Avatar [4O %]
Streda, 08 December 2010 18:01

Recenzia sci-fi AVATAR (2009).

Nemyslím si o sebe, že som náročný divák. Ale že sa z AVATARA (preview) vykľuje naivný, odpudivo detinský klišé blábol s až TRÁPNYMI ponaučeniami o ekológii, priateľstve atď., to som teda fakt nečakal!

Camerona zbožňujem, na prvých dvoch TERMINÁTOROCH som vyrastal a chcel som byť ako Arnold Schwarzenegger alebo aspoň ako Michael Biehn a mať taký plášť, aký mal on. Na TITANICU som bol v kine 5x a VOTRELCI sú WOW i po desiatkach rokoch.

Doteraz boli pre mňa jeho najslabším filmom čudné PRAVDIVÉ LŽI (PIRAŇU 2: LIETAJÚCU SMRŤ som nevidel). To už sa zmenilo. Už je to AVATAR. PRAVDIVÉ LŽI boli priemerné, ale AVATAR je studená, podpriemerná sprcha. A to sa mi páči TANEC S VLKMI a mám slabosť pre „dobývanie Ameriky“ (len sa Amerika u Camerona volá Pandora a Klausa Kinského nahradil Stephen Lang). Ale toto bolo čosi strašné. Zabité tri hodiny môjho života. Kebyže ich strávim na WC s hnačkou, pokladal by som ich za zmysluplnejšie.

Postavy sú napísané smiešne, ako keby ich písal Luc Besson (s pomocou Stephena Sommersa). Od hrubej (ale v jadre srdca dobrej) vedkyne a tvrdého zakomplexovaného šéfa vojakov cez mariňácku pilotku, ktorá je drsná, ale kamošov nenechá v štichu, až po odvážneho mladíka, ktorý slepo plní rozkazy, aby sa na konci zmenil na hrdého muža, ktorý vždy stojí (pardon) na správnej strane. Čo som ešte zabudol? Aha, okej, lesná žienka, ktorá je sľúbená inému, ale oddá sa (mimozemšťania u Camerona možno majú pinďúrov, ale James je zbabelec a tak žiadnych neuvidíme) „skutočnej láske“ (inými slovami, sexu pod blbým stromom). Samozrejme nesmie chýbať arogantný hlupák v kravate, ktorý sa v ničom nevyzná, ale o všetkom rozhoduje a na konci zostane nepotrestaný, lebo sa musí objaviť v AVATAROVI 2 a 3. Ani raz som nebol prekvapený tým, že by niektorá postava nedajbože urobila niečo, čo som nečakal. Od začiatku som vedel, kto prežije, kto umrie, kto sa obetuje, kto sa zachová ako Cameron (teda ako zbabelec).

Rovnako ma štval príbeh, ktorý bol taký odhadnuteľný, že som len s maximálnym utrpením čakal, kedy sa hrdina bude musieť Indiánom/mimozemšťanom priznať, ako to je v skutočnosti. Keď sa táto scéna po dvoch zabijackych hodinách konečne dostavila, jediné, čo ma na nej prekvapilo, bolo, že bola zrežírovaná ešte amatérskejšie, ako som čakal (a to som od Camerona po prvých preboha STODVADSIATICH minútach nečakal už takmer nič, len som sa prudko modlil za záverečné titulky).

Otázkou je, či Cameron ešte je režisér alebo skôr kreslič obrázkov. To by ma malo viesť k nadšenému vzdychaniu nad trikmi. Ale sú mi úplne ukradnuté. Áno, v AVATAROVI sú, asi, celkom dobré triky. Niektoré zábery z divočiny sú možno dokonca poetické. Ale nezveličujme, stále je to len trocha krajšia disneyovka (POCAHONTAS?). A to hovorím s vedomím, že ma niekto určite obviní z toho, že to nie je kreslené, že je to predsa 3D a že je to tamto a že je to toto a hento a ja neviem, čo všetko ešte.

Rovnako ma štvali naivné starčekove/Cameronove vízie, to je ale strašne prisilné slovo, tak ho dajme do úvodzoviek. Cameronove „vízie“. My máme kone. Na Pandore majú to isté, len to má trocha inú farbu. My máme dve ruky a dve nohy. Aký je rozdiel medzi nami a mimozemšťanmi? Mimozemšťania sú vyšší a modrí. Inak samčekovia majú penisy a samičky prsia a zrejme rodia malých mimozemšťaníkov rovnako ako pozemské ženy, ale samozrejme to neuvidíme, lebo AVATAR stál neskutočné prachy a ak tam dám penisy, nebudú na film môcť chodiť deti a tržba bude menšia. Takže čím bezzubejší a neškodnejší AVATAR bude, tým lepšie, lebo prachy sú na prvom mieste a Brett Ratner oproti tomuto Cameronovi (teda nie oproti tomu, ktorý kedysi nakrútil napríklad PRIEPASŤ) pripomína Bergmana.

Až som sa hanbil, že takú blbosť vôbec pozerám a že ju streštene vymyslel pojašený takmer 60-ročný chlap so zapálenými lýtkami, ktorý neurobil nič iné, len blbý remake ARTURA A MINIMOJOV a bol posratý strachom aspoň to priznať v titulkoch.

Prečo teda až 40%? Lebo som rád, že som po dlhom čase zasa videl Sigourney Weaverovú a hoci som prvé dve hodiny trpel ako sviňa, posledná hodina sa dala zvládnuť, pretože sa konečne začalo strieľať. A bavili ma „lietajúce skaly“. Takže dávam až 40%. Ale AVATAR ma naštval tak, že úprimnejšia by bola čistá nula. Ale asi nie profesionálna. A aspoň niekto z nás dvoch by profesionálom mal zostať, Jim. Za Hicksovu brokovnicu. Resumé: „Gumkáči“ ma bavili viac.

Avatar, USA/Veľká Británia, cca 162 minút

Réžia a scenár: James Cameron. Kamera: Mauro Fiore. Hudba: James Horner. Hrajú/„predobraz“: Sam Worthington, Zoe Saldanaová, Sigourney Weaverová, Michelle Rodriguezová, Giovanni Ribisi, Wes Studi, CCH Pounderová, Stephen Lang, Dileep Rao a ďalší