Muži v čiernom 3 [6O %]
Streda, 15 Máj 2013 04:00

Recenzia sci-fi komédie s Willom Smithom, Tommy Lee Jonesom, Joshom Brolinom a Andym Warholom MUŽI V ČIERNOM 3 (2012).

Aj keď táto séria pre mňa nikdy nebola srdcovkou, keď som si uvedomil, že pozerám tretí diel série, na ktorej „jednotke“ som bol v roku 1997 ako 16-ročný v kine... zaplavila ma mierna vlna nostalgia.

Pamätám si, že z filmu som bol už vtedy mierne sklamaný (a to 16-ročným filmovým fanúšikom spravidla stačí málo...). Namiesto drsného sci-fi o brutálnych mimozemšťanoch som sa ako fanúšik Votrelcov a Predátorov dočkal nevtipnej trikovej komédie z produkcie hravého Stevena Spielberga. Keď som si to minulý rok náhodou zasa pozrel v televízii, bol som stále rovnako sklamaný. Nepáčili sa mi triky, scenár mi pripadal v lepšom prípade priemerný, vtipné scény ma nerozosmiali a herci boli nezáživní (zďaleka najlepší bol Rip Torn ako Zed na maličkom priestore). V lepšom prípade 60%.

Prekvapivo som do kina išiel aj na dvojku a prekvapivo jej dávam 80%. Všetci sa na všetko vybodli a svojrázny režisér Barry Sonnenfeld (*1953) sa namiesto jednotky inšpiroval skôr svojimi absurdnými RODINAMI ADDAMSOVCOV s Raulom Juliam a Anjelicou Hustonovou. Teda som sa dočkal série morbídnych a miestami až montypythonsky vtipov, prenášaných so smrteľne vážnou tvárou. Na scény „tajný úkryt zbraní“, „mini-národ v staničnej skrinke“ alebo „mini-pizza“ stále rád spomínam.

No... v roku 2012, teda 15 rokov po prvej časti, dal dokopy rovnaký tím (Sonnenfeld + Jones + Smith) trojku. Už v čase premiéry dvojky sa o nej hovorilo, no Barry si robil srandu, že na ňu v celom vesmíre nie je dosť peňazí.

Vedel, o čom hovorí. Už prvý diel stál 90 miliónov dolárov, čo bolo na polovicu 90-tych rokov stále pomerne veľa (aj keď treba objektívne povedať, že už vtedy existovali filmy so závratnejším rozpočtom). Nebolo to ale nič v porovnaní s dvojkou, ktorá v roku 2002 ponúkla rovnako nezáživné triky ako v roku 1997, ale už stála cca 140 miliónov. Trojka samozrejme lacnejšia nebola; naopak – stála neuveriteľných 225 miliónov dolárov.

225 miliónov dolárov!

Stále pevne verím, aj rok po premiére, že sa tento údaj časom uvedie na pravú mieru, pretože ak tento cirkus skutočne stál nad dve stovky miliónov amerických dolárov, potom je to sila a skutočne netuším, ako to Barry robí. Jeho filmy stáli nechutné mora prachov, ale nevyzerajú na to.

Samozrejme, aby sme si rozumeli. Všetci traja MUŽI V ČIERNOM obsahujú množstvo trikov, masiek, výbuchov a akčných scén. Mne osobne sa ale skoro nikdy nič z toho poriadne nepáčilo. Je pravda, že táto séria sa preslávila okrem iného monštruóznymi honorármi pre oboch hercov. To bol ostatne aj jeden z dôvodov, prečo Sony trojku tak dlho odkladalo – odmietalo vyplatiť desiatky miliónov dolárov len na honorároch. Smith za prvý diel zinkasoval 5 miliónov, už za druhých si ale vypýtal o 15 viac (+ percentá z tržieb) a štúdio mu ich dalo. Dvadsať vraj dostal aj za trojku. Na pekné peniaze si prišiel tiež Jones. Nikdy nebol klasickou hollywoodskou komerčnou super-hviezdou ako Will, ale v čase vzniku prvej časti malo jeho meno cveng vďaka Oscarovi za UTEČENCA či účasti v hite BATMAN NAVŽDY. Tak zaň dostal o dva milióny viac, ako Smith. Už na druhom sa ale obaja dohodli na rovnakých podmienkach, držali spolu a tak aj Jonesovi štúdio Sony muselo vyplatiť 20 miliónov + percentá z tržby.

