Trávnikár [4O %]
Streda, 02 Február 2011 07:25

Recenzia na sci-fi triler/horor, ktorý sa oháňa Stephenom Kingom, ale skoro nič s ním nemá spoločné. TRÁVNIKÁR.

Dobre. Začnem tým najľahším. Má tento film niečo spoločné s hororovým spisovateľom Stephenom Kingom? Ak si film dodnes totiž drží určitú (maličkú, ale predsa) divácku popularitu, tak okrem primitívnych trikov a VEĽMI TESNÉHO oblečenia ústredných hrdinov, za to môže aj meno slávneho žánrového autora, s ktorým sa tento hlúpy sci-fi horor spája.

Takže. Áno, King skutočne napísal poviedku, v ktorej účinkuje chlapík s kosačkou (asi teda onen trávnikár, ale pokiaľ viem, takéto slovo v slovenskom jazyku neexistuje... že by najsprávnejší výraz znel „záhradník“?). Ten rozseká (sekačkou) na kusy chlapíka, ktorý si ho najal na pokosenie trávnika pri svojom dome. Tým akákoľvek podobnosť filmu s danou poviedkou končí (ak nerátame „kingovské motívy“, ako sú ľudí vraždiace zviera alebo desivý náboženský fanatizmus). Je to veľmi krátka poviedka (na Slovensku vyšla myslím pod názvom „Chlap s kosačkou“ v poviedkovej zbierke „Nočná zmena“, na tvrdej obálke bol umiestnený strašiak do kukurice). V poviedke išlo, ak ma spomienky neklamú, ešte aj o to, že „záhradník“ behá nahý po záhrade s naštartovanou kosačkou a žerie pokosenú trávu. No, čo dodať, najlepšia poviedka Stephena Kinga to určite nebola, ale napísal aj horšie. Poviedka, pokiaľ viem, končí tým, že kosačka začne obyvateľa domu prenasledovať (zdá sa mi, že aj priamo v dome) a nakoniec ho veľmi krvavo rozseká na milióny milimetrových kašovitých kúskov.

Vo filme TRÁVNIKÁR síce tiež vystupuje chlapík, ktorý kosí trávu (a tá kosačka jedného človeka dokonca zabije). Ale tým akákoľvek podobnosť končí. Kým poviedka bola naozaj len o tom, čo som napísal, film sa od majiteľa kosačky len odráža k sci-fi zápletke o virtuálnej realite, čo dnes vyzerá úsmevne (s útrpnými efektmi), ale v roku výroby to bolo čosi senzačné, neuveriteľné, nádherné – a nikto neveril, že niečo také raz bude možné. Proste niečo ako TRON, ale oveľa horšie. King sa s tvorcami snímky dokonca i súdil, aby bolo jeho meno stiahnuté z titulkov. Nebolo to ale prvý ani posledný raz, čo Hollywood vyhlasoval za Kinga film, ktorý s jeho predlohou nemal v podstate nič spoločné (schwarzeneggerovka BEŽIACI MUŽ).

Takže. Záhradník Jobe Smith (Jeff Fahey to nikdy ďaleko neodkopal, ale nedávno dobre zahral v MACHETE) je urastený, svalnatý a retardovaný panic s nevinnou tvárou a nádherným telom, ktorého sa pre svoje účely rozhodne tajne použiť/zneužiť vedľa v dome bývajúci vedec (úsmevný Pierce Brosnan DLHO pred Bondom). Jeho posledný armádny pokus s „preniknutím do virtuálnej reality“ skončil masakrou (pokusný šimpanz odbachol niekoľko vojakov, veľká škoda, že film nie je predĺženou verziou tejto najpôsobivejšej časti snímky). Vedec sa teda utiahol do súkromia, ale keďže sme v sci-fi horore, divák samozrejme vie, že skôr či neskôr sa rozhodne (na vlastnú päsť pravdaže) vedec použiť na výskum retardovaného mladíka.

Virtuálna realita ale z neho urobí „kybernetické monštrum, ovládajúce alternatívne vesmíry“ – v tej chvíli začne ísť príbeh definitívne do sračiek.

Triky bez pochyby zostarli, miestami natoľko, až pripomínajú nevydarenú komédiu. Atmosféra zo začiatku vôbec nie je zlá, ale čím viac sa pohybujeme/lietame v „internete“, tým viac slabne a vo finále sa to vlečie tak, že už to fakt chceme mať čo najskôr za sebou. Herci tomu nepomáhajú a čo sa hororu týka, niektoré scény majú hororovú atmosféru a v mestečku dôjde k niekoľkým krvavým úmrtiam, ale toto je asi taký horor, ako MŔTVA ZÓNA. Ak naozaj existuje „režisérska verzia“ dlhšia o cca 30 minút, skutočne by som ju nechcel vidieť a ak áno, tak len v sado-maso-nálade (na DVD, ktoré v Českej republike vyšlo myslím v „stánkovom papierovom obale“ za pár babiek, sa v bonusoch nachádza aj 12 „nepoužitých“ scén, ale mal som nervy len na prvú – účinkoval v nej šimpanz...).

P.S. V roku 1996 vznikla dvojka (TRÁVNIKÁR 2:ODVRÁTENÁ STRANA VESMÍRU). Brosnan ani Fahey v nej už nehrali (z Brosnana sa medzitým stal úspešný Bond, z Faheya kuriózna kultová herecká etuda pre pár fanúšikov).

The Lawnmowe Man, USA/Japonsko/Veľká Británia 1992, cca 107 minút

Réžia: Brett Leonard. Scenár: Gimel Everett, Brett Leonard. Kamera: Russell Carpenter. Hudba: Dan Wyman. Strih: Alan Baumgarten, Lisa Bromwellová. Hrajú: Pierce Brosnan, Jeff Fahey, Austin O´Brien, Troy Evans, Randall Fontana, Geoffrey Lewis a ďalší