Po zániku Zeme [6O %]
Utorok, 17 December 2013 03:00

Recenzia sci-fi dobrodružstva od režiséra Šiesteho zmyslu a Znamení s Willom Smithom a jeho synom v hlavných (a skoro jediných) rolách.

Budúcnosť. Ľudia už dávno nežijú na Zemi. Osídlili vesmír. Takmer ich ale zničila agresívna mimozemská rasa. Tá bola taká rafinovaná, že sa rozhodla vyvraždiť nás pomocou špeciálne vyšľachtených digitálnych smrteľne nebezpečných oblúd, ktoré sú schopné človeka zabiť behom pár sekúnd. Jeden kus ľudia pomenovali „Ursa“, ale ako sa to skloňuje netuším. Zrejme to netuší ani ľudstvo resp. na také veci nemá čas.

A na čo čas má? Samozrejme na boj proti (tak to teda skúsim) Ursám (...?!...). Sranda s týmito Ursami je v tom, že ich stvoritelia boli tak mimoriadne rafinovaní, že ich stvorili slepé. Ursy ľudskú prítomnosť vycítia prostredníctvom „feromónov strachu“, ktoré človek v ich prítomnosti vylučuje.

No... neviem. Vám to dáva logiku? Veď okej, nech vedia cítiť strach. Super nápad. Ale prečo by mali byť slepé?! Cítenie strachu nech využívajú v noci, ale cez deň nech používajú zrak. Keď už boli mimozemšťania takí mimoriadne vedecky nadpriemerne vyvinutí, že dokázali vyšľachtiť obludy cítiace strach, určite nebol problém dať im zrak.

Nie?

No ale dobre. Pokračujme. Ľudstvo proti Ursám celkom úspešne bojuje. Napríklad vďaka generálovi Cypherovi Raigeovi (Will Smith – „Fresh Prince“, DEŇ NEZÁVISLOSTI, MUŽI V ČIERNOM 1 – 3, ALI, SOM LEGENDA). Ten totiž, hoci je to neuveriteľné, necíti strach. Tým pádom naňho Ursy neútočia, lebo je pre nich „neviditeľný“. Tým pádom k nim v pohode môže pristúpiť a rozrezať ich ako biftek na tanieri.

Jeho rodina kvôli traume z minulosti nie je taká veľká, ako kedysi. No stále je tu manželka a dospievajúci syn Kitai (biologický syn Willa Smitha Jaden to s herectvom skúšal už v remakeoch DEŇ, KEĎ SA ZASTAVILA ZEM a KARATE KID a s otcom si zahral otca a syna v ŠŤASTÍ NA DOSAH). Kitai chce byť ako otec. Je tým posadnutý. Zrejme preto, že keď otec raz za čas príde domov, je naňho prísnejší a surovejší, ako na huspeninu.

To by mohol zmeniť ich spoločný let. Skončí ale stroskotaním na pre človeka mimoriadne nebezpečnej planéte. Na Zemi. Na tej sa za roky bez ľudskej bytosti všetko vyvinulo tak drsne, že z toho má obavy aj generál. Haváriu prežijú len oni dvaja, no muž je ťažko zranený a nemôže sa hýbať. A pomoc sama od seba nepriletí. Treba vystreliť špeciálnu svetlicu (takú, ktorá osvetlí polovicu známeho a štvrtinu neznámeho vesmíru). Tá sa ale v troskách nenachádza. Respektíve nachádza, „kozmická stíhačka“ sa ale počas havárie rozpolila a svetlica sa nachádza, tipujete správne, v druhej polovici... nachádzajúcej sa desiatky kilometrov od nich. Naprieč neľútostnou divočinou.

Akoby to nestačilo, existuje šanca, že sa niekde po okolí potuluje Ursa. Jednu totiž prevážala stíhačka. Vystrašený chlapec bude musieť podstúpiť najťažšiu skúšku svojho života.

PO ZÁNIKU ZEME mala byť ďalšia katastrofa M. Night Shyamalana, prekvapivo som sa ale ja osobne celkom dobre bavil. Neviem, možno som práve mal chuť na priamočiary a v dobrom jednoduchý film. Hoci som písaním obsahu strávil dve strany, v skutočnosti je scenár veľmi jednoduchý a nebyť začiatku a konca, tak by sa dalo povedať, že nikoho okrem Smithovcov v ňom neuvidíte. Je tu ale zopár scén, v ktorých hrá Kitaivou matku Sophie Okonedoová (HOTEL RWANDA) a sestru Zoë Kravitzová. Zoë je dcéra hudobníka Lennyho Kravitza a Lisy Bonetovej. Lisa je herečka z ANGEL HEARTU a „Show Billa Cosbyho“ a kedysi hrala Smithovu manželku vo VEREJNOM NEPRIATEĽOVI. Náhoda? Určite.

Inak je príbeh naozaj nenáročný. Chlapec musí prejsť od jednej polovice stíhačky k druhej a vystreliť svetlicu. Cestou tam ho môže všeličo zabiť, ale radu a vnútornú silu mu dodáva otec prostredníctvom špeciálneho zariadenia, ktoré má chlapec na ruke a vďaka ktorému spolu komunikujú (a vďaka ktorému otec vidí v podstate chlapcovými očami či dokonca ešte lepšie, ťažko sa to vysvetľuje).

Nie je v tom nič viac. Žiadne rafinované prekvapenia. Shyamalan síce pred premiérou naznačoval, že snímka obsahuje záverečný prekvapivý zvrat, no alebo bol na drogách alebo klamal alebo som niečo zle pochopil, lebo žiadny prekvapivý zvrat tu nie je. Myslel som, že až na konci sa ukáže, že nebezpečná planéta bola v skutočnosti celý čas Zem. No tvorcovia to vykvákali v traileroch a nepredpokladal som, že by boli až takí amatéri, aby v nich prezradili záverečný šokujúci zvrat. A naozaj, to, že je to Zem, sa dozvieme hneď.

