Star Trek [8O %]
Streda, 07 Júl 2010 06:58

Recenzia STAR TREKU od J.J. Abramsa („Nezvestní“, MISSION: IMPOSSIBLE III).

Mladý prchký James Tiberius Kirk (zdatný Chris Pine) sa naozaj nehodí na kapitána obrovskej vesmírnej lode, spoluprácou s rovnako neskúsenou posádkou svojich rovesníkov (v čele s logickým pánom Spockom - famózny Zachary Quinto) sa však hodiť čoskoro začne. Jeho otec bol kapitánom lode len niekoľko minút, ale dokázal za ten čas zachrániť stovky ľudských životov, vrátane života jeho matky. Bude lepší?

Na začiatok chcem povedať, že nie som žiadny extra fanúšik sci-fi fenoménu s názvom „Star Trek“. Viem, kto je Gene Roddenberry, kam ho po smrti vystrelili, čo sa myslí pod pojmom „prvý kontakt“ a kedysi som videl skoro všetky časti „Hlbokého vesmíru 9“. Ale z pôvodného seriálu zo 60-tych rokov 20. storočia s Kirkom a Spockom (William Shatner a Leonard Nimoy, ktorý má vynikajúcu rolu aj v tomto filme. TOMU poviem pocta.) som videl len zopár častí a nebavili ma. Nevidel som ani väčšinu startrekovských celovečerných filmov. Vyložene páčiť sa mi páčil len hororový STAR TREK: PRVÝ KONTAKT z roku 1996. Aby som to uzavrel - približne viem, o čo ide, ale nijako mimoriadne ma to nezaujíma. Z tejto pozície vám chcem povedať, že ak ste na tom podobne, ako ja, aby ste sa tohto filmu nebáli a pozreli si ho.

Pokiaľ ste zažratý fanúšik (= chodíte na zrazy so špicatými ušami a viete, aké pevné nervy má pán Spock a čo sa stane, ak mu prasknú), neviem, nakoľko sa vám „nový“ STAR TREK môže páčiť...

Pokiaľ VÔBEC neviete, o čo ide, neviem vám povedať, nakoľko (ne)budete (ne)nadšení. Ono to síce je sci-fi a sci-fi určite nie je nejako extra obľúbený žáner (na rozdiel od komédie či akčného trileru), no vďaka kvalitnej práci s psychológiou je to skôr dráma, náhodou sa odohrávajúca na vesmírnej lodi. Takže si myslím, že pre mladých divákov môže Abramsov výnimočný STAR TREK znamenať to, čo pre dnešných štyridsiatnikov a päťdesiatnikov znamenali pred desaťročiami prvé HVIEZDNE VOJNY.

Iste... chápem... nie ste fanúšik sci-fi... vesmírne lode... koráby... cudzie planéty, čudní mimozemšťania... laserové zbrane... teleport... Ja viem! Ani ja to príliš nemám rád. Režisér Abrams však má talent poľudštiť chladný sci-fi žáner a vniesť do neho veci, o akých sa iným sci-fi tvorcom ani nesnívalo. Zrazu vidíte, ako sa šikovný Aziat ŠERMUJE (stovky metrov nad mimozemskou planétou) a hovoríte si „kurník to je paráda“. Zrazu mrazivo pokojnému pánovi Spockovi, ktorý nikdy v živote nezvýšil hlas, rupnú nervy, použije päste a následne sám seba pred palubným doktorom vyhlási za neschopného ďalej objektívne vykonávať funkciu dočasného kapitána lode. A vy si poviete, že vás Džejdžej dostal. A to vôbec neriešim také „detaily“, ako že je jeden z mála režisérov, u ktorých vesmírny výbuch nie je počuť.

Áno, bolo to možno predsa len troška dlhšie a pasáž, v ktorej starý Spock mladému Kirkovi vysvetľuje „tok času“, som nepochopil ani na druhé pozretie. Ale len čo sa režisér rozbehol, padala mi sánka a keď sa v poslednej minúte na scéne objavila už zohraná posádka a vyrazila na svoju prvú oficiálnu „cestu do miest, kam ešte ľudská noha nevkročila“, prial som si vidieť dvojku hneď v tej minúte. Keď som sa mal smiať, smial som sa (keď sa Peggov „škaredý pomocník“ v závere nečakane objavil, bolo to jednak krásne, lebo mi chýbal, a jednak strašne vtipné). Keď som mal smútiť, smútil som. Vedel som sa vžiť do koža polovičného Vulkánca, ktorý práve prišiel o matku a tušil som, čo cíti mladík, ktorému urážajú otca.

