Looper [6O %]
Streda, 29 Máj 2013 04:00

Recenzia sci-fi s Bruceom Willisom a Josephom Gordonom-Levittom LOOPER (2012).

Niekedy sa mi to stáva. Pozriem si film, ktorému dám „len“ 60%, ale musím uznať, že hoci v mojich očiach na 80% nie je, obsahuje množstvo vecí, ktoré keď som uvidel, musel som uznanlivo pokyvovať hlavou a v duchu si hovoriť, že ak by som bol producent a dostal by sa mi do rúk taký scenár, bol by som blbec, ak keby som ho neprodukoval.

Problém cca 30-miliónového LOOPERA je v tom, že ma... proste nezasiahol. Mal dobrú atmosféru, hŕstku skvelých scén, skvelý výkon Josepha Gordon-Levitta, prekvapivo odvážny výkon Brucea Willisa (pozor, jedná sa každopádne skôr o podpornú rolu, ktorá je v deji dosť málo), snaživý výkon Emily Bluntovej (DIABOL NOSÍ PRADU, VLKOLAK, LOSOSY V JEMENE), fajn detského herca, zdatné podporné figúrky (najviac sa mi páčil Jeff Daniels hrajúci nebezpečného mafiána skôr ako dobrého tatka, ktorý toleruje niektoré prešľapy svojich „detí“), zaujímavú výpravu (mestá, vidiek) a prepracovanú víziu nie úplne najvzdialenejšej budúcnosti (v ktorej niektorí boháči majú lietajúce motorky, ale chudobní sa stále vozia na starých džípoch pravdepodobne na benzín). Vlastne si viem predstaviť aj dvojku, trojku, štvorku a päťku, pričom by ale vôbec nemusel byť podmienkou návrat Josepha ani Brucea.

Dokonca mi LOOPER miestami pripomínal nový sci-fi kult, ktorý raz bude v rebríčkoch najdôležitejších sci-fi po boku vecí ako 2001: VESMÍRNA ODYSEA, ROBOCOP, MATRIX alebo asi aj POČIATOK. Určite je to každopádne hodnotnejšie sci-fi, ako rôzne trápne detinské sračky typu EQUILIBRIUM s Baleom. A nebojí sa to sem-tam nejakej nahotinky ani krvavosti, hoci v rozumnej miere.

Páčili sa mi niektoré zvraty, ktoré ma prekvapili svojím hardcore underground prístupom – likvidáciu istej dôležitej postavy vôbec nevidíme (ani vo flashbacku!), istá dôležitá postava zabije sama seba a to napriek tomu, že dovtedy sa správala ako niekto, kto urobí všetko, ale určite nezabije sám seba. A prekvapila ma aj rola, akú dostal (a hlavne prijal) Willis (ktorý už s time travel skúsenosti má, viď. 12 OPÍC). Dokonca v tom boli momenty ako z PRICHÁDZA SATAN!, DOTYKU MEDÚZY alebo z CARRIE (!). A musím sa uznať, že záver v poli na mňa hlboko zapôsobil. Rovnako tak celková nejednoznačnosť príbehu, postáv a ich ťažkých životných rozhodnutí. Daniels nehrá úplnú sviňu, Willis rozhodne nehrá žiadneho hrdinu, toho ale prekvapivo na 100% nehrá ani Gordon-Levitt... napriek tomu je veľmi sympatický a jeho večné úškrny ma bavili, pretože som sa nevedel rozhodnúť, či mi viac pripomínajú paródiu na Marlona Branda v KRSTNOM OTCOVI alebo na Brucea Willisa (ktorý mimochodom prvých tridsať minút vôbec vo filme nie je).

Dokonca ani scéna, v ktorej Willis smrteľne vážne a precítene hovorí vetu „nasiakneš jej láskou ako huba“ nie je vôbec taká trápna a nechtiac komická, ako by sa mohlo zdať. Pozdávali sa mi aj drobnosti (vždy som v time travel chcel vidieť, ako to dopadne, ak ste v jednej scéne s postavou, ktorú v minulosti „zrazu“ niekto zabije – vyparí sa vám v tej chvíli priamo pred očami?).

Najväčším plusom tejto dospelej snímky (ktorej striedmo použitá rola rozprávača mimo záber nie je prekážkou, skôr naopak) nie je ani tak zrejme dosť odvážny režisér, kvalitný scenár (Willis Josepha logicky zabiť nesmie, zato Joseph Willisa naopak musí) či herecké výkony iných hercov (hoci sú spravidla super), ale predovšetkým Gordon-Levitt. Zasa to uhral na vysokej úrovni, našťastie prakticky nezlezie z plátna a taký uvoľnený nebol snáď ani vo veľmi uvoľnených 500 DNÍ SO SUMMER. Dobre vedel, aké eso (scenár) má v rukáve a tak sa šikovne podieľal i na produkcii.

Gordon-Levitt pritom rozhodne prvých 80% filmu (minimálne) rozhodne nehrá žiadne neviniatko, ale nájomného vraha, mafiánskeho zabijaka a celkovo nesympatického kriminálnika, ktorému je lepšie uhnúť z cesty, inak vás bez milosti odstrelí. Na sympatiách mu nepridáva ani jeho „staršie Ja“ v podaní Willisa, „vďaka“ ktorému vidíme, že sa v budúcnosti/na staršie kolená príliš nepolepší (zamilovať sa môže aj Hannibal Lecter, to ho ešte nešľachtí, stále je to hajzel). Keď si tak vlastne spomínam na všetky scény s Willisom... vychádza mi z toho, že nehrá len poriadneho hardcore hajzla, ale vlastne už rovno psychopata. Gordon-Levitt je nakoniec sympatický a to vďaka jeho pôsobivému záverečnému nečakanému rozhodnutiu.

Looper, USA | Čína, cca 119 minút

Réžia a scenár: Rian Johnson. Hudba: Nathan Johnson. Kamera: Steve Yedlin. Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Bruce Willis, Emily Bluntová, Paul Dano, Jeff Daniels, Piper Peraboová, Jeff Chase a ďalší