Projekt Prometheus
Napísal Marián Sedlák
Streda, 09 Marec 2011 06:14

Článok o chystanom sci-fi projekte Ridleyho Scotta PROMETHEUS, odohrávajúcom sa vo votreleckom svete, v hlavných rolách Charlize Theronová a Noomi Rapaceová.

Režisér Ridley Scott patrí ku kultovým režisérom vďaka filmom VOTRELEC (1979) a BLADE RUNNER (1982). Teraz sa rozhodol vrátiť ku svojim začiatkom a oživiť mytológiu nevítaného návštevníka nákladnej lode Nostromo.

Pôvodne mali byť dva filmy, ktorými by sa začal rozprávať príbeh ešte pred prvým dielom VOTRELCA. V médiách sa začali objavovať rôzne informácie aj dezinformácie ohľadne prístupnosti, rozpočtu, hercov, príbehu, atď. Postupne sa tento proces konsoliduje a konečne sa neuvádzajú každý deň iné informácie o projekte s názvom PROMETHEUS.

Film bude vychádzať z témy a myšlienok nachystaných pre prequel VOTRELCA, ale mal by sa odohrávať v novom svete. Vo svete tzv. Space Jockeys alebo tiež The Pilot. Podľa jednej teórie práve „piloti“ vytvorili votrelcov ako biologickú zbraň. Uvidíme, kam sa nakoniec príbeh filmu PROMETHEUS uberie. Hovorí sa o originálnom a šokujúcom námete. Citujem: „Zatiaľ, čo VOTRELEC bol pre tento projekt odrazovým mostíkom, kreativita tvorcov dala vzniknúť novej mytológii a vesmíru," vyjadril sa v tlačovej správe Scott. „Fanúšikovia rozoznajú korene VOTRELCA, no nápad tohto filmu je unikátny a provokatívny." (koniec citácií, zdroj www.gorila.sk)

Zatiaľ je isté obsadenie hlavných úloh – hrdinka švédskej trilógie Milénium Noomi Rapaceová, oscarová Charlize Theronová a nový „Magneto“ Michael Fassbender. Nie je istá prístupnosť ani rozpočet a dátum premiéry je zatiaľ určený na 8. júna 2012. Kameru má na starosti Poliak Dariusz Wolski (všetky diely PIRÁTOV Z KARIBIKU, SMRTIHLAV/DARK CITY, VRANA), o scenár sa starajú Damon Lidelof (scenárista seriálu „Nezvestní“) a začínajúci scenárista Jon Spaihts (pracuje na THE DARKEST HOUR) a samozrejme sa vracia švajčiarsky dizajnér H.R. Giger. Čo sa týka hudby, mohol by Scott prizvať k spolupráci Eliotta Goldenthala (ktorý robí skvelú hudbu a má už skúsenosti s témou VOTRELCA) alebo gréckeho Vangelisa (BLADE RUNNER) s jeho hypnotickou hudbou. Dúfam, že sa Ridley rozhodne správne, lebo v jeho posledných filmoch (PAVUČINA LŽÍ, ROBIN HOOD) hrala hudba druhé husle a práve v sci-fi hororovom žánre je hudba jeden z hlavných prvkov budovania atmosféry.

Určite si všetci fanúšikovia ságy želajú R-kový rating, veď predsa nepôjde o Disney 3D rozprávku so slintajúcimi mimozemšťanmi s podbradníkmi. V tomto musí byť režisér rázny. Je jasné, že to bude tvrdý boj so štúdiom o prístupnosti a zároveň rozpočte. Ridley chcel na ešte zmýšľaný prequel VOTRELCA 250 miliónov dolárov a R-kový rating, nečudoval som sa, keď štúdiu chcelo rating PG-13 (prístupnosť od 13 rokov). Pri takom veľkom rozpočte musí film zarobiť minimálne 500 miliónov dolárov, aby projekt nebol stratový. Verím v kompromis, v R-kový rating, v nižší rozpočet a hlavne v schopnosti vizuálneho mága z britských ostrovov Ridleyho Scotta, ktorého kreativita nepozná hraníc.

PROMETHEUS je jeden z najočakávanejších filmov roku 2012, keďže ide o svetoznámu ságu, z ktorej vzniklo niekoľko filmov, počítačových hier, kníh, postavičiek. Konečne sa Scott vrátil k sci-fi žánru. Už dlhšiu dobu plánoval natočiť nejaké sci-fi, najprv „Brave New World“ (od Aldousa Huxleyho, niečo na štýl „1984“), neskôr sa spomínala knižka „The Forever War“ (Joe Heldeman), momentálne nie je známe, čo sa s týmito plánovanými projektmi deje, či sa odložili do šuplíka alebo už nadobro zanikli.

Nakoniec sa vrátil k téme, s ktorou rozbehol svoju režisérsku kariéru a získal punc kultovosti.