Riddick: Kronika temna (60 %)
Streda, 17 Jún 2009 08:08

Riddick sa vrátil alebo „Koho mám zabiť, aby sa ten zatykač vymazal?“ alebo Má solídny sci-fi horor Čiernočierna tma šancu získať dôstojné voľné pokračovanie?

Príbeh snímky RIDDICK: KRONIKA TEMNA začína (pokračuje?) niekoľko rokov po tom, ako Riddickovi (Vin Diesel) votrelecké príšery skonzumovali potencionálnu samičku na párenie. Stále je na úteku pred lovcami ľudí, ukrýva sa na opustených planétach a asi najdôležitejšia novinka v jeho ponurom živote - nechal si narásť vlasy a bradu! Lenže nové udalosti ho privedú naspäť do kvázi civilizovanej ľudskej i všakovakej inej civilizácie. Konkrétne za jednou z mála ďalších preživších postáv minulej epochy, „Svätým mužom“ (Keith David). Od neho sa - už ostrihaný a oholený Richard B. Riddick - dozvie, že vesmír terorizuje temný lord Marshall (Colm Feore). Napoly človek a napoly... niečo iné. So svojou gigantickou armádou ničí svety a tie, ktoré neľahnú popolom, si bez zľutovania podmaní. V dávnych dobách by proti takémuto Zlu bojovalo Dobro, ale v inej dobe, terajšej dobe, to musí byť iné Zlo...

Atmosférický austrálsky akčný sci-fi horor z roku 2000, ČIERNOČIERNA TMA, sa mi páčil. Zabil postavy, aké v iných hororoch prežívajú, spojil do jedného príjemne čudného celku sériového vraha s mimozemšťanmi a predstavil svetu nový prototyp (anti)hrdinu. Riddick, v Dieselovom famózne chrapľavom charizmatickom podaní, nežartoval (ak predsa, tuhla pri tom krv v krčnej tepne) a riadil sa krédom „nikoho si nepustím blízko“. Výsledok bol svieži, originálny a funkčný. Taký Blade krížený s Arnoldom Schwarzeneggerom a Hannibalom Lecterom.

Okamžite po premiére sa vyrojili správy o tom, že vznikne dvojka. Diesel a režisér David N. Twohy to potvrdili a dodali, že sa nebude jednať o pokračovanie v štýle „v záchrannom korábe zostane vajce netvora“ (čím Twohy úsmevne poukázal na KRITEROV 2, ktorým písal v roku 1988 scenár). Ako bonus Diesel, ktorý si Riddicka zamiloval, vyhlásil „Dočkáme sa nielen dvojky, ale rovno celej trilógie“. Dokonca povedal, že ČIERNOČIERNA TMA bude pre túto trilógiu tým, čím bol Hobit pre Pána prsteňov. Teda akýsi skromný a malý „pred-príbeh“. Prequel, ak chcete. Odvážne vyhlásenia, držal som palce. Výsledok nanešťastie skončil uprostred.

Začnime tým lepším: Twohy s Dieselom neklamali - bolo vymyslené „riddick-univerzum“, zahŕňajúce do deja nové postavy, do detailov premyslené planéty, príbeh narastajúci do epických výšin a drahšie triky. Výsledkom je space opera, ktorá nemôže konkurovať Lucasovej - ale rada by.

Zmenu príbehu/žánru/štýlu nemožno pokladať za chybu. To bol predsa zámer tvorcov. Ale za sklamanie sa dá pokladať to, že filmári do nemalej miery upustili od „špinavého vesmíru“, v ktorom sa pilo, drogovalo, súložilo a vesmírne koráby smrdeli motorovým olejom. Zrazu všetci pália z laserov. Ďalším záporom je televíznym dojmom pôsobiaca umelohmotná výprava palácov, domov a lodí (niektoré obrázky sú po vizuálnej stránke výnimočné, ale mnohé naopak rozhodne nepôsobia dojmom, že film mal viac ako stomiliónový rozpočet). Najväčším mínusom je, že Zlo nestojí za nič; ak platí, že akčný film je taký dobrý, aký je prepracovaný zlosyn, potom je RIDDICK: KRONIKA TEMNA čaj. Nielenže nedokáže zaujať Karl Urban (Eomér z PÁNA PRSTEŇOV) či konečne odkvitajúca nezaujímavá Thandie Newtonová („Pohotovosť“, M:I-2), ale titulný démonický Feore nie je démonický ani nedopatrením. Ako od nás môže niekto žiadať, aby sme Riddickovi držali palce, keď proti nemu stojí zostava, ktorú by rozkúskovali aj Tom a Jerry?

Tiež sa nemôžem zbaviť presvedčenia, že k fascinujúcej postave, akou v tme vidiaci Riddick je, nebol od samého začiatku pridelený „správny príbeh“; epické rozmery sú fajn, ale o čo radšej by som sledoval, ako je prenasledovaný naprieč vesmírom novou Nemesis? Pokojne mu prihoďte aj toho/tú Jack/Kyru (Alexa Davalosová), len preboha nie gigantickú armádu Necromongerov! Hoci je Riddick stále skvelý, sklamalo ma, ako sa z minule tak báječne zápornej postavy odrazu stáva tuctový „falošne obvinený“. To už predsa nie je sranda.

Napriek určitému rozčarovaniu, odviedli Twohy a Diesel - vzhľadom na svoj relatívne krátky pobyt v Hollywoode - kus poctivej roboty. Snímka stojí za pozornosť napriek tomu, že druhého a tretieho dejstva sa zrejme tak skoro (pre slabší komerčný úspech) nedočkáme. Okrem niekoľkých nezabudnuteľných scén (zabitie hrnčekom), vydarených dialógov („Svet je v riti.“ - „Raz to prísť muselo.“), miestami úchvatnej vizuálnej stránky a nového lovca ľudí (výborný Nick Chinlund z CON AIR), stojí za zmienku nielen zaujímavý koniec a vznešená Judi Denchová ako „éterická bytosť Aeron“ (bez ktorej súhlasu sa Diesel údajne vôbec do nakrúcania nechcel pustiť, dole klobúk, to je frajerské), ale aj to, čo bolo najlepšie už v ČIERNOČIERNEJ TME. Vin Diesel.

- THE CHRONICLES OF RIDDICK, USA 2004, cca 118 minút -

Réžia a scenár: David Twohy. Kamera: Hugh Johnson. Hudba: Grame Revell. Strih: Tracy Adamsová, Martin Hunter, Dennis Virkler. Hrajú: Vin Diesel, Judi Denchová, Thandie Newtonová, Keith David, Colm Feore, Alexa Davalosová, Karl Urban a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.