Absurdne oživené mŕtve postavy I.
Sci-fi
Napísal Ivan Kučera   
Utorok, 15 Apríl 2014 03:00

Dá sa vykľučkovať zo zabitia obľúbenej postavy? Samozrejme dá.

Zaujímavá téma. Jeden si povie, že to na sériu článkov nevystačí, ale, prekvapivo, zasa až tak málo toho v skutočnosti nie je. Napriek tomu uznávam: áno, je toho o čosi menej, ako slasherov, ktorých je asi bilión ročne. Preto v každej časti bude len 5 titulov. Aby nám to dlhšie vydržalo. Lebo to bude sranda.

Podotýkam, že v sérii sa budú nachádzať nielen filmy, ale tiež seriály.

............................................................................................................................

1) Ellen Ripleyová vo Votrelcovi: Vzkriesení (1997, r. Jean-Pierre Jeunet) Brutál. Producenti trojky síce režisérovi kecali do roboty viac, než by bolo zdravé, prekvapivo mu ale vo filme dovolili nechať drastický koniec, v ktorom Ripleyová skáče do gigantickej pece po tom, čo sa dozvie, že má v sebe votrelecké embryo. Napriek tomu, že VOTRELEC 3 nezaznamenal také nadšené ohlasy, ako jednotka s dvojkou, stále sa jednalo o lukratívnu ságu a tak bolo treba pokračovať. Producenti sa v prípade štvorky pripravovali aj na verziu, že v nej trojku oficiálne vyhlásia za Ripleyovej nočnú moru v umelom spánku. Toto fakt reálne chceli urobiť! Nakoniec ale našli scenáristu, ktorý ich od tohto zločinu (alebo čoho) zachránil. Jossa Whedona. Whedon je dnes populárny ako marvelácky guru, no vtedy bol známy „len“ ako úspešný seriálový tvorca („Buffy, premožiteľka upírov“). Využil, že médiá boli plné novátorských myšlienok o revolučných genetických pokusoch s klonovaním zvierat. Logicky sa začalo hovoriť o klonovaní ľudí. A Whedon to zhmotnil – aspoň vo filme. Dej štvorky sa odohráva pekných 200 (!) rokov po trojke. Vedcom sa konečne podarilo vyklonovať (z krvi, ktorú jej vzal doktor v trojke) novú Ripleyovú, ale aj novú Kráľovnú, takže boj začína odznova. Lepší nápad, ako vrátiť do hry zabitú postavu, by sa asi ťažko hľadal.

............................................................................................................................

2) Michael Myers v Halloweene: Vzkriesení (2002, r. Rick Rosenthal) Tak toto bola ďalšia drastická drzosť. No úspech predchádzajúcej časti, ktorá patrila k najlepším v sérii, sa postaral o zlé sny producentov. Nadpriemerný film totiž mohol za úspech ďakovať aj odvážnemu záveru, v ktorom Jamie Lee Curtisová konečne úspešne skoncovala so svojím šialeným bratom a odsekla mu v priamom zábere hlavu. Ale úspešný film si podľa logiky väčšiny producentov vyžaduje sequel. Avšak ako nakrútite sequel filmu, ktorého hlavný (anti)hrdina umrel? Ešte keby sa utopil, dalo by sa argumentovať tým, že je výborným plavcom. Ale byť sťatý v priamom zábere? Nie, to by sa oblafnúť asi fakt nedalo. Dal sa vymyslieť remake, reštart alebo prequel, ale produkcia chcela plnohodnotné pokračovanie, vrátane úvodného Curtisovej camea. Je zatvorená v psychiatrickej liečebni, kde sa spamätáva nie z toho, že sťala brata, ale z toho, a teraz sa niečoho preventívne chyťte, že sťala neznámeho muža! To bolo totiž tak. Myers všetko šikovne narafičil. Nasadil svoju masku na tvár nevinnému civilovi a rozdrvil mu hlasivky (...), aby na seba nemohol Jamie upozorniť. A tá, v logickej domnienke, že má pred sebou brata, mu odsekla hlavu. Myers v tom čase už úspešne utekal z miesta činu. Takže aj takto sa dá prežiť vlastná (filmová) smrť. Podvodom. Niekto by povedal, že šikovným podvodom. Ja o tom ale pochybujem. Šikovný podvod si predstavujem inak.

