Cargo [4O %]
Streda, 22 Január 2014 03:00

Recenzia švajčiarskeho sci-fi.

Recenzia obsahuje určité spoilery, ale asi sú potrebné pre to, aby ste sa nenachytali tak, ako som sa nachytal ja.

Vzdialená budúcnosť. Zem skončila, ľudstvo hľadá nový domov. Našlo ho na planéte Rhea. Malá skupina ľudí tam letí v gigantickej lodi, plnej zásob. Spia v umelom spánku. Obrovská loď ide na autopilota. Všetko je naprogramované. Napriek tomu sa vždy jeden člen posádky prebudí a niekoľko mesiacov sa stará o rutinnú kontrolu letu. Potom prebudí ďalšieho a ide spať. Teraz sa prebudila mladá lekárka. A má pocit, že nie je na lodi sama...

Navnadil som vás, čo? Práve sa určite všetkým fanúšikom VOTRELCA, HORIZONTU UDALOSTI, SUNSHINE a PANDORUM (prípadne amerického SOLARISU) zaiskrilo v očiach. Zrýchlil sa im dych a v oku slza dojatia. Búšiace srdce. Ďalší namakaný atmosférický sci-fi horor? No... ani nie.

Najskôr by som sa chcel podotknúť, že CARGO je švajčiarsky film. V živote som videl tisícky filmov, ale rozmýšľam, či aspoň jeden švajčiarsky. No nič.

Mám slabosť pre hororové sci-fi komorné záležitosti. Takže si žiadnu podobnú vec nenechám ujsť a to ani v prípade, že ju vyrobili Švajčiari (čo je samo osebe podozrivé). Nech mi to trvá aj dva roky, nakoniec sa k nej dostanem a pozriem si ju.

Aj ku CARGU mi nejaký čas trvalo dostať sa. Bohužiaľ to nestálo za námahu, pretože zo všetkých spomenutých titulov je najslabšie.

Dobrou správou je, že CARGO nie je malér a rozhodne sa zaň Švajčiari nemusia hanbiť. Väčšinu času som vôbec nevnímal, že sa jedná o ich výtvor (viem, že to znie xenofóbne) a to napriek tomu, že som ho videl v pôvodnom znení s českými titulkami. Herci nie sú dobrí (hlavne preto, že nedostali dobré postavy) a monumentálna vizuálna stránka sa po úvodných dvadsiatich minútach zdrcne do „temného labyrintu škaredých chodieb“ (a vizuálny epos sa vráti až vo finále). No to nie je hlavný problém CARGA.

Jeho hlavný problém je, že som sa tešil na sci-fi horor, no ten som nedostal. Prvých tridsať minút sa s prižmúrenými očami o horor jednať môže. Gigantická ľudoprázdna loď, v ktorej hliadkuje mladá lekárka. Čudné zvuky, čudné tiene. Miestami až neuveriteľne omračujúce priestory. V takomto krásnom prostredí sa atmosféra tvorí sama bez výraznejšieho režisérskeho vkladu a talentu (v tomto prípade režisérskeho dua).

Pomáha i charakteristika posádky ako unavených ľudí, ktorých to už dávno nebaví, je to pre nich odporná robota a ubíjajúci stereotyp. Takže znechutene vysedávajú v kuchyni, pijú kávu, hulia jednu cigaretu za druhou, na všetko nadávajú a nevedia sa dočkať, kedy ich vystriedajú. Najradšej by zabili seba, alebo aspoň kolegov.

Potom dôjde k určitej zlomovej udalosti, kvôli ktorej je postupne prebudená celá posádka. Samozrejme, stále sa jedná o komornú záležitosť (astronautov je cca šesť-sedem a nie je medzi nimi nielenže robot, ale ani kocúr!), no ja som čakal, že minimálne prvých 80% filmu bude o osamotenej lekárke v obrovských priestoroch a ak sa nakoniec predsa len niekto zo zvyšku posádky prebudí, tak až vo finále.

Ako som ale napísal, k prebudeniu posádky dôjde pomerne skoro. Chvíľku ešte režiséri tvoria atmosféru napätia vďaka pribúdajúcim tajomstvám. Takmer žiadne odpovede. Je to záhadné, je to tajomné. Do hláv postáv nevidíme. Nevieme, čo ktorá vie, čo nevie, čo zatajuje, o čom klame. Nakoniec divák odpovede dostane. Obávam sa ale, že otázky boli zaujímavejšie.

Po prebudení posádky sa plus mínus definitívne horor vytráca a film sa mení na tradičné sci-fi s cestovaním vesmírom/obývaním cudzích svetov. Relatívne zásadné zvraty sa dozvedáme v priebehu deja, trocha ako PANDORUM, to ale malo skvelú hororovú atmosféru. CARGO ju naopak s pribúdajúcimi minútami stráca.

Svoje robia aj čoraz nepresvedčivejšie pokusy o herectvo niektorých zúčastnených + fádna výprava. Vinou toho snímka pôsobí skôr ako pilot seriálu, než ako plnohodnotný film. Záver (vďaka tomu, že opäť vidíme pôsobivé futuristické interiéry a exteriéry) to síce vylepšuje, ale ak aj vy budete čakať sci-fi horor v štýle VOTRELCA, budete totálne sklamaní. Problém s CARGOM je v tom, že ak sa (ako ja) aj zmierite s tým, že nepozeráte horor, ale „len“ sci-fi, žiadny extra vynikajúci filmový zážitok vás nečaká. Škoda.

Cargo, Švajčiarsko 2009, cca 112 minút

Réžia: Ivan Engler, Ralph Etter. Scenár: Arnold Bucher, Ivan Engler, Patrik Steinmann, Thilo Röscheisen, Johnny Hartmann. Hudba: Fredrik Strömberg. Kamera: Ralph Baetschmann. Hrajú: Anna-Katharina Schwabrohová, Martin Rapold a ďalší