Riddick [6O %]
Pondelok, 20 Január 2014 03:00

Recenzia tretieho vesmírneho dobrodružstva najobľúbenejšej postavy Vina Diesela.

No čo s tým? 60%? 40%? Ale dobre, dajme šesťdesiat. RIDDICK neobsahoval nič, čo by ma vyložene štvalo, sklamalo alebo znechutilo, či nedajbože urazilo. Je to solídna sci-fi jednohubka s akčnými/hororovými vsuvkami určená pre fanúšikov postavy s vyleštenými očnými buľvami, ktorá sa prvý raz na plátnach kín objavila v roku 2000 a ktorá je menej kultová, než sú jej fanúšikovia (a Vin Diesel) ochotní pripustiť.

Bol som na ČIERNOČIERNEJ TME v kine a dobre som sa bavil. Už vtedy som si síce nebol istý tým, či je to na 80% alebo „iba“ na 60%, ale možno ešte aj dnes by som privrel oko a dal 80. Diesel predstavoval niečo nové, bol pokladaný za nového Schwarzeneggera (dnes je len tvárou úspešnej série RÝCHLO A ZBESILO, akonáhle hrá v niečom inom, skoro vždy je to prepadák), scenár bol prekvapivo originálny (nečakané úmrtia, tri slnká, Riddick spočiatku krvilačný psychopat a potom hrdina), postavy boli nečakane zaujímavé (vrátane lovca ľudí Johnsa v podaní Colea Hausera) a tvorcovia si šikovne poradili s obmedzeným rozpočtom (stroskotanie).

Diesel sa už vtedy netajil láskou k postave, čo demonštroval tým, že od začiatku chcel v ságe pokračovať. Naopak, nechcel pokračovať v sériách XXX (v dvojke ho zúfalo vystriedal Ice Cube) a RÝCHLO A ZBESILO. K tej sa vrátil až keď pochopil, že ho fanúšikovia vo filmoch ako BABYLON A.D. a KOKAÍNOVÝ KARTEL odmietajú rešpektovať.

Paradoxne ale Riddick bol v porovnaní s XXX a RÝCHLO A ZBESILO najmenej úspešným. Nečudo, že Dieselovi trvalo štyri roky, kým s režisérom Twohym docielil vznik sequelu. Urobili ale obrovský risk resp. obrovskú chybu. Ako sa to vezme. Kultovú postavu ponechali, ale úplne zmenili atmosféru a z drsného survival so sci-fi vsuvkami sa stala ambiciózna 105-miliónová space opera. Bolo to zvláštne rozhodnutie. Nečudo, že nefungovalo.

Diesel bol ale tvrdohlavý a v roku 2013 sa jemu (ako hlavnej hereckej hviezde a zároveň producentovi) a Twohymu nakoniec predsa len podarilo (po v podstate obrovských problémoch) uviesť na plátna kín trojku. Aby bola kópia čo najdokonalejšia, prehovorili na návrat ako kameramana jednotky Davida Eggbyho, tak hudobného skladateľa Graema Revella.

Celé sa im to ale podarilo len vďaka tomu, že Diesel bol hviezdou štvrtého, piateho a šiesteho RÝHLO A ZBESILO (a ešte v to leto začal nakrúcať sedmičku). A nebolo to bez ústupkov. Jednak tu bol podstatne menší rozpočet (ale oproti „jednotke“, ktorá stála 23 miliónov, stále pekných 38) a do zásadnej miery ignorovanie udalostí z dvojky. Diesel a Twohy dostali rozkaz skopírovať to najlepšie z jednotky. Čiže Riddick, skupina obetí, opustená nehostinná planéta a jej „votreleckí“ obyvatelia. Žiadna space opera. Okej, prečo nie.

Dobrou správou je, že hoci to celé príliš neodsýpa a niektoré nápady sú detinské (takto kopnúť katanu do nepriateľa a odseknúť mu ňou hlavu by nedokázali ani Siedmi samuraji s pomocou Siedmich statočných), ako celok to ale drží pokope a má to atmosféru. Opäť je to pochmúrne „špinavé“ sci-fi univerzum, kde sú síce vesmírne lode, laserové (alebo aké) zbrane a nehostinná planéta, ale v pohode by sa to dalo vymeniť za kamióny, tanky, guľovnice a púšť.

RIDDICK trvá až dve hodiny. Je to veľa. Nevyhne sa kvôli tomu nude. Takže prvých 30 minút sledujeme iba Riddicka pokúšajúceho sa prežiť na planéte, ktorá je drsná aj preňho. Následne prilietajú rovno dve skupiny lovcov odmien/žoldnierov a po hodine, strávenej v ich spoločnosti, prichádza rada na obludy (ktoré sa mihli v úvode). Do toho počítačovo-dingo-vlko-hyena-pes, snaživá výprava, uchádzajúce kostýmy, zbrane a exteriéry/interiéry lodí.

Mňa osobne potešili dve veci:

Prvá. Nadväznosť na prvý diel. Vodca lovcov ľudí sa volá Johns a je to otec lovca z jednotky. Je to šikovný a funkčný zvrat, hoci mi to príliš nesedí. Johns v prvej časti vyzeral na 30 (Hauser v tom čase mal 25) a jeho otec v trojke vyzerá na 40 (momentálne ani na IMDb nie je rok jeho narodenia). Tak neviem...

Druhá. Nadväznosť na druhý. V úvode má cameo Karl Urban (medzitým zabodoval ako Dredd), ktorý Riddicka podrazí. Práve jeho vinou sa ocitne na planéte. Udalosti z dvojky nie sú popreté, čo je dobre, hoci kebyže som na mieste Diesela, skutočne by som netušil, akým smerom vyraziť v prípadnej štvorke. Tá ale bude asi až o 300 miliónov rokov, lebo ani trojka nezabodovala podľa (prevažne Dieselových) očakávaní.

Triky obstojné, herci obstojní, blbosti v scenári obstojné (lovci ľudí si uprostred hlbokej noci tábor giganticky osvetlia, asi pre prípad, že by Riddick mal odstreľovaciu pušku), niektoré ďalšie veci v scenári obstojne nepochopiteľné (Riddick je stále „obyčajný“ hľadaný trestanec? Veď ešte pred chvíľkou bol kráľom!) a správanie postáv svojrázne (Johnsov otec chce Riddicka živého, nakoniec ho živého dostane, no po vete „tvoj syn je mŕtvy“ ho už chce zabiť. A to je všetko? To si čo myslel? Že jeho syn je stále živý??).

„Najviac vás zrazí rana, ktorú nečakáte.“

Riddick, USA | Veľká Británia 2013, cca 119 minút

Réžia a scenár: David Twohy. Hudba: Graeme Revell. Kamera: David Eggby. Hrajú: Vin Diesel, Katee Sackhoffová, Karl Urban (cameo), Jordi Mollà, Bokeem Woodbine, Matt Nable a ďalší