Recenzia na sci-fi z produkcie Petra Jacksona DISTRICT 9.

Afrika. Nad Johannesburgom sa vznáša obrovská mimozemská vesmírna loď.

Ľudstvo čakalo čokoľvek, keď do nej priateľsky násilím vniklo. Možno E.T. – Mimozemšťana, možno podobné pozitívne blízke stretnutia tretieho druhu.

Možno sme čakali agresívne votrelecké svine.

Určite sme ale nečakali zbedačených žobrákov, o ktorých sa budeme musieť starať.

Tých, ktorí ako prví vstúpili do hnusnej vygrcanej zasmradenej lode, čakal pohľad na milión hnusných podvyživených mimozemských sráčov. Vtipne a výstižne sme ich pomenovali „Kreveťáci“.

Kreveťáci sa zabývali v špinavom gete pod loďou (ktorá sa stále potichu vznášala nad Johannesburgom). Miestni chudobní Afričania oproti nim zrazu pôsobili ako civilizovaní boháči.

Ubehlo X rokov. Situácia je stále rovnaká resp. oveľa horšia. Nielenže Kreveťáci neodleteli. Stále sú na rovnakom mieste, zaberajú priestor miestnym Afričanom, hnusne sa rozmnožili (rozmnožujú sa nakladením vajíčok, v ktorých „zrejú“ ich „larvy“), v gete je špina, choroby, nelegálne kšeftovanie (s mačacími konzervami) a hustá kriminalita. Pričom obrovská loď sa stále vznáša na úplne rovnakom mieste. Už to ani nie je čudné.

Našťastie sú tu experti z firmy MNU, ktorí dostali nápad s „konečným riešením“. Rozhodli, že zajtra sa musia presťahovať všetci smradľaví Kreveťáci do plynových komôr resp. do krásneho mestečka, vybudovaného špeciálne pre tie hnusné kurvy (a keď už po nich ani pes neštekne, vybudovať v ňom narýchlo plynové komory a konečne sa toho trápneho šmejdu z vesmíru zbaviť). Ale to je len príjemná hudba budúcnosti. Prioritou súčasnosti je najskôr ich tam vôbec presťahovať, čo bude komplikované, lebo je ich veľa, neradi spolupracujú a nenaučili sa (žiadny) pozemský jazyk.

Pred presťahovaním ale treba (prečo?) všetkých Kreveťákov upovedomiť o tom, že keď už nevedia z našej planéty láskavo vypadnúť, nech aspoň podpíšu blbé lajstrá (ráta sa aj buchnutie do lajstrov), čím vyjadria súhlas s presťahovaním do „špeciálnej zóny“.

Samozrejme to nebude také jednoduché, ako sa povie. Preto do geta s civilnými MNU-zamestnancami (firma MNU sa špecializuje na výrobu zbraní, ale to nie je dôležité... alebo?) vyrážajú aj desiatky špičkovo ozbrojených vojakov, ktorí pri prvej príležitosti strieľajú. Kreveťákov je veľa a stratí sa to.

V gete treba behom 24 hodín urobiť strašne veľa práce. Zadovážiť podpisy od KAŽDEJ obludy, to je riadne vyčerpávajúce. Navyše ako bonus treba zabaviť ich podomácky vyrobené zbrane (ktoré sa vyznačujú ničivou silou a tým, že ich môžu používať iba Kreveťáci) a spáliť ich hnusné „vajíčka“. Našťastie je tu (ne?)schopný veliteľ celej monštruóznej akcie. Usmievavý, zhovievavý a pohodový Wikus van de Merwe (fantastický Sharlto Copley z A-TEAMU), ktorý je úplne odtrhnutý od reality. Šéf MNU je náhodou jeho svokor, ale to s jeho povýšením na veliteľa dnešnej akcie nesúvisí. Potom sa ale nešikovný Wikus v gete počas podpisovej akcie nakazí tajomnou tekutinou, ktorú Kreveťáci zo zatiaľ neznámeho dôvodu vyrobili a...

DISTRICT 9 je skvelý film. Skvelý, skvelý, skvelý. Chvíľu som rozmýšľal, že mu dám len 80%, ale potom som si povedal nie, nie a ešte raz nie, dočerta. Parádne triky, vzrušujúci scenár, originálni mimozemšťania, skvelé masky, bohovské herecké obsadenie, bombovo zručná kombinácia humoru a tragiky, presah (viem, znie to ako klišé, ale metafory typu „mimozemšťania = Židia v plynových komorách“ funguje), strhujúca akcia. Jackson a jeho režisérsky kôň Blomkamp od začiatku nasadili ostré tempo a nevzdali sa ho až do svižne rýchlo pribehnúcich záverečných titulkov. Snímka pripomína rané diela Cronenberga (fyzická premena na „muchu“) a Jacksona (ako pukance pukajúcu slizké vajíčka). Je to hravé, je to svieže, je to super.

Pravdaže, vždy sa nájde niečo, čo človeku nesedí. Ale tentokrát sú to len drobnosti a film ma chytil tak silno, že som si nijako extra nevšímal ani prípadné logické nedostatky. Aj nad tým jediným, ktorý som zahliadol (po dvadsiatich rokoch Kreveťáci dokončili „vírus“ NÁHODOU 24 hodín pred vysťahovaním?), som mávol rukou a radšej som sa namiesto premýšľania ďalej nechal unášať svojráznymi bojovými scénami, nádhernými počítačovými trikmi a uvoľneným prístupom k veci. Miestami (sex s UFO) mi to pripadalo skôr tak, že tvorcovia majú 20 rokov, sú plní fantázie a niekto im dal dvestomiliónový rozpočet a potom zomrel a už ich nemal šancu skontrolovať.

Ani sa mi o DISTRICTE 9 nechce veľmi písať. Hľadám správne slová, ktoré by vystihli moje pocity. No sú to len suchopárne slová ako „paráda“, „super“, „bomba“, „nadšenie“, „krása“. Vôbec sa nečudujem, že snímka získala štyri oscarové nominácie (okrem „očakávaných“ kategórií, napríklad za najlepšie triky, aj nečakané nominácie za najlepší scenár a dokonca film roka, ani jednu nomináciu nepremenila na zlato, ale aj tak je to veľký úspech na taký „brakový“ film). Pritom Jacksonov ozajstný „vlastný“ režijný počin (PEVNÉ PUTO) bol v tom istom roku len nominovaný „iba“ za najlepší mužský herecký výkon v podpornej úlohe a rozhodne s kvalitou DISTRICTU 9 (a nesúhlasím s tým, že je to žánrové miešanie jabĺk a hrušiek) nemal veľa spoločného.

District 9, USA/Nový Zéland/Kanada/Afrika 2009, cca 112 minút

Réžia: Neill Blomkamp. Scenár: Neill Blomkamp, Terri Tatchell. Kamera: Trent Opaloch . Hudba: Clinton Shorter. Strih: Julian Clarke . Hrajú: Sharlto Copley, David James, Nathalie Bolttová a ďalší