Moon [6O %]
Streda, 24 November 2010 18:13

Recenzia na atmosférické sci-fi so Samom Rockwellom (v troj-úlohe) MOON.

Sama Rockwella pozná skôr pozornejší filmový fanúšik, ktorého povedomie o obyvateľoch Hollywoodu nezačína pri Jolieovej a nekončí pri Pittovi. Taký divák o Samovi vie, že perfektne ovláda „pošukov vo vedľajších úlohách veľkých filmov“ (ZELENÁ MÍĽA, GALAXY QUEST, CHARLIEHO ANJELI, možno sčasti aj IRON MAN 2), ale len čo dostane väčšiu rolu (PODVODNÍCI Ridleyho Scotta), nie je to ono (česť výnimke – MILUJTE SVOJHO ZABIJAKA... neviem, kam zaradiť STOPÁROVHO SPRIEVODCU PO GALAXII). Je to bláznivé korenie, ktoré oživí film, ale titulnú rolu by som mu ako producent nedal alebo dal, ale najskôr by som nad tým musel dva roky rozmýšľať a ďalšie dva by som rozmýšľal, či to nebola chyba.

Režisér MOONU, celovečerne debutujúci Duncan Jones (syn Davida Bowieho), to ale riskol - a urobil dobre. Asi. Neviem, možno ak by som sa zamyslel, napadlo by mi desať ďalších hercov, ktorých by som si na Samovom mieste vedel/chcel predstaviť viac/skôr/radšej. Vlastne mám pocit, že je to ten typ dvoj-úlohy, ktorú by dobre zvládol aj Arnold Schwarzenegger.

Každopádne by som bol v tomto prípade radšej pozitívny a uznal, že to so Samom určite nie je žiadna prehra a jeho výkon je, nuž, dobrý. Čo je dosť dôležité skonštatovanie, pretože nielenže nezlezie z plátna tak dlho, ako je film dlhý (cirka hodinu a pol), ale navyše je v každej scéne hneď (minimálne) 2x. Občas si neodpustí „typickú rockwellovskú“ poznámku (napr. o veľkej potrebe), ale inak je celkom fajn pozerať sa na to, ako tento pošuk stvárnil „celkom normálneho“ a zrejme vzdelaného a inteligentného profesionála (také zamestnanie by asi len tak „niekto z ulice“ nedostal). Ktorému to, samozrejme, po rokoch, strávených na základni na Mesiaci, mierne preskakuje, ale len „v rámci možností“ (napr. sa rozpráva sám so sebou, ale to niekedy aj ja, ani nie som na Mesiaci a myslím si, že je to zdravé).

Na MOONE sa mi páčilo, že je to po dlhom čase zasa konečne povedzme hardcore sci-fi. Nemá zbytočné akčné scény (lebo/vlastne nemá ŽIADNE akčné scény), počítačové efekty sa (aspoň myslím) obmedzili na minimum (alebo aspoň som ich nespoznal) a v podstate 100% filmu je o tom, že Rockwell (alebo dvaja Rockwellovia) sedia/stoja/ležia vo futuristickej miestnosti a rozprávajú sa. Nie je to také filozofické, ako (americký) SOLARIS (o ruskom nehovoriac), ale pomalou atmosférou, sústredením sa na psychológiu ústredného hrdinu a na špičkovú „technickú stránku“ (výprava, kostýmy, zvuky, pazvuky) je to na vysokej úrovni a aj tie animatronické modely lunochodov mi pripadali skôr ako ozajstné lunochody, než dvadsaťcentimetrové animatronické modely lunochodov z MISIE NA MARS, kde vyzerali ako modely na motorček. Nebudem hádať, koľko film stál a nechce sa mi to ani zisťovať, ale vyzerá draho napriek tomu, že zrejme stál málo. Mám slabosť pre trilery, odohrávajúce sa v stiesnenej základni (vesmírnej, podvodnej – DEEP STAR 6, SFÉRA) a v tomto ma MOON (ktorý v skutočnosti ani trilerom nie je...) potešil. Ako malý som nechcel byť požiarnikom. Chcel som byť niečo, ako Sam: mať k dispozícii sám pre seba gigantickú vesmírnu základňu a v nej „riešiť problémy“.

Ďalšou (a poslednou, ak nerátame kratučký „telefonát“) postavou je geniálny robot, ktorý má pokojný hlas Kevina Spaceyho a jeho náladu rozpoznáme podľa smajlíka (!!!), čo je neskutočne dobrý nápad, je to asi prvý smajlík v histórii smajlíkovstva, ktorý má podľa mňa zmysel.

MOON je oproti iným americkým sci-fi (ČERVENÁ PLANÉTA) hotovým Kubrickom, bohužiaľ v porovnaní s „ozajstným“ Kubrickom je to len (snaživý a dobre zvládnutý) priemer, v ktorom sa nič nedeje a ktorý nie je nijako extra zaujímavý (snáď len tým, že budete do konca rozmýšľať, či sa to hrdinovi zdá alebo niekto naňho narafičil búdu, alebo je ten druhý Sam klon alebo mimozemšťan, vidina či alternatívna dimenzia, výsledné vyriešenie je ale príjemne polopatistické, jednoduché a úplne nefilozofické). Chápem, že niektorých fanúšikov sci-fi potešilo, že konečne niekto nakrútil „normálne“ atmosférické sci-fi, kde nejde o počet výbuchov a trikov, ale také SUNSHINE ma dostalo o 40% viac. Dočerta, dokonca aj to PANDORUM ma bavilo (o 20%) viac.

- MOON, Veľká Británia 2009, cca 97 minút -

Réžia: Duncan Jones. Scenár: Duncan Jones, Nathan Parker. Kamera: Gary Shaw. Hudba: Clint Mansell. Strih: Nicolas Gaster. Hrajú: Sam Rockwell, Kevin Spacey (len hlas)