Serenity (100 %)
Štvrtok, 05 August 2010 15:40

„Ešte raz budem na palube svojej lode počuť ´To je moje posledné slovo´ a naozaj to bude niekoho posledné slovo.“

Toto bude asi trocha zvláštna recenzia, ale nech.

SERENITY je sci-fi o skupine vesmírnych... vesmírnych... sú to čosi ako piráti? Pašeráci? Proste banda ako zo štvrtého VOTRELCA, ibaže sme v predsa len o čosi menej drsnom svete.

Plavia sa na vesmírnej lodi, ktorá, podobne ako lode zo štvrtého VOTRELCA, zo všetkého najviac pripomína obrovský, od motorového oleja zamastený šrot, na ktorom stále niečo nefunguje, alebo z neho odpadáva a treba to opraviť zváračkou, kladivom alebo poriadnym kopancom.

Určite ich poznáte, ak poznáte meno „Joss Whedon“ (ktorý „náhodou“ na štvrtom VOTRELCOVI kedysi robil scenáristu, ale ktovieako sa nevytiahol). Poznáte ich preto, lebo Whedon ich vymyslel pôvodne ako televízny seriál „Firefly“ (2002). Ten však po 15. častiach nečakane „predčasne“ skončil „uprostred“. Pre nízku sledovanosť. Paradoxne, napriek slabej sledovanosti seriálu, mixujúceho sci-fi s westernom, si projekt získal množstvo fanúšikov... teda, vraj... ono mi to totiž nedáva logiku, ako si mohlo získať množstvo fanúšikov niečo, čo skrachovalo práve preto, že to malo málo fanúšikov... ale v tomto nezostáva nič iné, len veriť Whedonovi, ktorý to tvrdí.

Po stopnutí seriálu sa do ulíc vyrojili davy fanúšikov (to píšem samozrejme trocha DOSŤ zveličene) a pýtali si seriál naspäť. Televízia na to samozrejme kašľala, veď to bolo neúspešné, tak nemajú právo žiadať nakrúcanie nových epizód. Whedon ale na svojich fanúšikov a postavy nezabudol a tri roky po odvysielaní poslednej časti, to „nejako dokázal“ a ukecal štúdio, aby mu dalo peniaze na film SERENITY, čo je celovečerný film, ktorý UZATVÁRA „Firefly“. To „uzatvára“ je dosť dôležité, pretože sa dočkáme mnohých nečakaných zvratov a predovšetkým niekoľkých úmrtí dôležitých postáv – a sme NAOZAJ DOJATÍ! Chvíľku síce trvá, kým sa naladíme na zvláštny mix strašne siláckych (miestami až silených - „Doktor, sľubujem vám, že ak sa jej niečo stane, budem z toho veľmi smutný. Možno mi dokonca vytečie jedna slza.“) hlášok a „ľudského tepla“, ale o to viac si po takomto boji postavy obľúbime. Určite ale pomáha i „realistický pohľad“, je to síce silné slovo, ale mám na mysli „poľudšťujúce“ detaily typu „pilot kozmického korábu chodí oblečený v havajskej košeli“ alebo „baba vymláti 99% krčmy“.

Dobre, a teraz tá najväčšia sranda. Nemám rád Whedona („Buffy“ ma rozhodne príliš nebavila, z „Angela“ som videl možno tri časti) a NEVIDEL SOM ANI JEDNU ČASŤ „FIREFLY“. Čítate správne. Napriek tomu ma film dostal, dávam mu 100% a len čo si spomeniem na niektoré krásne scény, takmer som zasa dojatý (viď. záverečný citát). Takisto herci sú výborní, síce z toho cítiť určitú... akúsi... seriálovú jednoduchosť (drsný no čestný bitkár, drsný no cnostný kapitán), ale za oveľa dôležitejšie pokladám, že herci to dokázali nádherne zahrať. Týka sa to prevažne Nathana Filliona (SLIMÁK) ako kapitána a okatej a bosej „veštkyne“ Summer „River“ Glauovej, ale aj ostatní sú dobrí, niektorí dokonca veľmi dobrí (Adam Baldwin, Alan Tudyk, pôsobivý Chiwetel Ejiofor ako „Terminátor s katanou“).

Tiež ma prekvapila, aká je akcia dobrá. Nie je jej ktovieako veľa a občas z nej predsa len razí menší rozpočet, ale ak vezmeme do úvahy, že sa de facto jedná o televízneho potomka a o celovečerný režijný debut Jossa Whedona, je výsledok dynamický, nadpriemerný a na úrovni. Samotné „univerzum“, ktoré Whedon vymyslel, sa zasa až tak nelíši od iných univerzí, ktoré predviedli podobné seriály, od „Star Treku“ po „Babylon 5“, ale kvalitné postavy to zachraňujú (a hoci sme v kinách a televízii videli už stovky vesmírnych lodí a vesmírnych miest, Whedon prejavil citlivé vizuálne oko a niektoré zábery, vlastne je ich viac, než len zopár, sú naozaj „fyzicky krásne“). To o tej schematickosti v ich charakteroch je síce pravda, ale raz za čas sa každá z postáv „prejaví“, ba až doslova exceluje a povie/urobí niečo, čím sa absolútne poľudští a dojme nás viac, ako mnohé „seriózne umelecké melodrámy o živote“.

SERENITY je film, ktorý nie je dokonalý, ale má obrovské melancholické srdiečko a dokonca si myslím, že sa bude páčiť samozrejme nielen tým, čo majú radi „space opery“, ale i tým, ktorí ich radi nemajú. Človeče, veď ja si v skutočnosti myslím, že sa zo všetkého najviac bude páčiť tým, ktorí nenávidia sci-fi... Ale to som možno prehnal.

„Dobre, máš určitý talent, Albatros. Ale lietanie, to nie sú len tlačidlá a čísla. Môžeš byť akýkoľvek génius na matematiku, ale to nestačí. Vieš, aké je prvé pravidlo lietania? Láska. Môžeš poznať všetku vesmírnu matematiku... ale loď, ktorú nemáš rada, sa ťa okamžite strasie, bez výnimky. Láska ju udrží vo vzduchu, keď sa má zrútiť. Láska ti prezradí, kedy má bolesti. Láska z nej robí domov.“ - „Búrka zosilnieva...“ – „...Čoskoro z nej budeme vonku.“

- SERENITY, USA 2005, cca 119 minút -

Réžia a scenár: Joss Whedon. Kamera: Jack N. Green. Hudba: David Newman. Strih: Lisa Lasseková. Hrajú: Nathan Fillion, Adam Baldwin, Gina Torresová, Alan Tudyk, Morena Baccarinová, Jewel Staite, Sean Maher, Summer Glauová, Ron Glass, Chiwetel Ejiofor, David Krumholtz, Michael Hitchcock, Sarah Paulsonová, Nectar Rose, Glenn Howerton a ďalší