Vládca temnôt [IOO %]
Satanské horory 666
Nedeľa, 31 Máj 2009 10:10

Recenzia temného „pred-apokalyptického“ satanského hororu Johna Carpentera VLÁDCA TEMNÔT (1987).

K už chladnému telu v spánku zosnulého kňaza je privolaný otec Loomis (Donald Pleasence hral postavu rovnakého mena aj v Carpenterom odštartovanej slasherovej sérii HALLOWEEN). Z denníku mŕtveho sa dozvie o desivom tajomstve, ktoré sa práve prebudilo. Okamžite sa nakontaktuje na svojho blízkeho priateľa, s ktorým ho však rozdeľujú odlišné pohľady na svet: na skúseného ázijského profesora Biracka (Victor Wong - CHVENIE).

Ako sa ukáže, mŕtvy kňaz bol členom tajného bratstva, strážiaceho pred verejnosťou príšernú pravdu - Satan nielenže existuje, ale chystá sa práve vyjsť na zemský povrch a nastoliť na ňom svoju hrôzostrašnú nadvládu. Dvaja starí muži okamžite zorganizujú výskum opusteného kostola, v ktorého podzemí sa ukrýva záhadná zelená tekutina, ktorá má s Pánom pekiel obludnú spojitosť. Zostavia skupinu študentov, biológov či expertov na latinčinu, aby všetci spoločnými silami v kostole v podozrivo tichej štvrti na okraji mesta zastavili vpád strašných mocností na Zem...

Prvé, čo si na VLÁDCOVI TEMNÔT všimnete, je atmosféra. Dialógy ustupujú do úzadia. Rovnako psychológia postáv. Vzťahy medzi nimi sú len načrtnuté, aby sa nepovedalo. Nič z toho ale neprekáža - vďaka majstrovskej atmosfére. Dlhú dobu sa nič naoko výrazné nedeje, nikto nikoho nepodreže, dokonca ani nedvihne hlas! Napriek tomu sme napnutí ako struny na krvavej gitare, patriacej mŕtvemu spevákovi. Cítime v starých kostiach mrazivo sa chvejúce povestné ticho pred búrkou. Dlhé zábery plné zdanlivo banálnych dialógov. Režisér a vynikajúci kameraman nám podsúvajú zlovestné indície. Nervózne sa hemžiace mraveniská, zvláštna obloha, okolo kostola sa desivo zoskupujúci bezdomovci. A udiera do toho veľmi jednoduchá hudba, svojou monotónnosťou čeriaca hladinu divákovho nepokojného podvedomia. A nikde žiadny humor (ak nerátame pekelnú epizódku „Tom a Jerry“ pustenú v televízii). Nulový nadhľad. Optimistické videnie sveta? Kdeže. Všetko je temné a bezútešné. Na výslednej nadpriemernej kvalite má veľký podiel aj zúženie deja na komorný kostol a priľahlú ulicu, čím sa režisér šikovne zbavil svojej „béčkarskej“ povesti. Keďže komorný VLÁDCA TEMNÔT neponúka triky ani veľkolepé epické zábery, jeho malý rozpočet menej (až nijako) udrie do očí.

Horory obecne zvyknem veľmi tupo (no zároveň prakticky) deliť na atmosférické a krvavé. Nemám nič proti žiadnemu z nich. Je však len málo hororov, ktoré majú jednak plnokrvnú atmosféru a zároveň obsahujú drastické krvavé efekty. VLÁDCA TEMNÔT patrí medzi ne. Tlieskam. Veľmi pôsobivé, pôsobivé a silné. Takmer nezabudnuteľné.

Keď sa spomínajú najlepšie satanské horory, spravidla sa začne pri SATAN PRICHÁDZA!, pokračuje sa ROSEMARY MÁ DIEŤATKO a končí VYHÁŇAČOM DIABLA. Podobne, ako traja mušketieri, aj najslávnejšie satanské horory sú však v skutočnosti štyri.

Prince of Darkness, USA, cca 102 minút

Réžia: John Carpenter. Scenár: Martin Quatermass. Kamera: Gary B. Kibbe. Hudba: John Carpenter, Alan Howarth. Hrajú: Donald Pleasence, Victor Wong, Alice Cooper (cameo), James Parker, Lisa Blountová a ďalší