútil.

Triangle, Veľká Británia/Austrália 2009, cca 99 minút

Réžia a scenár: Christopher Smith. Kamera: Robert Humphreys. Hudba: Christian Henson. Hrajú: Melissa Georgeová, Michael Dorman, Rachael Carpaniová, Liam Hemsworth, Henry Nixon a ďalší