[REC] 2 [8O %]
Satanské horory 666
Pondelok, 24 Január 2011 09:19

Recenzia na kvalitné pokračovanie kvalitného satansko-zombíckeho hororu [REC] 2.

V roku 2007 nakrútila zručná režisérska dvojka Paco Plaza/Jaume Balagueró horor [REC], v ktorom sa televízna moderátorka, jej kameraman, hasiči a dvaja policajti, dostali kvôli tajomnému zásahu do obyčajného španielskeho činžiaku, v ktorom sa spolu s jej obyvateľmi stali obeťou katolíckeho vírusu, ktorý postihoval jedného z nich hneď za druhým a robil z nich nemysliace krvilačné príšery, agresívne útočiace na tých ešte „nenakazených“, ktorých brutálne rýchlo ubúdalo a ktorý sa následne stali „jednými z nich“.

Bolo to tak zombícky surovo zrežírované, že si aj niektorí fanúšikovia hororov pomýlili žánre a pokladali film za zombíčinu. Pritom v skutočnosti išlo o posadnutie diablom (!), ktoré sa ako zombícka nákaza len prejavovalo (!). Super nápad, silný, pôsobivý a neviem o žiadnom inom horore, ktorý by to takto zmixoval.

V roku 2007 2009 rovnakí páni nakrútili dvojku a napriek tomu, že končí rovnako, ako prvý diel, podarilo sa kvalitu nečakane udržať. Pritom recept je v podstate ten istý; znova „ten dom“, znova niektoré postavy z „jednotky“. No tentokrát je to skôr v rytme VOTRELCOV – do inkriminovaného činžiaku nie sú privolaní civili, ale niečo ako „španielska S.W.A.T. jednotka“. Teda tvrdí drsní chlapíci, po zuby vyzbrojení, síce nevedia, do čoho idú, ale čakajú najhoršie, pretože si už pár (desiatok?) drsných akcií, kde im išlo o život, preskákali. Je ich síce menej, ako mariňákov poručíka Gormana a nie sú to až také výrazné osobnosti, ako boli v osemdesiatom siedmom Drake, Vasquezová, Apone, Hudson, Hicks či Bishop, ale stále palec hore.

Tentokrát sme my, diváci, o krok pred hlavnými postavami, keďže vieme, že kontakt s najbližším nakazeným je smrteľne nebezpečný a že nejde o zombíkov, ale o „posadnutých“. Čoskoro ale danú informáciu získajú aj postavy – okrem „mariňákov“ (ktorí všetko nakrúcajú na „bezpečnostné kamery“) do činžiaku totiž vstupuje aj ich šéf. Tým prekvapivo nie je mariňák, ale starší muž, z ktorého sa onedlho vykľuje, držte sa... kňaz! Wow, ďalší super nápad v poradí, dokazujúci, že obaja režiséri sa neboja risknúť to s úplne šialenými postavami (ešte raz: komando zabijakov vedie kňaz a drsní „vojaci“ si bez jeho povolenia nemôžu ani poskočiť).

Postavy následne kňaza síce pritlačia k stene a je nútený vyzradiť im, čo približne sa v činžiaku stalo a čo im hrozí, ale, pravdupovediac, nič mimoriadne sa na ich nezávideniahodnej situácii „pochopením toho všetkého“ nezmení - z budovy stále môžu vystúpiť len ak na to dá zvolenie kňaz a na tom je evidentné, že radšej umrie, akoby mal z činžiaku utiecť bez víťazstva. Vážne a bez pátosu – proste radšej skutočne umrie, než by mal dovoliť, aby nákaza prenikla von z budovy. „Vojaci“ stále musia bojovať o holý život a postupne ubúdajú resp. prechádzajú, vinou „vírusu“, z kladnej strany na negatívnu. Nie snáď, že by niektorí z hercov podával fenomenálny výkon, ale všetci sa snažia (minimálne herec, hrajúci kňaza, je veľmi dobrý). Nekazia im to ani neveľmi logické veci (skúsený „člen S.W.A.T. tímu“ by sa asi nemal správať ako amatér, ktorému pri prvej príležitosti prasknú nervy a zaútočí na svojho nadriadeného).

Zaujímavým zvratom je moment, kedy akoby sa príbeh už nemal kam pohnúť, pritom pri pohľade na hodinky je jasné, že to ešte NEMÁ skončiť. Tvorcovia v tej chvíli nečakane „vynulujú“ doterajší dej, obrátia sa „mariňákom“ chrbtom a do popredia predstúpia nové postavy – skupinka tínedžerov a pár ďalších kusov. Síce sa ukáže, že ich „prínos do deja“ je nulový, ale napriek tomu je zaujímavé sledovať „ten istý dej“, len tentokrát z pohľadu tínedžerov (ktorí pri sebe tiež majú kameru a všetko nakrúcajú).

[REC] 2 sa podľa mňa dravo vyrovná „originálu“, ak sa vám páčil, choďte do toho.

P.S. Zaujímavosťou je, že kameraman prvého a druhého dielu Pablo Rosso si v dvojke zároveň zahral (postavu menom Rosso).

[REC] 2, Španielsko 2009, cca 85 minút

Réžia: Jaume Balagueró, Paco Plaza. Scenár: Jaume Balagueró, Manu Díez, Paco Plaza. Kamera: Pablo Rosso. Strih: David Gallart. Hrajú: Manuela Velasco, Ferran Terraza, Pablo Rosso, Àlex Batllori, Javier Botet, Jonathan Mellor, Claudia Fontová a ďalší