Shyamalanov výťah
Satanské horory 666
Utorok, 17 August 2010 07:50

Trailer na nový horor z produkcie M. Night Shyamalana (Šiesty zmysel) Devil.

Hororov o výťahoch nie je veľa, ale zopár by sme našli (mizerný americko-holandský Výťah smrti/2001 s Naomi Wattsovou a ak sa dobre pamätám, tak aj jednu epizódu „Aktov X“). O možno najlepší sa pokúsi kedysi renomovaný hororový režisér a scenárista Shyamalan, ktorý sa stal pánom sveta trhákmi Šiesty zmysel a Znamenia (a získal si lásku komiksových fanúšikov Vyvoleným), aj keď tentokrát len ako producent. Momentálne ale jeho výraz v tvári začína podozrivo pripomínať uštvané zviera.

Nie je nič výnimočné, aby slávny režisér „iba“ produkoval niekoho film (Spielberg to robí bežne už pekných pár desaťročí), navyše Shy už dávno nie je slávny. Jeho posledné filmy Osada, Dáma vo vode a najmä nezmyselne otrasná Udalosť a najnovšie Posledný vládca vetra finančne pohoreli. Osada ešte čo-to zarobila, ale vzhľadom na zavádzajúcu reklamu, ktorá ju avizovala ako horor, pričom horor to nakoniec príliš nebol, jej to mnohí dodnes neodpustili. Dámu vo vode väčšina divákov „nezobrala“, detto Udalosť. Posledný vládca vetra síce nezarobil úplne málo, ale ani málo nestál – a kritiky boli snáď najhoršie zo všetkých doterajších Shyových snímok. A to už je čo povedať.

Shyamalan je preto vlastne rád, že skôr, než sa naplno pustí do svojho ďalšieho režisérskeho počinu (šepká sa o Vyvolenom 2), môže produkovať.

Devil (nemýliť s ducharinou Guillerma del Tora El Espinazo del Diablo, ktorú pre slovenský trh niekto inteligentne preložil ako Devil) je o skupine, ktorá zostane zaseknutá vo výťahu. A jeden z nich je... diabol. Alebo Diabol? Myslí Shyamalan pod názvom „devil“ len nejakú démonickú bytosť, alebo priamo Satana? Záleží na tom? Malo by...

Je síce pravda, že príbeh má byť naozaj o tom, že jeden z ľudí je krvilačný diabol rovno z pekla, no nezabúdajme, že Shyamalan sa preslávil šokujúcimi záverečnými pointami (scenár síce napísal Brian Nelson - Noc dlhá 30 dní -, ale na Nightov námet). Je celkom dobre možné, že trailer poriadne klame a o mnohých vyložene nadprirodzených scénach z neho sa v kine MOŽNOŽE dozvieme, že boli v skutočnosti sen.

No nakoniec je celkom možné, že sa bude jednať o plnokrvný mysteriózny horor. Skutočne ťažko povedať. Ťažšie je už len tipnúť si, či Shyamalan, posadnutý sám sebou, si ako producent aj do tejto snímky dá cameo, ako to rád doteraz robil skoro v každom svojom filme.

Režírujú bratia John Erick a a Drew Dowdleovci. Kým John Erick v roku 2008 nakrútil americký remake španielskej zombíčiny [REC] (pod názvom Karanténa), pre Drewa je to režijný debut (ale bratovi s Karanténou pomáhal ako scenárista a producent). Z ich predchádzajúcej práce sa nedá nič určiť, lebo Karanténa nemala s „autorstvom“ a „vlastným pohľadom na vec“ nič spoločné; jednalo sa o zarážajúco detailnú rekonštrukciu „scénu po scéne“ á la Psycho Gusa Van Santa.