Doom [4O %]
Piatok, 05 Február 2010 08:22

Recenzia akčného sci-fi hororu s The Rockom a Karlom Urbanom DOOM (2005).

Recenzia obsahuje spoilery.

Aby nedošlo k omylu: mám rád SIEDMU PEČAŤ, ale takisto ma len máločo baví tak, ako B-horory, v ktorých obludy v temných priestoroch vraždia mariňákov. Prečo má teda DOOM odo mňa len mizerných 40%? Pretože stojí za hovno. Počítačovú hru, na ktorej motívy vznikol, som nehral. Teda, pokúsil som sa. Ako fanúšik hier „AvP“ som mal záujem, lenže hra sa mi sekala a nakoniec som z nej nasal len úvodných desať minút, kým niečo nevyskočilo z tmy, nezabilo ma a nereštartovalo mi samo od seba počítač. Určite si ale nemyslím, že DOOM film by mal hodnotiť len niekto, kto hral hru.

Tak v prvom a najdôležitejšom rade – film je hrozný. Alebo strašný. Vyberte si (ale nemýľte si to so slovom „strašidelný“). Mám rád podobné filmy, na VOTRELCOCH som prakticky vyrastal a DEEP STAR SIX pokladám za atmosférický kúsok a i dávno po puberte mu dávam 80%, kým iní si ťukajú na čelo. Preto ma ťažko môže niekto viniť z toho, že nie som na krváky á la DOOM stavaný. Ale ak má divák pocit, že tvorcovia sa pohrali len s milými, ale úplne zbytočnými, detailmi (úvodné logo Universalu), kým na scenár sa vybodli, potom je to smutné. Ten film mal obrovský hororový, akčný a sci-fi potenciál a táto televízna inscenácia s umelohmotnými chodbičkami je výsledok? Zlatý HORIZONT UDALOSTI. Zlatý RESIDENT EVIL. Ach panebože, zlatý RELIC!

Apropo, krvák – to je asi jedna z mála vecí, ktorá ma aspoň troška v tomto útrpnom, bolestivom, stresujúcom a vyčerpávajúcom a vizuálne škaredom až odpudivom (len si pozrite hnusné obrázky v tejto recenzii, takmer sa nedá rozpoznať, na čo sa presne pozeráte) filme príjemne prekvapila: je to brutálne (amputované ruky, ženské prsia). Aspoň nejaká útecha, ale násilie nie je všetko.

Takisto The Rock (VITAJTE V DŽUNGLI) je fajn a tiež ma príjemne zaskočil - odvahou ísť proti svojej škatuľke a prijať relatívne zápornú rolu. Zamračený Karl Urban z PÁNA PRSTEŇOV, pravda, toľko šťastia nemal, ale stále lepšie, ako zvyšok tímu.

Ten je totiž brutálne zle obsadený. Herci sú miestami až vyložene fyzicky nesympatickí, v lepšom prípade otravní a v najlepšom debili (ste dlhoročný mariňák, prehľadávate temné tiché priestory a ZAČNETE CITOVAŤ BIBLIU?). Svojím vykrádaním klasiky PREDÁTOR sú tvorcovia miestami až trápni (gigantický Afroameričan s rotačným guľometom, tu fakt chýbalo už len cameo Billa Dukea). Nie snáď, že by som nechcel v spomalenom zábere vidieť, ako tlupa svalnatých mužov v uniformách vyťahuje z regálov parádnej bojovej helikoptéry strelné zbrane od výmyslu sveta a chystá sa na najhnusnejšiu akciu v dejinách akčno-hororovej kinematografie. Ale nie takto! Filmárom, ak ich tak vôbec môžem/mám nazývať, robí problém čo i len pôsobivo zostrihať/ozvučiť takúto scénu...

Vrcholom sú amatérsky stvárnené príšery, ktoré sú vyrobené z latexu (alebo to bola plastelína?) a nedôveryhodný vzhľad je na nich už z diaľky vidieť (áno, napriek hnusnej temnej výprave a chaotickému strihu, kedy nevidíte, čo sa deje – ale možno je to plus, pretože skutočne nie je čo obdivovať). Obvykle pred počítačovými príšerami uprednostním zamaskovaných ľudí, DOOM však ponúka mimoriadne mizerné obludy a firma, ktorá ich pre snímku (nakrúcanú v Čechách) vyrobila, by sa mala hanbiť. Zlatý BOA VERZUS PYTÓN človeče.

Čo zostalo? Slušný Dwayne Johnson, asi tri minúty solídnej atmosféry (panebože, čo sa s tým dalo spraviť! Komando drsných vojakov, vesmírna stanica, nechutné krvilačné príšery...) a zaujímavá scéna „z pohľadu hráča“. Inak len viac („prenos na Mars“) a o čosi menej (chlap na vozíku) trápnych CGI a hlúpy príbeh.

P.S. DOOM nepatrí do kategórie „Agresívne UFO“, lebo s agresívnym UFO nemá nič spoločné: príšery v skutočnosti nie sú mimozemšťania, ale na príšery premenení pôvodní ľudskí zamestnanci základne.

Doom, USA | Veľká Británia | Nemecko | Česká republika, cca 100 minút

Réžia: Andrzej Bartowiak. Scenár: Wesley Strick, Dave Callaham (podľa sérii počítačových hier). Kamera: Tony Pierce-Roberts. Hudba: Clint Mansell. Strih: Derek Brechin. Hrajú: The Rock, Karl Urban, Rosamund Pikeová, Dexter Fletcher, Doug Jones a ďalší