Najväčší vplyv na nadšenom výsledku má kvalitný scenár a kvalitný režisér, ktorý v postavách hľadá (a nachádza) ľudí a v efektoch príbeh. Dokáže poľudštiť chvíľu, zapratanú bojovými scénami a mimozemšťanmi. Napr. v jednej chvíli nastane okamih, kedy sa na mostíku postupne vo velení vystrieda snáď polovica lode. V inej scéne chce Spock Kirka vyhodiť z mostíka, na čo Kirk povie, že im hrozí smrť. V 90% iných filmov by ho Spock aj tak vyhodil, u Abramsa však nie. U Abramsa sa spýta „Prečo?“, na čo mu Kirk poskytne odpoveď, na čo Spock uzná, že to, čo Kirk hovorí, je logické, na čo sa vesmírna loď zariadi podľa Kirkových inštrukcií a to jej zachráni život. Wow! Prečo to nikomu nenapadlo skôr? Prečo má Hollywood potrebu afektovať, keď je prirodzenejšie, ak postavy konajú „pekne“?

Alebo rovno úvod: muž sa „komunikátorom“ rozpráva s manželkou, ktorá práve porodila syna. „Ako sa bude volať?“ pýta sa jej. „Podľa tvojho otca,“ odpovedá mu žena na diaľku. Okolo vybuchujú lode a jediné, čo žena nevie, je to, či jej manžel zomrie o tri alebo až o štyri sekundy neskôr. On sa zrazu zhrozí: „Tiberius? To je vtip?“ Je to krásne, je tam obetovanie, nádej, život a smrť. Je v tom plač cez slzy a je to ľudské. Prečo by v sci-fi ľudia nemali mať problémy? Prečo by sa mimozemšťana nemalo dotknúť, keď mu ponižujú rodičov? Prečo by v budúcnosti nemali byť krčmy, v ktorých sa pobijete? Prečo by Spock nemohol urobiť rovnakú chybu, ako jeho otec a nezamilovať sa trebárs do (fanúšikovia, nebuďte šokovaní) Uhury? Keď prišla „simulácia“, „očkovanie“ a „preočkovávanie, chechtal som sa a bol som šťastný, ako malý chlapec. A keď v posledných sekundách Spock prešiel okolo Uhury a namiesto ulepených ton patetických slov si vymenili pohľad, hovoril som si, že v Hollywoode konečne zasa po dlhom čase pracuje chlap, ktorý to má v hlave zrovnané a vie, čo robí.

Isteže sú veci, ktoré mi prekážali. Eric Bana bol nudný zloduch a jeho loď bola (zvnútra) hnusná. No zvyšok filmu sa mi rozkošne páčil a miestami som si takmer spokojne dupkal nohou. Dokonca i herci, ktorí sa sem naoko nehodia (Greenwood ako Pike, Urban ako „Kostra“ McCoy, Pegg ako Scotty), sú fantastickí. Toto je len druhý Džejdžejov celovečerný film. Aké bude nakrúcať v roku 2050? Žite dlho a šťastne.

„Počúvaj, sedliak, ak si si nevšimol, mám tu okolo seba päť kamošov.“ – „Tak si priveď ešte pár ďalších debilov a bude to fér."

Star Trek, USA | Nemecko 2009, cca 127 minút

Réžia: J.J. Abrams. Scenár: Roberto Orci, Alex Kurtzman (na motívy seriálu Genea Roddenberryho). Kamera: Daniel Mindel. Hudba: Michael Giacchino. Hrajú: Chris Pine, Zachary Quinto, Leonard Nimoy, Eric Bana, Bruce Greenwood, Karl Urban, Zoe Saldanaová, Simon Pegg, John Cho, Anton Yelchin, Ben Cross, Winona Ryderová, Chris Hemsworth, Jennifer Morrisonová, Rachel Nicholsová, Clifton Collins Jr., Tim Griffin, Jason Brooks, Greg Grunberg, Akiva Goldsman, Deep Roy a ďalší