Štúdio sebou ale nenechalo úplne mávať a keď si viac vypýtala Linda Fiorentinoová z prvej časti, do druhej sa nedostala. A Rosario Dawsonová, ktorá hrala dôležitú ženskú postavu v dvojke, sa nedostala do trojky...

Trojka našťastie nie je taká priemerná, ako jednotka. Ale nie je ani taká zábavná, ako dvojka. Je medzi nimi. Trpela zákulisnými problémami, napr. uprostred nakrúcania si chalani spomenuli, že nemajú dopísaný scenár a tak sa zastavovalo nakrúcanie, čo je drastické i v drastickom Hollywoode. Osobne ale toto ako problém nevnímam, pretože MUŽI V ČIERNOM nikdy nemali dobré scenáre.

Scenárista Ethan Cohen (TROPICKÁ BÚRKA) si počas písania uvedomoval, že v súvislosti s trojkou sa bude hovoriť aj o nostalgii a tak občas hrá aj na túto strunu. Zed umrel, ale nahradilo ho ďalšie písmenko v abecede („O“ alias Emma Thompsonová alias Alice Eveová ako jej mladšia verzia), cameo majú Šváby a oplzlý pes Frank sa objaví aspoň na obraze. Iné poznávacie znamenia série sa ale pre zmenu neobjavia vôbec („Monk“).

Páčilo sa mi, že ma scenár občas prekvapil. Pôvodne sa zdá, že Andy Warhol je mimozemšťan. Nuda, čo? V skutočnosti sa ukáže, že je to inkognito pracujúci muž v čiernom. Je ale tak dlho inkognito, až mu z toho šibe a začal maľovať úplne kraviny. Napríklad konzervy!

Akonáhle Sonnenfeld siahne po bizarnom humore, získa film konečne poriadne otáčky. Suché frky typu „kakao“ alebo „hovorenie pravdy vojenskej polícii“ fungujú. Bohužiaľ ich nie je veľa, čo je škoda, pretože napr. „rasizmus“ (väčšina deja sa odohráva v Amerike 60-tych rokov) mohol byť skvelý vtip na pokračovanie (viď. odťahovanie sa od černocha vo výťahu). Čo-to kompenzujú aspoň nečakané nápady (záverečný „otcovský“ zvrat), zrejme najlepší zloduch série a vydarený Josh Brolin ako mladší Tommy Lee Jones. Mimochodom, v roku 2007 v trileri TÁTO KRAJINA NIE JE PRE STARÝCH hral nielen Jones, ale aj Brolin. No nemali žiadnu spoločnú scénu. Síce ani teraz, ale aspoň už hrajú rovnakú postavu.

Chcel by som upozorniť tých z vás, ktorí si myslia, že táto séria je určená malým deťom, že trojka je dosť hardcore. Hlavný zloduch pôsobí ako nechutná hororová beštia, z ktorej budú mať detskí diváci nočné mory a brutálne vyzerá tiež umlátenie panvicou a bowling s hlavou.

P.S. – 225 miliónov dolárov!

Men in Black 3, USA | Spojené arabské emiráty, cca 106 minút

Réžia: Barry Sonnenfeld. Scenár: Ethan Cohen (na motívy komiksu Lowella Cunninghama). Hudba: Danny Elfman. Kamera: Bill Pope. Hrajú: Will Smith, Tommy Lee Jones, Josh Brolin, Emma Thompsonová, Alice Eveová a ďalší