Cloverfield [6O %]
Piatok, 03 December 2010 14:07

Recenzia na dokumentárny (?) apokalyptický (?) sci-fi triler z produkcie J.J. Abramsa („Alias“, „Nezvestní“, MISSION IMPOSSIBLE III, STAR TREK) o realistickej Godzille CLOVERFIELD.

J.J. Abrams je šikovný a tajuplný režisér, scenárista a producent, ktorý si „stráži“ všetky svoje filmy. Či už ich režíruje alebo „len“ produkuje, vždy naservíruje divákom v rámci reklamnej kampane len odrobinky, roztrúsené v slabo osvetlenom lese, ktoré možno nájdete, ale možno aj nie a tak musíte hádať cestu sami, ale na 90% ju nájdete až v kine s Abramsovou pomocou.

V prípade CLOVERFIELDU (známeho tiež pod prekladom MONŠTRUM – nemýliť s drámou s Charlize Theronovou ani čiernou komédiou s Robertom Benignim) to bol však extrém: ešte ani krátko pred premiérou sa poriadne nevedelo, o čo pôjde. Kampaň bola oblečená do pyžama Tajomstva; len kde-tu presiakli akési neúplné (a možno úplne nepravdivé resp. mystifikačné – zo strany samotných tvorcov v čele s režisérom Mattom Reevesom, ktorý dovtedy dosiahol najväčší úspech Abramsovým priemerným mládežníckym seriálom „Felicity“) informácie alebo skôr dohady o partii mladých ľudí, ktorá si na domácu kameru nakrúca „pravý a nefalšovaný“ útok gigantického monštra na New York „v reálnom čase“.

Áno, je to pravda. Je to o tom.

Tým sa bohužiaľ vytráca akýkoľvek moment prekvapenia, pretože ďalej už v snímke niet čo objavovať. Mňa osobne v priebehu (až nečakane kratučkého, snáď nemá ani hodinu a desať minút!) celého filmu prekvapila iba jedna vec a to výskyt „malých Godzzíl“ (pravda, tie boli už minimálne u Emmericha). Ich scény boli stvárnené nápadito a pôsobivo. Samotný depresívny koniec ma v podstate neprekvapil, tieto „dokumentárne horory“ (KANIBALI, PARANORMAL ACTIVITY, [REC], KARANTÉNA, ZÁHADA BLAIR WITCH) asi nikdy nemôžu pre hrdinov dopadnúť dobre.

Nanešťastie, snímke, hoci kratučkej ako chudobné poleno chudobnej poľskej rodinky, nečakane dlho trvá, kým „poriadne začne“.

Chápem, že (až mimoriadne) nudný rozbeh na oslave je tu preto, aby sme „pochopili hrdinov“, videli v nich ľudí a nie filmové postavy. No riešiť 20 minút, kto je kto, koho má rád, s kým mu bol neverný (ale napriek tomu ho, asi, miluje... panebože, vážne TOTO Američania myslia vážne?), ma nebavilo. Dokonca by som sa nebál úvod CLOVERFIELDU prirovnať k najnudnejšej časti „Dawsonovho sveta“, „Beverly Hills 902 10“ alebo - a teraz sa držte – k „Melroce Place“. Začiatok je nezaujímavý, tvorcom sa podľa mňa vôbec nepodarilo dosiahnuť, aby sme v postavách videli ľudí, no neodvážim sa tvrdiť, že je to chyba neznámych mladých hercov (najslávnejšia tvár patrí Mikeovi Vogelovi z Nispelovho TEXASKÉHO MASAKRU MOTOROVOU PÍLOU), pretože také dialógy a vzťahy by nezvládol snáď ani... sem si dosaďte svojho obľúbeného 89-ročného renomovaného špičkového divadelného veterána.

Čo zostalo? Prekvapivo to asi po 45 minútach dostane aký-taký spád, švih a dokonca atmosféru, miestami som bol, neuveriteľné, dokonca takmer napnutý, že čože-čože! A posledné minúty boli pôsobivo monštruózne, pretože sa v nich konečne objavilo monštrum, z ktorého sme počas CELÉHO filmu videli maximálne útržky (alebo jeho „deti“, podľa mňa to boli malí bojovníci, ktorí mali za úlohu vyčistiť mesto od zvyškov ľudí, ktorí ušli pozornosti ich „matke“, ale počul som aj teóriu o blchách).

Až v tejto chvíli to začína byť „ten Abrams“, ktorého máme radi, ale nevieme prečo. Snímka o desať minút končí tak, že si viem predstaviť prequel, sequel i „alternatívny Cloverfield 2", v ktorom by sme sledovali tie isté udalosti, ibaže napr. s televíznym štábom, ktorý je v pätách americkej armáde a ktorý by začínal dajme tomu po záverečných titulkoch „jednotky“ (po ktorých údajne zaznie veta „Stále to žije.“).

CLOVERFIELD je zaujímavý v prvom rade tým, že je ako GODZILLA, len jej deštruktívny útok na veľkomesto nesledujeme z pohľadu šialeného geniálneho vedca, ktorý v závere príde na šikovný nápad, ako obludu poraziť (prípadne z pohľadu charizmatického vojaka, ktorý vženie monštrum do pasce s nukleárnou bombou), ale z pohľadu úplne obyčajných ľudkov, ktorí mali pri sebe náhodou práve vo chvíli útoku videokameru a nedostali lepší nápad, iba si zachrániť holé životy a popritom ju mať stále zapnutú, možno preto, aby video neskôr, keď bude po všetkom a oni budú živí a šťastní, predali niektorej z televízií za tučný honorár.

CLOVERFIELD je v prvom rade „Godzilla, ktorej hrdinami je skupinka z anonymného davu, aký v podobných prípadoch na 99% končí zožratý“. Čo je ako nápad super, ale na celovečerný film to nestačí, aspoň nie v TOMTO filme.

Cloverfield, USA 2008, cca 85 minút

Réžia: Matt Reeves. Scenár: Drew Goddard. Kamera: Michael Bonvillain. Strih: Kevin Stitt. Hrajú: Lizzy Caplanová, Jessica Lucasová, T.J. Miller, Michael Stahl-David, Mike Vogel, Odette Yustmanová a ďalší