Pandorum [8O %]
Piatok, 12 November 2010 22:43

Recenzia na sci-fi horor PANDORUM.

So Zemou sa zasa niečo stalo, našťastie vedci objavili planétu, vhodnú na presťahovanie. Na palube gigantickej lodi sa v umelom spánku vezie približne 60.000 (!) ľudí, o bezproblémový let sa starajú „na preskačku“ sa zobúdzajúci skúsení technici, piloti či veliaci dôstojníci. Jeden z nich (Dennis Quaid) sa práve prebudil - ale v podozrivo tichej lodi, kde elektrika viac nefunguje, ako funguje. V desivo tichých chodbách narazí maximálne do mladého technika (Ben Foster – „anjel“ z X-MEN: POSLEDNÉHO VZDORU, „bezdomovec“ z NOCI DLHEJ 30 DNÍ, satanský Croweov parťák z 3:10 VLAK DO YUMY). Aj ten sa pred chvíľkou prebudil a ani on si nič nepamätá. Nevedia, čo sa s loďou stalo, prečo stále vypadáva prúd a kde sú ostatní.

Písať recenziu na prekvapivo dobrý hardcore sci-fi horor PANDORUM (preview) nie je ľahké, pretože film pracuje s prekvapeniami resp. „postupným odhaľovaním záhady“. Takže asi bude lepšie oznámiť vám, že ak ste film z produkcie Paula W.S. Andersona (HORIZONT UDALOSTI, RESIDENT EVIL) zatiaľ nevideli, bude asi najlepšie, ak túto recenziu nebudete dovtedy čítať.

Prvých 20 minút je skvelých. Obrovská atmosférická ponurá loď pôsobí ako zo starej školy, niekde niečo kvapká, inde do tmy blikne monitor, tlačidlá, klávesnice, hrdzavejúce ťažké železné dvere, ostré hrany, o ktoré občas zakopnete a hnusne si narazíte palec na nohe. Po tejto stránke snímka pôsobí fantasticky.

V prvých dvadsiatich minútach sa pracuje s napätím. Dve postavy nič nevedia, ale sú to chladnokrvní profesionáli, ktorí robia relatívne logické veci, aké by ste (s ich školami, výcvikom, skúsenosťami a „pokojnou“ povahou) robili aj vy, ak by ste sa „zrazu“ prebudili na vesmírnej lodi a nikde nikto.

Prvý zvrat sa zlomí vo chvíli, keď sa ukáže, že predsa len nie sú jedinými živými z posádky. Do deja zasiahne vlastne možno až prekvapivo veľa postáv, z nich mnohé sa ale objavia len v jednej scéne a zomrú. Až postupne sa vyprofilujú nové štyri postavy, vlastne tri a pol... no veď uvidíte.

Kým veliaci dôstojník (mužnému Quaidovi to kazí len svojrázne záverečné rozuzlenie) zostáva v zabarikádovanej miestnosti pri počítačoch, mladý technik sa vyberie naprieč loďou, aby opravil vec, ktorú ak nikto neopraví, život na lodi prestane existovať (alebo také niečo).

Ako sa ukáže, okrem hŕstky preživších sa v lodi pohybujú aj zrejme STOVKY humanoidných príšer. Možno je to zmutovaná posádka, možno niečo úplne iné, toto možno na prvý raz nepostrehnete. Tieto beštie vyzerajú ako potvory z PÁDU DO TMY a SÚDNEHO DŇA, sú odporné, nechutné, rýchle a žerú ľudí.

Po sérii brutálnych akčných scén prichádza miesto pre šokujúce záverečné rozuzlenie. Pred pozretím som vedel len toľko, že k nejakému dôjde a keďže som bol zvedavý, začal som hneď rozmýšľať nad možnými, čo najnečakanejšími, zvratmi, ktoré by pri takej zápletke pripadali do úvahy. Bude Dennis Quaid duch? Bude sa to všetko niekomu len snívať? Nakoniec som prišiel len na to, že dej sa celý čas v skutočnosti odohrával na Zemi, najlepšie na púšti, kde bola loď zhavarovaná, no postavy to nevedeli. Ako sa ukázalo, zasa až tak som sa nemýlil.

PANDORUM ma príjemne prekvapilo až tak, že som sa rozhodol ignorovať logické nedostatky resp. veci, ktoré som na prvé pozretie nepochopil (prečo dvaja hrdinovia na samom začiatku neprebudili ostatných? Ako ukazuje posledný záber, cca tisíc ich na palube ešte bolo „nenakazených“ a určite by im pomohli drastickú situáciu stokrát ľahšie zvládnuť...) a to, že som mnohé scény už videl v iných filmoch („odpadové“ jazierko v PÁDE DO TMY 1 - 2, podobne hrdinom pred nosom dvere zavrel už Carter Burke vo VOTRELCOCH). PANDORUM je vydarený atmosférický mix už spomenutých filmov, plus možno ešte napr. českého komiksu „Galaxia“ alebo STAR TREKU: PRVÉHO KONTAKTU.

Pandorum, Nemecko | Veľká Británia 2009, cca 108 minút

Réžia: Christian Alvart. Scenár: Travis Milloy. Kamera: Wedigo von Schultzendorff. Hudba: Michl Britsch. Hrajú: Ben Foster, Dennis Quaid, Norman Reedus a ďalší