Čo chystá Spielberg?
Štvrtok, 10 Jún 2010 06:08

Článok o potenciálnych nových filmoch Stevena Spielberga. Zadupe štvrtý T-Rex? Uvidíme atentát na Lincolna? Vznikne Indiana Jones 5? Ako je na tom Tintin? NAOZAJ nebude E.T. – Mimozemšťan 2?

JURSKÝ PARK 4

Jurský park (1993) bol revolúcia, no Stratený svet (1997) ma už skoro vôbec nebavil, tak som bol vďačný za nenáročnú trojku (2001), ktorá sa na nič nehrala a ktorú Spielberg už len produkoval. Režíroval remeselník Joe Johnston, ktorý mal nakrútiť aj chystanú štvorku, znova v jeho produkcii. Dej sa mal odohrávať v džungli, kde bojuje vojenské komando s uniknutými dinosaurami. V románe Michaela Crichtona (prvom, potom ešte napísal otrasné pokračovanie, ktorým sa filmová dvojka naozaj len VEĽMI voľne inšpirovala a trojku nikdy nenapísal) bolo na konci naznačené/spomenuté, že niektoré dinosaury sa naučili plávať a objavili sa myslím v džungli Južnej Ameriky. Takže až taká hlúposť to nie je, rátal s tým už sám Crichton. V inej verzii sa o zápletke príliš nehovorilo, ale mali sa v nej konečne zasa stretnúť Jeff Goldblum a Sam Neill. V origináli im to parádne sedelo, no odvtedy sa ich postavy nestretli (Goldblum hral v dvojke, Neill v treťom dobrodružstve, ktoré začalo pred 60. miliónmi rokmi). Znelo to síce dobre, bohužiaľ (hoci tvrdohlavý Johnston sem-tam stále opakuje, že to nevzdal) sa štvorka „reálne“ skutočne nechystá. Na druhej strane je nepravdepodobné, že by taký skúsený obchodník, ako Spielberg, takú komerčne stále potentnú sériu takto predčasne skončil, sága stále MÁ fanúšikov. Johnstonovi sa síce v posledných rokoch nedarí (niekoľko ROKOV prestrihávaný Vlkolak), ale zvláštne je, že s ním renomované hollywoodske štúdiá stále rátajú (najnovšie má režírovať Kapitána Ameriku). Tak uvidíme.

LINCOLN

Ak sa o svet filmu troška zaujímate, asi viete, že životopis o v poradí šestnástom americkom prezidentovi Spielberg chystá už veľmi, veľmi, veľmi... dlho. No, chystá. Hovorí o ňom. Nudné reči začínajú a končia pri Liamovi Neesonovi, ktorý má (odkedy Spielberg na Lincolna myslí) takmer istú hlavnú rolu. Malo by sa teda tým pádom jednať o návrat tohto zaujímavého dua, ktoré sa prvý a zatiaľ posledný raz stretlo v oscarovom trháku Schindlerov zoznam (odvtedy sa stretli len „nepriamo“, napr. Spielberg hercovi dohodil významnú rolu v „nových“ Star Wars svojho kamoša Lucasa, prípadne ho kryl ako producent v Zámku hrôzy/1999). Naposledy sa Spielberg o Lincolnovi rozhovoril v roku 2009, keď Robert Redford začal nakrúcať historickú drámu The Conspirator, pojednávajúcu o atentáte na Lincolna. Spielberg tvrdil, že Redfordovi praje všetko najlepšie, ale že ich filmy sa na seba nijako zvlášť nebudú podobať, pretože on robí životopis, ktorý, zrejme, skončí atentátom, kým Redford ním zrejme začne. Dnes je rok 2010 a Spielberg rozhodne nevyzerá na to, že by sa do Lincolna v najbližšej chvíli pustil. Dopadne film podobne, ako mnohé iné, o ktorých sníval tak dlho, až sa ich nakoniec ako režisér vzdal a „len“ ich produkoval (Gejša)?

