Nevedomí [6O %]
Štvrtok, 03 Október 2013 03:00

Recenzia sci-fi s Tomom Cruiseom a Morganom Freemanom od režiséra druhého Trona.

Recenzia obsahuje spoilery (ale nie až také gigantické, ako by mohla...).

Budúcnosť. Vinou dávnej vojny ľudstva s agresívnymi mimozemskými dobyvateľmi neexistuje na Zemi život. Síce sme vyhrali, ale za cenu zničenia vlastnej planéty. Tá je posledných X desaťročí neobývaná. Ľudstvo sa utiahlo do vesmíru, konkrétne na Tet (kozmická stanica nad Zemou) a Titan (mesiac planéty Saturn).

Na Zemi ale úplne pusto nie je. Nie na nej, ale nad ňou totiž žije dvojica Victoria a Jack (Andrea Riseboroughová a Tom Cruise). Sú to čosi ako vedci resp. technici resp. údržbári resp. správcovia systému. Žijú v parádnom futuristickom dome nad oblakmi. Odtiaľ Jack lieta dole opravovať alebo obrovské „vodové monštrá“ (gigantické stroje, ktoré čosi ako „odsávajú vodnú energiu a posielajú ju do Tetu“) alebo „gule“ (veľké guľaté stroje monitorujúce situáciu a len čo zachytia mimozemšťanov, zastrelia ich).

Áno, mimozemšťania totiž síce prehrali, ale z nejakého dôvodu niekoľkí stále prežívajú v zdecimovaných pozemských kulisách a ničia „vodové monštrá“. Keď to urobia, priletí „guľa“ a zastrelí ich a potom priletí Jack a opraví „vodové monštrum“ prípadne „guľu“, ak ju nepriateľ poškodil. Potom sa ale niečo stane...

Odpustite tri bodky, ale NEVEDOMÍ majú scenár, ktorý je dosť prekvapivý. Ak ste nevideli trailer, nečítali ste spoilerové recenzie a ste fanúšik sci-fi, snímku zrejme vizionárskeho režiséra Josepha Kosinského (TRON: DEDIČSTVO) si užijete. Ja som si ju pozrel až po prečítaní totálne spoilerovej recenzie, ale nemôžem povedať, že by som sa nebavil; dokonca som chvíľku uvažoval nad hodnotením 80%.

Cruise je opäť sústredený a ide do úlohy naplno. Morgan Freeman (s ktorým sa Cruise nepriamo stretol už v Spielbergovej VOJNE SVETOV – on v hlavnej úlohe, Freeman aspoň ako rozprávač mimo obraz) má dosť malý priestor, ale s namakanými slnečnými okuliarmi a dobrým zostrihom brady nie je na zahodenie ani on. Trojnásobne keď začne páliť z čosi ako rotačných guľometov. V komornom príbehu ale podávajú slušné výkony všetci, vrátane psa v cameu.

Atmosféra je vďaka výprave nadpriemerná. Bohužiaľ veci dostanú prirýchly spád. Očakával som, že aspoň prvých 45 minút sa nič nestane a budeme „len“ sledovať bežný stereotypný deň technika na post-apokalyptickej Zemi. Lietanie, oprava, „gule“, mimozemšťania. Niečo ako SOM LEGENDA s Willom Smithom, kde trvalo príjemne dlho, kým sa veci rozbehli a dovtedy sme mali dostatok času sledovať bežný život jediného človeka na planéte. No udalosti dostanú v najnovšej snímke Josepha Kosinského rýchly spád. Vinou toho som nemal čas vychutnať si všetky tie nádherné kulisy. Neviem, či sa mi viac páčili zničené pozemské pamiatky, alebo prekrásny oblačný futuristický „dom“ hrdinov (bazén!).

Veľmi dobre vyzerajú aj dekorácie, kostýmy, stroje, prístroje a zbrane. Je to síce krásne futuristické, ale zároveň to pôsobí ako niečo, čo by o pár desaťročí mohlo vzniknúť a fungovať. Neviem, či by som chcel radšej hrdinovu „stíhačku“ alebo „guľu“. Ale asi „guľu“.

