Sunshine [IOO %]
Štvrtok, 26 September 2013 04:00

Recenzia sci-fi od režiséra Trainspottingu Dannyho Boylea.

Recenzia obsahuje spoilery.

Nie úplne vzdialená budúcnosť. Slnko umiera. Modrú planétu sužuje polárna zima, ktorá skôr či neskôr privodí koniec života ako ho poznáme. Vedecké špičky prídu na jediný reálny spôsob, ako tomu zabrániť. Postaviť vesmírnu loď s názvom Icarus 1

(Moment, menšia odbočka resp. vysvetlenie. Pokiaľ viem, tak v skutočnosti len čisto Icarus. Nie Icarus 1, keďže vtedy nikto nevedel, že niekedy bude aj Icarus 2. Napriek tomu, pre lepšiu zrozumiteľnosť recenzie, budem používať výraz Icarus 1 a 2.)

, pripojiť k nej gigantickú bombu o veľkosti Manhattanu, pribaliť k tomu skupinku ľudí a všetko toto pekne krásne zabaliť a vystreliť smer Slnko. Tam posádka bombu nechá explodovať, čím bude Slnko (možno...) opäť „naštartované“ a ľudstvo nevymrie.

Lenže Icarus pred siedmimi rokmi záhadne zmizol. Žiadna bomba Slnko rozhodne nenaštartovala. Ľudstvo si ale našťastie mohlo dovoliť reparát. Icarus 2 je takmer v cieli svojej cesty. Osemčlenná posádka letí na bombe. Práve sa pripravuje na záver svojej misie, keď tu zrazu...

Iste. Dá sa namietať, že je to celé podozrivo scenáristicky vykonštruované. Že sa problémy na seba začnú hromadiť až tesne pred cieľom. Dovtedy nič, potom všetko. Mne osobne to ale neprekážalo a navyše sa skoro všetky tieto veci dajú vysvetliť logicky. Napríklad:

1) K úmrtiu kapitána a k nemalým škodám na lodi (zničenie v podstate smrteľne dôležitej záhrady) dôjde kvôli ľudskej chybe, ktorú spôsobil Trey preto, lebo sa za celý čas letu neocitol v podobnej situácii. Takže keď sa ocitol, proste na určitú vec zabudol, čo malo za následok takmer úplnú katastrofu. Mne to pripadá logické...

2) K zničeniu Icara 1 a k úmrtiu dvoch členov Icara 2 došlo skrátka preto, lebo sa jednalo o sabotáž psychopata. Čo je jasne povedané. Teda sa nejednalo o náhodnú technickú chybu, to by sa nepáčilo ani mne. Ale psychopat, ten sa mi páči.

Chcem zdôrazniť, že nie som odborník na astrológiu astronómiu nevyznám sa v hviezdnych sústavách, dokonca sa nevyznám ani v kozmických lodiach a nie som fyzik, lekár ani nič podobné. Som ukážkový laik. Čo ale pokladám za dôležité, je skonštatovanie, že snímka Brita Boylea (PLYTKÝ HROB, EXTRA ŽIVOT, O 28 DNÍ, MILIÓNY) vo mne vyvolala presvedčenie, že sa na jej vzniku podieľalo niekoľko vedeckých autorít/špičiek na bomby či vesmírne cestovanie, ale aj na psychológiu či chirurgiu.

Skutočne netuším, či človek môže vo voľnom vesmíre preletieť 20 metrov bez skafandru. Ale pozeral som na tú scénu s dokorán otvorenými očami a na základe tohto filmu nemám problém uveriť, že je to za určitých okolností možné. Vlastne sa čudujem, že to ľudia bežne nerobia.

Napriek tomu som narazil na viacero ľudí tvrdiacich, že snímka nie je logická/vedecky správna. Vraj je absurdná, postavy sa správajú úplne šialene a celý nápad s „naštartovaním Slnka“ je pritiahnutý za vlasy a výkričník! No... ako vravím, nie som žiadny expert. Pokiaľ ale viem, na filme naozaj spolupracovalo viacero odborníkov a podľa mňa je to vidieť.

Práca s postavami je inteligentná, správajú sa veľmi logicky, výnimočne chladnokrvne, obdivuhodne a profesionálne. Posúďte sami:

1) Jedným z najdôležitejších členov posádky nie je drsný expert na zbrane/bezpečnostný agent, ale fyzik resp. psychiater. Drsný expert na zbrane/bezpečnostný agent samozrejme nie je na palube vôbec.

2) V jednej chvíli štyrom ľuďom hrozí smrť. Prežiť môže len ten, ktorý bude mať oblečený skafander. K dispozícií je ale len jeden. Vyberú teda spomedzi seba najdôležitejšieho. Toho, ktorého prežitie je pre úspešné dokončenie misie najkľúčovejšie.

3) Celkovo v priebehu filmu nemá takmer nikto problém obetovať svoj život pre úspešné dokončenie misie s pomerne logickou filozofiou „môj život je v porovnaní s planétou Zem len nepatrným zrnkom piesku a ja nemám morálne právo o ňom v takejto závažnej chvíli rozhodovať“.

