Apollo 18 [8O %]
Streda, 20 November 2013 03:00

Recenzia found footage sci-fi hororu.

1969. Neil Armstong sa behom misie Apollo 11 stal prvým človekom na Mesiaci. 1970 boli plánované misie Apollo 18, 19 a 20 zrušené (kvôli nedostatku financií). 1972 na Mesiaci pristál - v rámci misie Apollo 17 - posledný človek. V skutočnosti (tajne) však vzlietlo aj Apollo 18. Posádka úspešne pristála, na povrchu Mesiaca sa však odohrala séria šokujúcich udalostí, ktoré spôsobili, že NASA a vláda USA záležitosť ututlali a verejnosť sa o tejto misii nedozvedela. Dozvedela sa to až v roku 2011, keď sa objavil uniknutý materiál na internete. Astronauti totiž všetko nakrúcali...

Ak ani vy nie ste expertmi na NASA, vedzte, že „uniknutý materiál“ je samozrejme obyčajný „normálny“ hraný film. Zostrihal ho Patrick Lussier (režisér DRACULU 2000 a strihač slasherov Wesa Cravena), produkovali ho bratia Weinsteinovci a Rus Timur „NOČNÁ HLIADKA“ Bekmambetov a režíroval Španiel Gonzalo López-Gallego (KRÁĽOVSKÁ HRA o chlapovi a žene, ktorých v lese ohrozuje anonymný strelec). Film vyzerá vďaka „dobovej“ kamere presvedčivo.

Hodnotenie 80% je určené predovšetkým hororovým fanúšikom a fanúšikom mystifikácií. 60% by bolo o čosi férovejších, ale nie úprimných. Musím totiž priznať, že sa mi tento kúsok páčil a miestami dokonca veľmi páčil. K tomu, že dávam až 80%, ma viedlo päť vecí.

Prvá. Film je príjemne krátky. Čistý čas (bez záverečných titulkov) je ledva hodina a štvrť. Bál som sa, že hodinu času zaberie samotný let na Mesiac, no ani som sa nenazdal a už sa pristávalo. Dej je svižný, zbytočne sa nikde nezaondieva technickými detailmi (tie si dostatočne vyžralo APOLLO 13 Rona Howarda) a ide rovno na vec. Takže prvé tajomstvá a konflikty prídu na scénu skôr, ako som čakal. Nezabránilo im v rýchlom príchode ani to, že hrdinami sú len dvaja muži (tretí krúži nad planétou a vo filme má 5 minút), takže je pomerne logické, že neumrú. Aspoň nie hneď.

Druhá. Výnimočná výprava. Ani si nespomínam, či som niekedy v živote videl aspoň jeden horor o Mesiaci. Bol tu Mars (KONTAMINÁCIA: VOTRELCI NA ZEMI), bolo tu LV-426 (VOTRELCI), ale na Mesiac si fakt nespomínam (MOON nebol horor). Výprava je vydarená nielen čo sa týka samotného tajomného povrchu Mesiaca (ktorý je už sám osebe nesympatický a vyvolávajúci podvedomé znepokojenie), ale i vonkajší a vnútorný dizajn rakiet či vozidiel (žiadne rozľahlé priestory, ale poriadne stiesnené miesta, kde sa ledva zmestia dvaja ľudia). Je vidieť, že maličký rozpočet (cca 5 miliónov dolárov) bol investovaný na veľmi rozumných miestach. Takže výsledok nepôsobí komorne napriek tomu, že komorný JE.

Tretia. Mystifikácia. Scenár je podľa mňa (ako pre laika) tak šikovne napísaný, že som až seriózne uvažoval nad tým, či naozaj existovali americkí astronauti s menami hrdinov tohto filmu. Samozrejme mi bolo jasné, že nie. Ale aj tak... Mohli.

Štvrtá. Tajomstvo. Ako každé správne tajomstvo, ani toto nie je príliš odhalené. Je len poodhalené. Potešilo ma, že na rozdiel od iných „dokumentárnych“ hororov (napr. POSLEDNÉ VYMETANIE DIABLA) je záver pomerne uzavretý (ale samozrejme stále vo vzduchu zostáva viac otázok, ako odpovedí) a vyvoláva (pre fanúšika sprisahaneckých a iných teórií) množstvo zaujímavých otázok. Som na pochybách, či viac rozpísať, o čo vo filme ide, ale asi bude lepšie iba skonštatovať, že je to v konečnom efekte hrôzostrašnejšie a zaujímavejšie, než by sa mohlo zdať.

Piata. No a potom sú to už len „drobnosti“ ako sympatické herecké obsadenie, (väčšinou) pomerne logické správanie postáv (sú to skúsení chladnokrvní profesionáli, ktorí pri prvej nečakanej situácii nezačnú ziapať) a niekoľko nepríjemných až strašidelných scén (kráter). Takže hoci film vo výsledku nie je žiadna legenda, klasika, bomba ani šupa a obsahuje dosť dramatických naschválov (spravidla len čo majú hrdinovia záchranu na dosah ruky, tak PRÁVE VTEDY sa ako na potvoru niečo stane), rozhodol som sa uznávať ho.

Apollo 18, USA | Kanada 2011, cca 86 minút

Réžia: Gonzalo López-Gallego. Scenár: Brian Miller, Cory Goodman. Kamera: José David Montero. Hrajú: Warren Christie, Ryan Robbins, Lloyd Owen a ďalší