Deň, keď sa zastavila Zem 2008 [4O %]
Streda, 16 Február 2011 07:26

Recenzia na sci-fi s Keanu Reevesom a Jennifer Connellyovou DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM.

Mimozemšťania existujú! Unesú horolezca Keanu Reevesa, po desaťročiach sa prevtelia do jeho tela (čo s ním robili dovtedy?), Keanu pristane v newyorskom parku v ohnivej obrovskej guli (...) a je s ním gigantický strieborný robot, ktorému z helmy šľahajú vražedné laserové lúče.

Následne je mimozemšťan terorizovaný ministerkou obrany USA Misery Batesovou, ktorá mu odmieta sprostredkovať stretko so „zástupcom ľudstva“ (= americkým prezidentom), obmedzí mu osobnú slobodu a chce ho skúmať (pitvať?).

Keanu ale včas (vďaka atraktívnej vedkyne Jennifer Connellyovej, ktorej pomoc de facto spočíva v pošepkaní slova „uteč“) zdrhne a povie si, že keď je to takto, zničí nás. Nie samotnú planétu. Len ľudstvo. Lebo ostatní mimozemšťania sú zhrození z toho, že si ničíme planétu a chcú nás vyhubiť ekologickou cestou (biliardmi biliard lesklých kovových chrobáčikov), aby ju čo najmenej poškodili.

Keanu ale (vďaka vedkyni, jej hnusnému synovi a trojminútovému škriabaniu kriedou Monty Pythona Johna Cleesea) pochopí, že nie sme až takí zlí a tak koniec sveta nenastane (zrejme preto, aby sme sa navzájom mohli ďalšie stáročia vraždiť vo vojnách).

Stačí vám?

Už tupšie som to nevedel napísať. Tupšie to napísal už iba jeden človek na svete. Scenárista David Scarpa. Čierno-biely originál z roku 1951 som videl kedysi dávno v detstve a spomínam si len na parádneho robota, takže ma nikto nemôže viniť z toho, že farebnému remake od režiséra HELLRAISERA: INFERNO a V MOCI DIABLA dávam len 40% preto, lebo milujem originál. Originál nemilujem, je mi ukradnutý a na remake som sa netešil, lebo mi bol tiež ukradnutý, od trailerov cez fotky po príbeh. Dobrý film si pozriem rád, akéhokoľvek žánru a ani ten Keanu nie je až taký otrasný herec, ako si občas robím srandu, že je.

Napriek tomu, keď som dostal príležitosť pozrieť si tento film, tušil som, že ma nebude baviť.

V prvom rade – film trvá takmer dve hodiny a počas nich sa neudeje ani jedna akčná scéna. Občas sa udeje akčný moment (výbuch helikoptéry), ale nie akčná scéna. Namiesto toho tony nudných dialógov a detských hlášok o tom, aké je ľudstvo zlé, skazené a nezaslúži si žiť, čo je možno pravda, ale treba to povedať troška komplikovanejšie, aby to neznelo ako v rozprávke z 50. rokov 20. storočia. Z toho, že najväčším Zlom príbehu nie je agresívny mimozemšťan, ale agresívna ministerka obrany USA, sa na zadok neposadím. Pár vecí JE zaujímavých (Klaatu nemá zničiť Zem, ale iba ľudstvo), ale to sú detaily.

Keďže v celom filme nie je žiadna akčná scéna, musel sa režisér spoľahnúť na fádny dej. Koho dnes ale prekvapí, že mimozemšťan chce vyjednávať, ale zlí Američania ho pomocou samopalov uväznia? Koho prekvapí, že na konci „precitne“ a pochopí, že napriek svetovým vojnám sme vlastne super a zaslúžime si milióntu šancu? Tvorcovia sa mnohé nelogické kraviny snažia odôvodniť, ale vôbec sa im to nedarí. Prečo Keanu zabije policajta a potom ho oživí? Hovorí, že nechce, aby zomrel jeho rukou. Ale vyvraždiť miliardy pozemšťanov jeho rukou, to už nie je problém? A rozhodne mi nesedelo, ako sa mimozemšťan, ktorý dokáže vybaviť koniec sveta, môže pohybovať v meste a nikto si ho nevšimne a ako je odkázaný na akúsi ženu. Tak čo je teda? „Boh“ alebo somárik, ktorého stále treba držať za ruku?

Dlho som rozmýšľal, prečo ma film tak nebavil. Ale neprišiel som na nič lepšie, než vetu „je to nuda“. Nejde o to, že sa v ňom nič akčné nedeje. Mám rád stovky filmov, v ktorých sa nič nedeje. Ale majú niečo iné. Dialógy, postavy, hercov, scenár. Dnešný film nič z toho nemá, až ma zaráža, že štúdio investovalo také veľké peniaze do takého jemne povedané priemerného scenára a ešte viac ma prekvapil Keanu Reeves, ktorý nie je a nikdy nebol a ani nebude extra dobrý herec, ale kompenzuje to prísnym výberom scenárov, lebo vie, že ako herec je slabý a preto sa snaží účinkovať v látkach, ktoré stoja skôr na kvalitnom príbehu, než na jeho výkone (podobne to má Tom Cruise). Napríklad CONSTANTINE sa mi páčil a ak aj mal svoje chyby, stále to bola úplne iná liga, ako dnes recenzovaný zbytočný film. Ale ak KONTAKT s Jodie Fosterovou pokladáte za dobré sci-fi...

P.S. Ešte by som dodal, že i Connellyová sa snaží a že peniaze sú na filme vidieť, mnohé zábery sú efektné, triky parádne a keď Keanu v spomalenom zábere pôsobivo káča chodbou v dobre padnúcom drahom čiernom obleku, JE to pekný záber. Ale to je asi tak všetko.

P.S.2 Ešte jedna paranoická (?) zaujímavosť. Keanu Reeves hral vo filme CONSTANTINE, ktorý režíroval Francis Lawrence. Francis Lawrence následne režíruje SOM LEGENDA s Willom Smithom. Vo filme DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM hrajú Keanu Reeves a syn Willa Smitha Jaden.

The Day the Earth Stood Stil, USA/Kanada 2008, cca 104 minút

Réžia: Scott Derrickson. Scenár: David Scarpa (podľa filmu z roku 1951). Kamera: David Tattersall. Hudba: Tyler Bates. Strih: Wayne Wahrman. Hrajú: Keanu Reeves, Jennifer Connellyová, Jon Hamm, Kathy Batesová, John Cleese, Jaden Smith a ďalší