Shyamalan bol dlho môj obľúbený režisér. Na ÚPLNE HORE (1998) sa dá pozerať, na ŠIESTOM ZMYSLE (1999) som bol v kine asi 5x, ZNAMENIA (2002) sú pre mňa jedným z najlepších filmov desaťročia, OSADA (2004) sa mi svojím spôsobom dosť páčila a dokonca sa mi páčila (svojím spôsobom – teda inak, ako ŠIESTY ZMYSEL a ZNAMENIA) aj DÁMA VO VODE z roku 2006.

Potom ale nastal problém. UDALOSŤ (2008) obsahovala také šialené scény, že dodnes netuším, či to Shyamalan myslel vážne alebo bol počas nakrúcania opitý a štáb s hercami tiež (a zo štúdia neprišla kontrola). POSLEDNÝ VLÁDCA VETRA (2010) bolo čisté filmové zlo. Dodnes sa čudujem, že som to zverstvo dokázal dopozerať do konca. Nikdy naň nenapíšem recenziu. Ak áno, obloha sa zatiahne fialovými mračnami, z neba začnú padať krvavé žaby, otvorí sa peklo a všetkých nás zničí.

No a DIABLOM (2010) si to nevylepšil. Síce ho „len“ produkoval + napísal námet, avšak aj tak išiel celý ten malér na jeho tričko.

PO ZÁNIKU ZEME ale vyzeralo nádejne. Sci-fi odohrávajúce sa na zničenej Zemi sú populárne, fotky z nakrúcania plné krásnej divočiny nevyzerali zle a Will Smith v titulnej úlohe? To predsa nemôže dopadnúť zle. Ten chlap v prepadákoch nehrá (to kto povedal WILD WILD WEST?!).

Ako bonus to bolo prvýkrát od roku 1992 v Shyamalanovej kariére, čo scenár k jeho filmu napísal niekto iný. Resp. na scenári sa podieľal aj Night, ale tiež Gary Whitta (KNIHA PREŽITIA) a dokonca údajne ako autor námetu samotný Smith! Toho totiž zaujal skutočný prípad muža a syna, ktorí zhavarovali v divočine, otec bol zranený a ak ho/ich chcel chlapec zachrániť, musel prejsť desiatky kilometrov lesom. Následne Smith dostal nápad urobiť z toho sci-fi a až dodatočne v podstate NAJAL Shyamalana na réžiu. Čiže sa podľa všetkého nejedná ani tak o film M. Night Shyamalana, ako skôr o film Willa Smitha.

Toto tvrdenie utvrdzujú suché fakty. Will sa podieľal aj na produkcii a nielen on, ale celý klan Smithovcov: okrem neho aj manželka Jada (to je tá, čo sa kedysi pokúšala hrať v ZAMILOVANOM PROFESOROVI, VRESKOTE 2, MATRIXOCH a teraz dabuje slonicu v MADAGASCAROCH, čo je jej životná rola) a jej mladší brat Caleeb. Dosť sa čudujem, že neprodukoval aj Jaden a jeho sestra Willow.

Nakoniec je to najlepší Shyamalanov film za posledných šesť/sedem rokov. Dokonca obsahuje minimum šialených/trápnych scén (dvojité salutovanie). No bez chýb to nie je. To ani omylom. Napríklad:

1) logické kiksy (prečo sa Will Smith nepripútal?! Syna mohol utešovať aj sediac vedľa neho.),

2) nepochopiteľné momenty (čo mala preboha znamenať orlia záchrana?!),

3) celkové čudesnosti (brutálne klesanie nočnej teploty? No neviem, či by niečo také v praxi mohlo fungovať v zalesnenom prostredí...),

4) a iné (Zem je líčená ako smrteľne nebezpečná, ale v zásade tam nič smrteľne nebezpečné nežije. S opicami by som sa nerád stretol, ale v zásade ak nič z toho nedráždite, nechá vás to na pokoji.).

Ale inak som spokojný. Aj s Jadenom. Bohvie, čo z neho bude, ale tu som s ním nemal problém. Možno by sa našiel herec, ktorý by bol sympatickejší (možno určite), ale o herecké zlyhanie nejde.

Mnohí hovorili, že Will Smith hrá vojenského psychopata. Ale nie je to pravda. Autoritatívny tón používa len aby vystrašenému chlapcovi dodal sebadôveru, vnútornú silu a chuť bojovať. Smith starší väčšinu filmu sedí v zničenom kokpite a rozpráva. Čo je logické, lebo keby nebol zranený, prebehol by k druhej polovici stíhačky za štyri minúty a bol by koniec.

Digitálny orol, digitálne mláďatá orla, digitálne čosi ako hyeny, digitálne čosi ako tigre, digitálne opice, digitálne diviaky s digitálnymi malými mašurkami, digitálny pavúk, digitálne hady a nedigitálny (zato tiež poriadne drahý) Will Smith. Vlastne sa čudujem, že to stálo „len“ 130 miliónov. Pre mňa to bol príjemne strávený čas a fajn kombinácia PREDÁTORA light, „Boha múch“, VESMÍRNEJ PECHOTY a VOTRELCOV (detektor pohybu).

P.S. - Shyamalan odolal a nedal si žiadne cameo. Zázrak.

After Earth, USA 2013, cca 100 minút

Réžia: M. Night Shyamalan. Scenár: Gary Whitta, M. Night Shyamalan. Hudba: James Newton Howard. Kamera: Peter Suschitzky. Hrajú: Will Smith, Jaden Smith, Zoë Kravitzová, Sophie Okonedoová a ďalší