Rituál [2O %]
Satanské horory 666
Piatok, 29 Apríl 2011 05:22

Recenzia na vymetačský horor s Anthonym Hopkinsom RITUÁL.

20%? Nie je to prehnané? Nie si PRÍLIŠ prísny? Skutočne je to EŠTE horšie, ako TROMA blbosti a približne rovnako zlé, ako niečo od Eda Wooda?

Podľa toho, čo je „horšie“. Kamera, občasné (veľmi občasné) masky, výprava, to všetko je niekde úplne inde, ako spomínané nízkorozpočtové veci, ktoré sú radi, ak sa v zábere neobjavuje vysmiaty režisér a namiesto prepracovanej akčnej scény sa po ulici naháňajú dvaja somári s hračkárskymi atrapami samopalov a ústami vydávajú zvuk strieľania. Ak vezmeme RITUÁL z tejto strany, samozrejme to nie je žiadne zverstvo.

Naopak, raz za 40 minút sa dokonca objaví dobre štylizovaný záber na týčiacu sa kostolnú vežu, akoby sa až dotýkajúcu pochmúrnej zvečerievajúcej sa oblohy atď. Porovnávať tento pomerne vysokorozpočtový áčkarský hollywoodsky produkt s vyloženými úbohosťami za pár dní strieskanými na záhradke, je zavádzajúce.

Na strane druhej... možno aj nie. Musíme si totiž položiť dosť dôležitú otázku – robí dobrý rozpočet dobrý film? Robia dobrý film dobrí herci, ktorí ale nie sú dobrí teraz? Má byť dobre hodnotený film len preto, že v ňom hrá chlapík, ktorý kedysi dostal Oscara?

Podľa mňa nie.

Pôvodne som síce chcel dať až nezaslúžených 40%, ale obarilo ma pri predstave, že by som toto peklo musel vidieť ešte raz. Takémuto filmu predsa nebudem dávať relatívne obstojných 40%, ktoré som dal napríklad aj VYHÁŇAČOVI DIABLA: POČIATKU, ktorý bol totálnou kravinou, ale oproti RITUÁLU aspoň zábavnou. Nedávny THE LAST EXORCISM detto.

20% dávam v podstate za krajnú nudu. Ten film nemá nič, čo by ma zaujalo. Hereckým výkonom zďaleka najviac kraľuje Hopkins – a aj ten je jemne povedané priemerný, až nezáživný. Chlapec v titulnej úlohe... už si ani nepamätám, ako vyzeral. Hinds a Jones hrajú len podporné roličky, sú na plátne možno 5 minút. Ani nikto iný z vedľajšej úlohy nezaujme, dokonca ani pôvabná Alice Bragaová (MESTO BOHOV, SOM LEGENDA), ktorá sa pritom minulý rok nestratila ani v ostrej chlapskej šlichte PREDÁTOROV ako izraelská snajperka.

Pokiaľ sa jedná o horor, je to palec dole. Palec hore to bude len pre divákov, ktorí videli máličko hororov (a nekvalitných - za kvalitný horor v zmysle „jeho pozeranie ma desí a necítim sa po dopozeraní práve dvakrát príjemne“ pokladám napríklad VOTRELCA, ROSEMARY MÁ DIEŤATKO, CANDYMANA alebo PÁD DO TMY). RITUÁL ma vonkoncom nevystrašil, absolútne nevydesil, nechal ma chladným, ľahostajným. Zľakol som sa možno 2x, aj to iba preto, že zvrieskla do hrobového ticha hudba a niečo skočilo do kamery. Pozeranie filmu ma (na rozdiel od PRICHÁDZA SATAN! či VYHÁŇAČA DIABLA) neznervóznilo, ani neznepokojilo. Nezačal som sa pýtať „Čo ak Satan naozaj existuje?“. Pár otázok som si ale kládol. Napríklad: Skončí ten film niekedy?

Síce ma jemne potešilo, že film sa drží „vymetačských právd“ („postihnutý“ môže byť v skutočnosti epileptik, často sa jedná o dospievajúce dievčatá s mimoriadnou fyzickou silou, zvláštnymi pohybmi, meniacim sa hlasom a ovládaním jazyka, aký nemajú zdanlivo odkiaľ poznať). Ale bolo to také jemné, že to vlastne bolo skôr nudné: tieto veci viem už aspoň 10 rokov a že ich niekto začne sucho opakovať, vo mne rešpekt ešte automaticky nevyvolá.

Ako mysteriózna satanská dráma (typu V MOCI DIABLA) RITUÁL nefunguje bohužiaľ tiež: o postavy som sa nezaujímal ani nebál, vývoj neprekvapivého deja som mal s prepáčením u zadku, dialógy tupé až banálne, zvraty tuctové. Znepokojil ma iba pocit, že si tvorcovia úprimne mysleli, že robia nového VYHÁŇAČA DIABLA (pritom režisér nie je márny, no už je evidentné, že jeho filmy až príšerne kvalitatívne kolíšu: IZBA 1408, SHANGHAI, DUCH JAZERA, ZLO, VYKOĽAJENÍ). Keď si Hopkins robil srandu z VYHÁŇAČA DIABLA („Čakal si snáď otáčanie hlavy?“), v skutočnosti len ponižoval sám seba.

A povedal by som, že film, ktorý ponižuje sám seba (exorcistovi uprostred vymetania začne zvoniť mobil), si nezaslúži uznanie.

P.S. Že hrdinovho otca hrá Rutger Hauer som zistil na druhý deň na internete.

The Rite, USA 2011, cca 114 minút

Réžia: Mikael Håfström. Scenár: Michael Petroni (podľa knihy Matta Baglioa). Kamera: Ben Davis. Hudba: Alex Heffes. Hrajú: Anthony Hopkins, Colin O'Donoghue, Alice Bragaová, Ciarán Hinds, Toby Jones, Rutger Hauer a ďalší