INDIANA JONES 5

Čo dodať. Asi nič. Alebo tony nezaručených informácií. So štvorkou sa rátalo približne 20 rokov, ale s päťkou to vraj má ísť šup-šup. Aspoň tak hovoria Spielberg, Ford, LaBeouf a Lucas. Faktom je, že štvorka vznikla v roku 2008, dnes sa píše rok 2010 - a stále nič. Ale zasa ak je niekto schopný behom zopár mesiacov „zčistajasna“ rozhýbať takýto kolos, tak dvojka Spielberg/Lucas. Takže možno to bude dlho, dlho nič a zrazu sa na internete objaví stručná správa, že predvčerom odštartovalo v Dominikánskej republike prísne utajované nakrúcanie. Ak si niečo také môže dnes v Hollywoode niekto dovoliť, určite sú to Spielberg/Lucas. Najnovšie správy (jún 2010) spomínajú Bermudský trojuholník, ale príliš vážne by som to nebral, už v štvorke tvorcovia mystifikovali snáď desiatimi rôznymi verziami „hlavnej zápletky“.

THE ADVENTURES OF TINTIN: SECRET OF THE UNICORN

Toto je jediný film, ktorý má momentálne (jún 2010) Spielberg reálne rozpracovaný. Nakrúcanie prebehlo behom hŕstky týždňov, aby následne nastala niekoľkoročná (!) post-produkcia (so slovenskou premiérou sa predbežne ráta krátko pred Vianocami 2011). Prvý diel režíruje Spielberg v produkcii Petra Jacksona (Spielberg mu na oplátku, veľmi sa to nevie, produkoval rozporuplne prijaté Pevné puto). Ak bude mať snímka úspech, čo bude, dvojku nakrúti Jackson v Spielbergovej produkcii a „záver trilógie“ sa ešte nevie (obaja naraz?). Tintin je obľúbená belgická komiksová postavička, ktorú môžeme poznať i vďaka kreslenému seriálu. Sympatický mladík s kultovou ofinkou spolu s verným psíkom a spoľahlivými kamarátmi cestuje svetom a zažíva neuveriteľné dobrodružstvá. Nebude sa jednať o „klasický hraný film“ (hoci herecké obsadenie je plné dobrých mien, napr. Daniel Craig, Nick Frost, Simon Pegg alebo Billy Elliot), ale o náročnú trikovú metódu, kombinujúcu všetko možné, od Polárneho expresu cez Avatara po Gluma z Pána prsteňov. Ostatne, jednu z rolí stvárni Andy Serkis.

INTERSTELLAR

Jeden z najočakávanejších filmov Stevena Spielberga... ktorý pravdepodobne nikdy nevznikne. Filozofické sci-fi, ktoré má nanovo definovať žáner a urobiť z kultového filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírna odysea dosť slabý film (nápad o „vesmírnych letoch dimenziami“ údajne vymyslel renomovaný fyzik, ale keďže sa vo fyzikoch nevyznám, neviem sa k tomu vyjadriť), je v nedohľadne. Na scenári síce pracuje čoraz uznávanejší brat režiséra Nolana Jonathan (nominácia na Oscara za najlepší scenár – Memento, ďalej písal napr. Dokonalý trik a Temného rytiera), ale to je asi tak všetko, čo sa zatiaľ vie.

E.T. – MIMOZEMŠTAN 2

Neplašte sa, toto je skôr vtip. Trocha. Faktom je, že štúdio dvojku chce už od kolosálneho úspechu „jednotky“, no Spielberg si už vtedy ošetril autorské práva tak, že bez jeho zvolenia nemôže pohnúť prstom. A Spielberg zvolenie nedá – E.T. vždy bol, je a bude postavou, ktorú miluje najviac zo všetkých, aké kedy stvoril a možnosť nakrútiť pokračovanie (alebo ho aspoň produkovať) rezolútne odmieta tak otvorene, že len najnaivnejší čakajú, že bude Ítý znova volať domov.

THE TRIAL OF THE CHICAGO 7

Tu naozaj nikto nevie, čo čakať. Skutočný príbeh o nepokojnej demonštrácii z roku 1968 mal Spielberg pôvodne režírovať. Údajne to malo byť veľké a oscarové a hlavné úlohy mal stvárniť komici Will Smith a Borat. Postupne sa ale Spielberg z „Mníchova 2“ vykrútil a dočasne ho nahradil Paul Greengrass (Zelená zóna)... ktorého následne nahradil herec a občasný režisér Ben Stiller. Obrovská zmena, obrovská výzva, slušne riskantný ťah (ktorý by podľa mňa dopadol minimálne výborne). Tu a teraz je ale projekt odpísaný.

