PREVIEW Peklo v kozme
Streda, 30 September 2009 07:47

Odkedy som 1x videl Votrelca, fascinuje ma motív hŕstky pozemšťanov, bojujúcich o život uprostred chladného vesmíru. Široko ďaleko len gigantická kozmická loď. Tá sa však rýchlo môže stať smrtiacou konzervou.

Votrelec sa nepáčil len mne a tak získal za desaťročia mnohých nasledovníkov. Niektorí kopírovali lepšie (Sféra, Horizont udalosti, americký Solaris), niektorí horšie (Votrelec: Vzkriesenie, Supernova). Len zopár malo vlastnú víziu (Sunshine). Už tento rok sa do kozmického boja zapojí drsný sci-fi horor Pandorum.

Ako naznačuje trailer, na začiatku sa v gigantickej vesmírnej lodi prebudia z „umelého spánku“ dvaja muži. Mladý a starý. Detský Ben Foster („anjel“ z tretích X-Menov) a mužný Dennis Quaid (ktorý má najbližšie v hre apokalyptický náboženský krvák Legion). Loď mala pôvodne 60 tisíc cestujúcich, ale teraz všade číhajú mrazivo temné a vyľudnené priestory obrovských rozmerov. Čo sa preboha stalo? A čo sa ešte len stane?

Bojím sa, že prvá polovička filmu bude ako trailer. Výborná. Druhá tiež ako trailer. Akčná smršť s počítačovými príšerkami a zúfalým pobehovaním chodbami. Navyše, titulok „od tvorcov Resident Evil“ (produkuje Paul W.S. Anderson, duchovný otca zombíckej série) varuje. Mne samému sa síce prvý (a tretí) boj Milly Jovovichovej so zombíkmi páčil (prvý sa mi dokonca páčil veľmi), ale nie som si istý, nakoľko ide akčné digitálne peklo so spomalenými cool zábermi dokopy s majestátne tichou hrôzou vesmíru á la Ridley Scott, Stanley Kubrick a Danny Boyle. Režíruje Nemec Christian Alvart, ktorý v roku 2009 nakrútil horor s Renée Zellwegerovou Prípad číslo 39. Tvorcovia si veria a dokonca vyhlásili, že v prípade pozitívnych reakcií na ich film nie je vylúčený vznik dvojky ani „nulky“ (prequel).

P.S. Tento článok prichádza s krížom po pohrebe, pretože americká premiéra už pred niekoľkými dňami prebehla. Komerčný ohlas bol mizerný. O výslednej (ne?)kvalite to však vôbec nič nemusí vypovedať.