............................................................................................................................

3) Elise v Insidious: Kapitole 2 (2013, r. James Wan) Trojka bude, ale údajne nielen bez Wana (nakrúca piaty diel série RÝCHLO A ZBESILO), ale aj bez ústredného páru z prvých dvoch častí (Rose Byrneová a Patrick Wilson) a dokonca bez nadväznosti na poslednú scénu dvojky. Ale odbáčame od témy. Faktom je, že tvorcovia sa v dvojke šikovne pobili s „menším“ problémom – so záverečnou likvidáciou obľúbeného média v podobe Elise Rainierovej (Lin Shayeová), ktorá manželom pomohla v boji proti nadprirodzeným mocnostiam. Fajn postava, pomysleli si fanúšikovia. Chceme ju do dvojky. Lenže, čo s tým? Veď minule zomrela. Nuž... nič komplikované, sme predsa v hororovej sérii o duchoch a démonoch. Takže sa vrátila proste ako duch. Mne osobne sa takéto jednoduché postupy páčia viac, ako na hlavu postavené absurdnosti s Myersom.

............................................................................................................................

4) Sherlock Holmes v seriáli „Sherlock“ (seriál - rôzne roky, rôzni režiséri) Po úspešnej vydarenej prvej sezóne prišla druhá a na jej konci Sherlock v podaní Benedicta Cumberbatcha zomrel. Samozrejme, mnohým bolo jasné, že je to len fígeľ. Síce nevedeli aký, prečo, v čom atď., ale bolo takmer isté, že tretia sezóna vznikne a nepôjde o prequel ani reštart, takže sa logicky ukáže, že Sherlock svoju presvedčivo vyzerajúcu smrť (skok z budovy) narafičil. Tretia sezóna samozrejme prišla a tvorcovia sa v nej hrali s fanúšikmi. Tí medzi druhou a treťou sériou vyrukovali s desiatkami menej i viac šialených/pravdepodobných teórií (lano, dvojník, hologram) a tvorcovia práve s tým operovali. Takže, aby ukázali, že majú zmysel pre humor a že vlastne pointa Sherlockovho fígľu ani nie je príliš dôležitá... ju nevyzradia. Teda, v priebehu prvej časti tretej sezóny sa k rôznym teóriám vyjadrujú rôzne postavy, vrátane Sherlocka. Ale nie je nám ponúknutá žiadna oficiálna/definitívna. Mne osobne sa takýto drzý prístup prepáčte za nespisovný výraz strašne páčil.

............................................................................................................................

5) vrah v Ľadovej smrti II (Fritt vilt II, r. Mats Stenberg) Jasné, asi som absurdný, že seriózne riešim nesmrteľnosť zabijaka v slasherovej sérii. Vtip je v tom, že Nórovia, ktorí tieto tri snímky nakrútili, sa snažili v prvej časti byť troška „iní“ oproti bežnej americkej slasherovej produkcii. Preto sa čakalo, že prežitie zabitého vraha bude dávať väčší zmysel. Dvojnásobne po úvode samotnej dvojky, kde sa skutočne jeho telo nájde a nejaví žiadne známky života. Napriek tomu dej následne „normálne“ pokračuje (a teda nie je prequelom, to bola až trojka), vrah ožíva a vraždí ďalej. Ako je to možné? Nuž... treba povedať, že takúto teóriu som v slasheroch tuším ešte nepočul. Vrah sa totiž „preslávil“ tým, že sa narodil mŕtvy. Až o niekoľko minút neskôr „ožil“. Túto svoju vlastnosť následne využil medzi jednotkou a dvojkou. Myslite si o tom, čo uznáte za vhodné.