Star Wars: Epizóda III - Pomsta Sithov (100 %)
Utorok, 18 Máj 2010 06:59

Recenzia na politický sci-fi triler Georgea Lucasa Star Wars: Epizóda III - Pomsta Sithov.

Nie som žiadny veľký fanúšik univerza HVIEZDNYCH VOJEN, ale len čo sa rozozvučí ústredná melódia, som takmer dojatý. Všetky epizódy som videl (niektoré našťastie aj v kine, kam takéto eposy ostatne aj patria, na DVD, o TV nehovoriac, to nie je ono) a dávam dole klobúk za to, ako je niekto schopný DESAŤROČIA byť verný jedinému príbehu, no ten jediný príbeh je taký gigantický, že je v ňom všetko až strašidelne prepletené a stále je čo nové vymýšľať, premýšľať a fascinujúco preplietať. Má to desiatky postáv, vlastné, do najmenšieho detailu premyslené pravidlá, no proste neuveriteľná bomba, čo sa definitívne potvrdilo práve dnešnou „trojkou/šestkou“, ktorá okrem toho, že (do)vysvetľuje veci, ktoré doteraz fanúšikom Lucas tajil, ponúka i sériu „vlastných“ kultových scén (mrazivé „Vykonajte Rozkaz 66“).

Hoci boli prvé dve epizódy Lucasovej „novej“ prequel-trilógie prijaté teoreticky rozpačito (prakticky ale zarobili peniaze, o akých sa závistlivcom dodnes sníva), mne sa páčili (áno, aj EPIZÓDA I). V dobrom ma provokovalo, čo Lucas urobil: vieme, ako to skončí/začne, napriek tomu nás prinútil, aby nás zaujímali detailné okolnosti, ktoré k tomu vedú. EPIZÓDA III má i vďaka tomu „osudovú“ atmosféru. Z nasledujúcich epizód IV, V a VI predsa vieme, že Mace Widu v nej neúčinkuje (a medzi dvojkou a štvorkou asi nezomrel na rakovinu), že silný Yoda je v zbabelom močaristom „vyhnanstve“ a že rytieri Jedi sa čoskoro stanú skôr „kedysi možno existujúcou legendou", než spolkom, ktorý naozaj žil a hájil spravodlivosť. Skrátim to. Je to masakra. Mnohé postavy zomrú. Takmer väčšina. A tie, čo prežijú, čaká peklo.

Nádherné efekty, humorné okamihy no i scény, plné tragiky. Vo finále nechýba veľkolepý zápas (uprostred lávy), ale v skutočnosti v ňom ide skôr o psychológiu, ako akciu („Len Sith vidí veci čierno-bielo!“). Akčné finále berie dych, to áno, ale nezabúdajme, že Obi-Wan Kenobi a Anakin Skywalker sa dobre poznajú od Anakinovho detstva, veľa spolu prežili a keď sa sekajú, je to odporný a neľudský súboj (osobností, názorov, životných filozofií), lebo sa na život a na smrť bijú bývalí priatelia. Žiadny čierno-biely súboj dokonalého Dobra a prehnitého Zla. I Zlo je svojim spôsobom len „problémy inak riešiace Dobro“ (viď. Magneto v X-MEN), i Dobro môže robiť chyby a prijať zlé rozhodnutia, ktoré si bude do konca života vyčítať.

Ruka v ruke s tým (všetkým) kráčajú krásne herecké výkony a fanúšikov „starej“ trilógie musí k slzám dojať nielen planéta, na ktorej býva jeden veľmi veľký a veľmi chlpatý chlapík (Lucas, podľa mňa BOHUŽIAĽ, nakoniec odolal a neumiestnil do tejto časti príbehu „malého Hana Sola“), ale tiež strhujúce vyvrcholenie, za ktoré nepokladám ani tak samotnú „lávu“, ale skôr neakčnú „mozaiku“, v ktorej sa až strašidelne dokonalo do seba zarezávajú predmety, ktoré budú v „staršej“/nasledujúcej trilógii tvoriť kľúčový priestor (vyhnanstvo v močiaroch, dvojičky, rozdelenie dvojičiek).

Je to krása, ale určite by to nefungovalo, keby nefungovali „zvyšné“ epizódy.

- STAR WARS: EPISODE III – REVENGE OF THE SITH, USA 2005, cca 135 minút -

Réžia a scenár: George Lucas. Kamera: David Tattersall. Hudba: John Williams. Strih: Ben Burtt, Roger Barton. Hrajú: Ewan McGregor, Natalie Portmanová, Hayden Christensen, Samuel L. Jackson, Ian McDiarmid, Jimmy Smith, Frank Oz (len hlas), Anthony Daniels, Christopher Lee, Keisha Castleová-Hughesová, Temuera Morrison, Ling Baiová, George Lucas, James Earl Jones (len hlas) a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.