4) Hrdinovia zistia, že Icarus 1 sa nachádza relatívne blízko nich. Nevedia, či posádka žije alebo je mŕtva. Kyslík by jej počas posledných siedmich rokov (teoreticky) stačiť mohol. So zásobami jedla by to bolo horšie, ale ako vraví kapitán – nikto nevie, čo sa tam stalo. Možno polovica posádky zomrela a zvyšnej polovici by zásoby kyslíka a jedla bez problém vystačili dodnes. Zmenili by ste kurz k Icarovi 1? Zdanlivo nie. Bolo by absurdné urobiť to. Ale zamyslite sa. Že posádka môže žiť a logicky potrebovať vašu pomoc, to je jedna vec. A, úprimne, nepodstatná. Icarus 1 musel rátať s tým, že misiu nemusí prežiť a Icarus 2 s tým nič nemá, pretože zmenou kurzu a záchranou ľudí z Icara 1 by teoreticky mohol riskovať, že samému sa mu nepodarí dokončiť misiu. Veď predsa kvôli pár ľuďom z Icara 1 nemožno riskovať smrť ľudstva, to vie možno aj dieťa. Ale nejde len o morálny, ale aj praktický problém. Ak by posádka stále žila (čo ale nie je isté, dokonca ani pravdepodobné), vezmete ju na palubu? Bude vám predsa ujedať zo zásob jedla a kyslíka. Takže ignorovať? Ani to nie je najlepší nápad, pretože na Icare 1 je bomba. Ak by bomba na Icare 2 nefungovala (nezabudnite, že všetko je len teória, nikto predtým nič podobné nerobil), mali by k dispozícii na reparát ešte druhú bombu. Dve možnosti sú lepšie, ako jedna.

Realistickosť badať aj z toho, že posádku tvoria ľudia rôznych rás, veku a pohlaví. Je logické, že ak by raz naozaj došlo k niečomu podobne šialenému, pravdepodobne by sa na tom podieľal celý svet (a tým pádom by každá krajina na palube chcela/mala mať svojho zástupcu/experta). Miesto narodenia jednotlivých postáv sa nedozvieme, ale dosť sa dá vydedukovať z toho, že herci pochádzajú z Veľkej Británie, Japonska, Malajzie či USA...

Realistickosť badať tiež z psychologickej kresby postáv v extrémnej situácii. Niekto by zošalel, začal by sa pokladať za Boha a všetkých by pozabíjal. Je to úplne pochopiteľné. Iný by radšej zomrel, než by sa mal stať násilníckym zvieraťom. A aj to je úplne pochopiteľné.

Prekážal mi snáď iba ten detail, že si posádka Icara 2 nedokázala zrátať počet mŕtvol na palube Icara 1, čím by mohla predísť (ale aj nemusela) mnohým problémom.

Boyle je fantastický režisér, ktorý bez problémov do jedného filmu zvláda dať cynicko-sarkastický humor (postava Cilliana Murphyho... ktorého objavil v O 28 DNÍ), plnohodnotný horor (cca druhá polovica je dosť strašidelná a veta, v ktorom palubný počítač oznamuje počet ľudí na palube, je dokonca desivejšia, ako niektoré trilery Alfreda Hitchcocka), meditatívne okamihy (záhrada, observatórium) i dojemné pasáže (zdanlivo triviálne scény s „upokojujúcim programom rozbúrených vĺn“).

Scenáristom bol Brit Alex Garland (*1970). Garland s Boyleom spolupracuje od roku 2000, keď mu Danny sfilmoval PLÁŽ (Alexovu knihu vtedy ale do podoby scenára adaptoval John Hodge, nie Garland osobne). Následne sa stretli ešte v horore O 28 DNÍ (Boyle réžia, Garland scenár), v roku 2007 spolu produkovali sequel O 28 TÝŽDŇOV (ktorý už ale napísali a režírovali úplne iní ľudia) a SUNSHINE (ktoré Garland napísal a produkoval).

Hoci sa jedná o tímovku, asi by sa dalo povedať, že hlavným hrdinom je elektrizujúco krehký Murphy ako fyzik Capa. Je to dobre napísaná, reálna a hodnoverná postava. Ale nikto nehrá vyložené klišé, aj keď to tak možno občas vyzerá. Na mňa zapôsobili najmä Novozélanďan Cliff Curtis ako svojrázny ale sympatický psychiater Searle a Japonec Hiroyuki Sanada ako rozvážny kapitán Kaneda.

Čo sa vizuálnej stránky týka, je neuveriteľná. Dosť ťažko sa verí tomu, že SUNSHINE je do veľkej miery britský film (aj keď oficiálne sa jedná o britsko-americkú koprodukciu) s rozpočtom vo výške cca 26 miliónov libier. To teoreticky nemusí byť málo, ale vzhľadom na sci-fi žáner (= veľa trikov) to rozhodne nie je veľa. Vzhľad lode, od exteriéru po interiér, vrátane skafandrov, je parádny. Mnohé zábery vyrážajú dych. Pritom Boyle ich údernosť často vytvára iba „rozmazaním obrazu“ (napr. spáleného Pinbackera skoro ani raz nevidíme poriadne, asi jedinou výnimkou je v tejto recenzii uverejnená fotka).

Niekto môže tvrdiť (a aj tvrdí), že to pokazila druhá, povedzme hororová, polovička. Mne osobne sa ale páčili obe. Tento film je proste zázrak a možno jeden z mojich najobľúbenejších filmov desaťročia (bez nároku na žáner).

P.S. – Spáchal Trey samovraždu alebo sa jednalo o vraždu nafingovanú ako samovražda? Pinbacker v tom čase už bol na Icarovi 2, ak sa nemýlim...

Sunshine, Veľká Británia | USA 2007, cca 107 minút

Réžia: Danny Boyle. Scenár: Alex Garland. Hudba: John Murphy. Kamera: Alvin H. Küchler. Hrajú: Chris Evans, Cillian Murphy, Rose Byrneová, Michelle Yeohová, Hirojuki Sanada, Troy Garity, Cliff Curtis, Mark Strong, Benedict Wong a ďalší