Vo filme je zároveň cítiť ozvenu rôznych sci-fi snímok ako sú MOON, už spomínaná SOM LEGENDA, MATRIX, HVIEZDNE VOJNY, ROBOCOP, TERMINÁTOR, WALL-E či PLANÉTA OPÍC. Čo je asi dobre. Aspoň pre mňa, lebo tieto filmy mám rád. Zároveň NEVEDOMÍ pôsobia ako niečo, čo o pár rokov môžu citovať iní začínajúci režiséri. V tomto smere cítim potrebu oceniť, že sa jedná o originálny námet a nie o remake či adaptáciu počítačovej hry/slávnej sci-fi knižky a že film nemá otvorený koniec, takže si myslím, že ak by zarobil aj miliardu dolárov (čo nezarobil), asi by sequel nebol.

Zároveň musím oceniť odvahu producentov, ktorí do originálnej látky mali odvahu investovať 120 miliónov dolárov.

No dobre, troška nehovorím pravdu. Film v skutočnosti má základ v komikse, ale ten pochádza priamo od Kosinského, takže...

Bohužiaľ, film trvá dve hodiny a po prvej polhodine začne trocha nudiť. Deje sa v ňom veľa vecí. Klony, sprisahania, havárie, komunikácia so záhadným Tetom, revolúcie, povstania, roboti, mimozemšťania. Napriek tomu nemôžem povedať, že by ma scenár strhol. Pritom sa na ňom podieľal čoraz slávnejší Michael Arndt (MALÁ MISS SUNSHINE, TOY STORY 3, NESKROTNÁ). Oproti niektorým iným sci-fi (MÔJ NEPRIATEĽ, EQUILIBRIUM) je tento film novou 2001: VESMÍRNOU ODYSEOU. To áno. Ale oproti samotnej 2001: VESMÍRNEJ ODISEY je to povrchné hollywoodske sci-fi. Fakt nechcem tvorcov urážať, proste je to môj terajší názor. Inštinkt mi ale našepkáva, že by som možno radšej mal byť ticho, lebo keď sa v roku 2023 budem pozerať na to, čo za posledných 10 rokov v kinematografii vzniklo, budú sa NEVEDOMÍ javiť ako veľký a odvážny projekt.

Okrem scenára, ktorý nie je príliš originálny (má viacero pre dej pomerne zásadných zvratov, ale ako celok to nie je práve najoriginálnejšie), páchajú nemalé škody aj logické lapsusy (čo je vlastne tiež scenár...). Napríklad:

1) Hoci je univerzum ako celok dosť detailne prepracované, chýbali mi základné informácie. Koľko je revolucionárov? Milióny na celom svete alebo len táto banda čítajúca zopár desiatok chlapov a žien?

2) Cruise svojej kolegyni zo Zeme ako darček donesie rastlinu. Žena ju okamžite vyhodí von zhrozená z toho, aké svinstvo z „kontaminovanej“ planéty na nej mohlo byť. Že Cruise celé dni behá bez skafandra po Zemi a má na sebe pravdepodobne miliardy miliárd mikroorganizmov, to ju už ale netrápi (zaujímavá je aj celková absencia dekontaminácie).

3) Cruise za celé roky nemal ani raz chuť zistiť, ako vyzerajú mimozemšťania? Pri jeho dobrodružnej povahe?!

4) Menší chaos vyvoláva aj zúčtovanie s niektorými postavami. Fakt som tento film pozeral pozorne a bez odchádzania na WC, ale nevšimol som si, ako presne zomreli/odišli z deja Cruiseova kolegyňa či Tom Cruise č. 2. Až keď som sa nad tým zamyslel, docvaklo mi to.

5) Niekedy je „guľa“ takmer nezničiteľná a môžete do nej páliť stovky rán zo „stíhačky“ a nič. Inokedy stačí jedna presne mierená rana z pištole a je hotovo. Chápem, že človek, ktorý s nimi prichádza do kontaktu každý deň, ovláda ich slabé miesta, ale aj tak...

Som taký unavený z tisícok filmov, ktoré som videl, že si neviem poriadne užiť ani bitku dvoch Tomov Cruiseov a dych vyrážajúcu výpravu? Alebo proste NEVEDOMÍ nie sú až takým dobrým filmom, ako mohli byť?

Oblivion, USA 2013, cca 124 minút

Réžia: Joseph Kosinski. Scenár: Karl Gajdusek, Michael Arndt (podľa komiksu Josepha Kosinského). Hudba: Anthony Gonzalez, Joseph Trapanese, M.8.3. Kamera: Claudio Miranda. Hrajú: Tom Cruise, Morgan Freeman, Olga Kurylenkoová, Nikolaj Coster-Waldau, Andrea Riseboroughová, Melissa Leoová a ďalší