Lucy [5O %]
Pondelok, 20 Apríl 2015 03:00

Recenzia absurdného sci-fi projektu so Scarlett Johanssonovou od Luca Bessona.

Priznám sa, už ma nebaví navážať sa do Luca Bessona a do toho, čo robí. Dokonca ma nebaví ani neustále pripomínať jeho dávny sľub, že nakrúti len 10 filmov a potom s tým sekne.

Napriek tomu som si pozrel Lucy, ktorú napísal a nakrútil. Zaujala ma predstava Scarlett Johanssonovej v čisto akčnej úlohe. Ako Čierna vdova v Avengers a Iron Manovi 2, nevraviac o dvojke Kapitána Ameriku, predviedla pekné akčné veci, takže som sa na jej „spin-off“ tešil. Bohužiaľ, hoci by som si ju bez problémov vedel predstaviť v úlohe Terminátorky... Lucy nie je akčný film.

Už si nepamätám, ako Besson tento svoj 40-miliónový „zázrak“ propagoval, ale ak ako akčný film, potom znova klamal. Jedinou akčnou scénou s Lucy je tá so stoličkou a opaskom.

Zápletka pojednáva o nenáročnej blondíne, ktorá je proti svojej vôli zatiahnutá do mafiánskych vecí, ktoré sa začnú tým, že jej mafiáni do podbruška zašijú vrecko s modrou drogou, ktorej účinky sú obskúrne. Lucy dostane nakladačku, vinou ktorej sa drogy dostanú do jej krvného obehu a začne jej prudko stúpať inteligencia. Tak prudko, že vie liezť po stene, dokáže ľudí prinútiť lietať a číta im spomienky.

Fakt som žil v tom, že tieto schopnosti Besson využije k rozpútaniu nerealistických, ale dobrých akčných orgií. V skutočnosti je droga alfou omegou celého rozprávania, na akciu sa kašle a na konci sa film vydáva za hranice známeho vesmíru.

Naozaj má film minimum akcie a v ešte menšom minime z toho minima vystupuje Lucy (scénu s autami nepočítam). A o čom teda je? O tom, ako Lucy prudko stúpa inteligencia a dejú sa dosť šialené veci. Čiže napr. necíti bolesť (môžu ju operovať bez anestetík) alebo si pamätá na mačku, ktorá zomrela, keď Lucy mala rok. Takisto dokáže uspať desať policajtov behom sekundy silou myšlienky.

Scenár je nelogický (Lucy mafiána nezabila prečo? Lebo ho hrá Old Boy?), ale je to hlavne bordel všetkého možného, od Terminátora a Počiatok cez Taxi a Matrix až po 2001: Vesmírnu odyseu. Čakal som vysvetlenie brutálneho zabitia pacienta v operačnej sále. Nič. Zdôvodnenie strelenie do taxikára. Nič. Takejto osobe mám držať palce? V tak bizarnom filme ale samozrejme o niečom ako „vcítenia sa do kože hrdinky“ nemôže byť ani reč.

3 dni na zabitie mi pripadali rovnako nezáživné, pritom Lucy má asi o 80% originálnejší scenár. No v tomto prípade originálny scenár nerobí výsledný film lepším/zábavnejším. Pár príkladov originality:

1) Lucy je obkolesovaná mafiánmi, ktorí sa k nej približujú a chystajú sa urobiť jej škaredé veci. Scéna je prestrihávaná na „dokumentárne“ zábery leoparda v stepi striehnuceho na gazelu. Keď mafiáni Lucy úspešne chytia, gepard odnáša zabitú gazelu do bezpečia, kde ju zožerie.

2) Lucy spomína na vlastný pôrod a na to, ako jej rástli kosti.

Čakal som, že aspoň posledných 20 minút sa bude niesť v akčnom duchu. Ale kdeže, nakoniec som sa dočkal Jurského parku. Tak som začal rozmýšľať, či si na večeru dám k párkom kremžskú alebo plnotučnú.

Ďalším podvodom, aspoň ja to tak vnímam, je rola Morgana Freemana, ktorý s Bessonom spolupracoval už v Utrhnutom z reťaze. Vtedy bol skvelý, teraz ale doplatil na celkovú šialenosť projekt. S Johanssonovou sa stretne až vo finále.

Smutný je pohľad na Egypťana Amra Wakeda v úplne zbytočnej úlohe policajta. Pôvodne som si myslel, že tú tvár poznám z blbej série Taxi, ale nie, nehral v Taxi. Hral v Lososoch v Jemene. Spomínate si na múdreho šejka, ktorý zavolá Ewana McGregora a Emily Bluntovú, aby v púšti chovali lososov? V tom nudnom filme patril k tomu lepšiemu a zaujímalo ma, akým smerom sa bude vyvíjať jeho kariéra. Nuž... škoda.

Fakt neviem, čo sa hodnotenia týka. Nečudoval by som sa, ak by niekto dal 0%, ale ani ak by dal 100%. Nečudoval by som sa ale ani desiatke, dvadsiatke, tridsiatke, štyridsiatke, päťdesiatke, šesťdesiatke, sedemdesiatke, osemdesiatke a deväťdesiatke. Ja som bol dosť sklamaný, rozčarovaný a zaskočený, ale zaslúži si kvôli tomu Lucy 0%? Asi nie a občas som sa dokonca bavil/dojal. Takže dajme tomu... 50%...? Každopádne, rozpaky. Veľké.

P.S. – Dal som si, samozrejme, kremžskú.

Lucy, Francúzsko 2014, cca 89 minút

Réžia a scenár: Luc Besson. Hudba: Eric Serra. Kamera: Thierry Arbogast. Hrajú: Scarlett Johanssonová, Morgan Freeman, Min-sik Choi, Amr Waked a ďalší