MUŽI V ČIERNOM III

Spielberg sa na prvých dvoch komerčne úspešných dieloch podieľal ako producent. Už dvojka mala gigantický rozpočet, ktorý zvýšili najmä režisér Sonnenfeld a herci Will Smith a Tommy Lee Jones; všetci traja totiž vedeli, že štúdio Sony do toho bez nich nepôjde a tak im zacvakalo všetko, čo žiadali. Sám režisér po obrovskej premiére na tradičnú otázku, či bude trojka, odpovedal s potmehúdskym úsmevom „Na rozpočet by sa nenašlo dosť peňazí v celom vesmíre“. Napriek tomu sa o druhom pokračovaní príbehov o tajných agentoch, ničiacich šmejd z vesmíru, hovorilo tak dlho, až to momentálne (jún 2010) skutočne vyzerá na to, že do toho všetci pôjdu (Josh Brolin dokonca už aj podpísal zmluvu, s Jonesom a Smithom sa ešte vedú obchodné rokovania).

CHOCKY

Celovečerná verzia rovnomenného britského sci-fi seriálu z 80. rokov o chlapcovi, ktorý nadväzuje imaginárne priateľstvo s mimozemšťanom, ktorý, ako sa ukáže, možno zasa až taký imaginárny nie je. Správa, že Spielberg bude režírovať, prebehla médiami v r. 2009, odvtedy je ale (napriek Spielbergovej láske k UFO: E.T., Blízke stretnutie tretieho druhu, A.I Umelá inteligencia, Vojna svetov, Indy 4) okolo projektu ticho, ktoré o mnohom vypovedá.

WAR HORSE

Že je Spielberg „rodinný“, vieme všetci, ale už v začiatkoch svojej kariéry preukázal záujem o vojnovú tematiku, až sa cez Ríšu slnka prepracoval k Schindlerovmu zoznamu, Zachráňte vojaka Ryana a najmä k masívnej produkcii vážených televíznych megaprojektov „Bratstvo neohrozených“ a „Pacifik“, nevraviac o náročnej produkcii Eastwoodových vojnových veľkofilmov. Najnovšie by rád sfilmoval knižku, ktorej hrdinom je kôň a jeho detský majiteľ, ktorý sa po tom, čo milované zvieratko „povolajú“ do kavalérie Prvej Svetovej vojny, vyberie do epicentra vojnového zverstva, aby svojho kamaráta našiel a odviedol si ho do bezpečia (knižku som nečítal, takže neviem, či nie je správnejšia druhá verzia: kým chlapec na koníka čaká doma v relatívnom bezpečí, kôň zažíva krvavé dobrodružstvá so svojim novým pánom). Čo z toho vznikne, vie len Boh a Spielberg, čo je v podstate to isté.

PRODUCENTSKÉ AKVITIY

O čo v posledných rokoch Steven menej „priamo“ režíruje, o to viac ho uspokojuje mohutná produkcia. Tento rok napríklad s kamarátom Hanksom produkoval uznávaný vojnový seriál „Pacifik“, s Michaelom Bayom bohužiaľ chystá Transformers 3, Clintovi Eastwoodovi (ktorému produkoval už šialený vojnový dvojitý epos Listy z Iwo Jima/Zástavy našich otcov) produkuje mysteriózny triler á la Šiesty zmysel s Mattom Damonom Hereafter a pre bratov Coenovcov chystá drsný western s Joshom Brolinom a Jeffom Bridgesom True Grit. Rád by produkoval Kovbojov a mimozemšťanov (o vojne s mimozemskou agresívnou formou života, kde sa na Divokom západe spoja kovboji s dočasne spriatelenými indiánmi, hlavnú rolu mal pôvodne hrať Robert Downey Jr., nakoniec sa v Cowboys & Aliens zrejme objavia Harrison Ford a Daniel Craig). A na rok 2012 údajne ako producent chystá dlho sľubovanú adaptáciu hororového fantasy románu Stephena Kinga a Petra Strauba „Talizman“ (má sa jednať o TV mini-sériu, momentálne koluje šialená správa, že má mať 360 minút).