Stopárov sprievodca po Galaxii (80 %)
Štvrtok, 25 Jún 2009 10:17

„A vieš naisto, že bude koniec sveta?“ - „Áno.“ - „Máme si ľahnúť na zem a dýchať do papierových vrecúšok?“ - „Hm. Ak chcete...“ - „No ale pomôže to?“ - „Nie, ahoj.“

Čo by ste urobili, kebyže práve pijete svoju rannú šálku čaju a nad domom by sa vám objavila gigantická vesmírna loď? Angličan Arthur Dent (Martin Freeman alias „falošný pornoherec“ z LÁSKY NEBESKEJ je z nejakého tajomného kozmického dôvodu uvádzaný v úvodných titulkoch na štvrtom mieste) je svojim čudáckym susedom Fordom Prefectom (Mos Def – LÚPEŽ PO TALIANSKY) v poslednej chvíli (vďaka uteráku... nepýtajte sa) zachránený pred koncom sveta. Planéta Zem, ako sa dozvie vo vesmírnej lodi, v ktorej sa znenazdania ako dvaja kozmickí stopári ocitnú, stála v ceste galaktickej diaľnici (alebo niečomu takému). Vo vesmíre zažívajú priatelia (časom sa k nim pripojí galaktický prezident s dvoma hlavami a depresívny robot Marvin a vzdychajúce dvere a hrdinova pôvabná pozemská láska Trillian s oholenými pevnými lýtkami) dobrodružstvá, ktorých pointa je niekedy ťažšie pochopiteľná, inokedy nie je (nie pochopiteľná, ale prítomná) a inokedy je celkom dobre pochopiteľná...

Nečítal som knižky Douglasa Adamsa, ale mám rád Monty Python, skoro všetko, čomu sa zvykne hovoriť „britský zmysel pre humor“ a „Červeného trpaslíka“. Už úvod s hravými delfínmi (zbohom a ďakujeme za ryby) naznačí, akým smerom sa bude uberať adaptácia Douglasových populárnych knižiek (ktoré som nečítal), takže časom to dopracujeme až k jednej z najhorších poézii vo vesmíre. Ak máte radi bizarný, kuriózny, špecifický a taký-nejaký-podobný zmysel pre humor, prídete si na svoje napriek tomu, že knižky Douglasa Adamsa (tie, ktoré som nečítal) muselo byť hrozne ťažké sfilmovať. Veď sa aj nakrúcanie odkladalo z roka na rok; hovorí sa, že prvý scenár sa v Hollywoode ukázal ešte v 80. rokov. Knižky som nečítal, takže neviem, či tvorcovia filmu trafili rovnaký čudný zmysel pre humor, alebo vytvorili svoj vlastný. Aj keby sa zanietenému čitateľovi film nepáčil, nech si najskôr zistí, že Adams sa naozaj podieľal priamo na produkcii filmu aj na jeho scenári (hoci premiéry sa už nedožil - snímka je mu venovaná). Práve on špeciálne pre účely snímky do príbehu primyslel postavu Johna Malkovicha, ktorá je striktnými fanúšikmi Adamsových knižiek (ktoré som nečítal) najčastejšie vyčítaná, pritom ju vymyslel Ich Vzor Osobne.

Triky? Kvalitné. Vogoni? Malo ich na starosti štúdio zosnulého „muppeťáka“ Jima Hensona, to hovorí za všetko. Výprava, kostýmy, masky, exteriéry a interiéry? Majú čaro. Herci sú skôr nevýrazní, ale väčšinou v prospech veci: Freeman je priemerný dosť na to aby sadol každému (ale ani si nechcem predstaviť, ako by film vyzeral, keby niekto mal odvahu do tejto roly obsadiť pôvodne zamýšľaného Hugha „Dr. Housea“ Laurieho). Uvoľnený Mos Def je viac vtipný ako trápny, Zooey Deschanelová je príťažlivá, Alan Rickman nadaboval depresívneho robota (v kostýme sa ukrýva lilipután Warwick Davis – WILLOW, RAY) a Sam Rockwell je presne taký bláznivý, aký by mal byť mimozemšťan s ježišovskými vlasmi a dvoma hlavami (jednou dočasne amputovanou /je rukojemníčkou/). Bill Nighy hrá „vesmírneho staviteľa“ (impozantná scéna) a Stephen Fry s Helen Mirrenovou prepožičali snímke aspoň svoje hlasy.

Tvorcom vychádzajú dialógy aj vizuálne vtipy (zoznamovanie s automobilom, rybka tlmočníčka, dve myši, kvetináč s petúniami, vorvaň, fackovacia planéta). Niekedy viac a niekedy menej, ale stále je to milé, svieže, originálne, pôvabné a drzé. Čakajú vás dve hodinky podarenej atmosféry; STOPÁROV SPRIEVODCA PO GALAXII je zvláštna kombinácia sci-fi a situačnej komiky a podľa mňa vyšla tak dobre, ako len takýto čudný projekt vyjsť mohol (napriek tomu ku koncu stagnuje a časom stráca moment prekvapenia a nepomôže už ani Pravdovravná puška) a čudujem sa, že (napriek populárnym knižným predlohám, ktoré som nečítal) niekto mal odvahu takýto projekt v štúdiu odklepnúť, ponúknuc ho celovečerne debutujúcemu človekovi (v 80. rokoch sa s réžiou rátalo s Ivanom Reitmanom).

A ešte zopár rád na záver. Nikdy nedovoľte Vogonovi recitovať báseň a strážte si uterák. Prečo? Lebo 49. Servus!

- THE HITCHHIKER´S GUIDE TO THE GALAXY, USA,/Veľká Británia 2005, cca 110 minút -

Réžia: Garth Jennings. Scenár: Karey Kirkpatricková, Douglas Adams (podľa knižky Douglasa Adamsa). Kamera: Igor Jadue-Lillo. Hudba: Joby Talbot. Strih: Niven Howie. Hrajú: Martin Freeman, Mos Def, Sam Rockwell, John Malkovich, Zooey Deschanelová, Bill Nighy, Warwick Davis, Alan Rickman, Helen Mirrenová, Stephen Fry a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.