Vyháňač diabla: Počiatok (40 %)
Satanské horory 666
Piatok, 05 Jún 2009 11:59

Recenzia prequelu k slávnemu vymetačskému hororu VYHÁŇAČ DIABLA: POČIATOK (2004).

Po Druhej svetovej vojne, Egypt. Merrin (skúsený Stellan Skarsgård – DOBRÝ WILL HUNTING) bol kedysi kňazom, ale zverstvá vojny ho pripravili o ilúzie o viere. Odvtedy odpovede na otázky o Bohovi a Diablovi hľadá na dne pohárika. V zavšivenej krčme je oslovený s možnosťou vyraziť do temnej Afriky, kde bol nedávno objavený kostol z čias, v ktorých sa takéto kostoly ešte nestavali. Je vari stavba, určená na vieru, kľúčom k pradávnemu hrôzostrašnému pekelnému tajomstvu?!

Klasická knižka a legendárny filmový horor sa dočkali dvoch trápnych pokračovaní a aby toho nebolo málo, v roku 2004 do rodiny vtrhol nevydarený, zato požehnane krvavý, prequel Rennyho Harlina. Renny je čudný - jeho akčné hity SMRTONOSNÁ PASCA 2 a stalloneovka CLIFFHANGER patria k vrcholným akčným dielam a keď som svojho času zabehol do kina na žraločí horor ZRADNÁ HLBOČINA, slušne som sa bavil. Napriek tomu mi tento chlap nikdy príliš nesedel. Nevedel budovať atmosféru a až príliš sa spoliehal na vysoký rozpočet, počítačové triky a slávnych hercov. Nemám rád jeho NOČNÚ MORU NA ULICI ELM 4: VLÁDCU SNOV, nemám rád jeho „manželské“ projekty s Geenou Davisovou OSTROV HRDLOREZOV a DLHÝ BOZK NA DOBRÚ NOC a v neposlednom rade nemám rád ani jeho novšie snímky (FORMULA!, LOVCI MYŠLIENOK).

Blattyho knižka a následný Friedkinov film s Maxom von Sydowom ako Merrinom sú klasika. Následne vznikli dve pokračovania. Dvojku nakrútil John Boorman, ktorý mal v tom čase doby výborného VYSLOBODENIA bohužiaľ už dávno za sebou. Trojky sa ujal sám autor knižnej predlohy, William Peter Blatty.

Desiatky rokov po cenenom origináli, plného takých lahodných scén, ako je Meganina pavúčia chôdza po schodoch alebo krucifix, producenti zistili, že by nebolo od veci pozrieť sa na satanský fenomén trocha inak. Napríklad vo forme prequelu. Veď ktorý hororový fanúšik by nechcel vidieť, ako vyzeral mladý Merrin, prečo stratil vieru a akým spôsobom ju znovu našiel na mystickom Čiernom kontinente? Prečo neukázať, že Megan rozhodne nebola jeho prvou vymetačskou skúsenosťou s démonom Pazuzu? Prečo proste dočerta neukázať, ako to všetko začalo?!

Lenže. Nakrúcanie sprevádzalo množstvo problémov. Pôvodne bol na režisérsku stoličku posadený takmer šesťdesiatročný Paul Schrader (scenárista Scorseseho filmov TAXIKÁR a POSLEDNÉ POKUŠENIE KRISTA). Údajne však nakrútil taký „psycho horor bez krvi“, že producenti z Warner Bros. so znechutením zaujali stanovisko „na vážny dospelý horor bez krvi predsa nikto do kina nepôjde“ a najali Harlina, aby urobil z psychologického hororu opulentný akčný horor s černoškom roztrhaným digitálnymi hyenami.

Harlin, aby toho nebolo málo, množstvo hotových scén vyhodil (vrátane niektorých postáv!) a pridal svoju typickú réžiu plnú trikov a „zaručene nechutných“ scén (pôrod s larvami). Harlin nestraší. Zrazu zrúkne hudba a do kamery z tmy vyletia netopiere. To nie je strašenie. To je skrátka zneužívanie najprimitívnejších filmových spôsobov proti bezmocnému divákovi, ktorý si tvorcov, na rozdiel od nich samotných, váži a nechce odchádzať od rozpozeranej snímky. O prekliatí celého tohto nešťastného projektu svedčí aj to, že drastické šachovanie sa odohrávalo už pred samotnou prvou klapkou. Režiséri sa menili (bol dokonca oslovený sám Friedkin), prípadne zomierali (John Frankenheimer), menili sa tiež herci (Liam Neeson, Ryan Phillippe).

Je pravda, že vizuálne stvárnenie filmu je nadpriemerné. No to nie je žiadnym veľkým prekvapením, keďže za kamerou stojí Vittorio Storaro (APOKALYPSA). Starodávny kostol pochovaný v púšti a úvodné ukrižovanie sú vizuálnymi pokladmi inak nepodarenej snímky, ktorá hrá tak samoúčelne na efekt, až je to miestami smiešne. Musím povedať, že nie scenárista môže za to, ako to dopadlo. Môže za to neschopný režisér, ktorý z výborného scenára vycedil klasicky tupý horor. Prípadne to hoďme na hlúpych producentov... Tak či tak ma mrzí, že sa réžie nechopil „nudný intelektuál“, takže verím, že raz sa dostanem k Schraderovej verzii nazvanej DOMINION: PREQUEL TO THE EXORCIST.

Veterán Skarsgård (spolupracoval s Harlinom už v ZRADNEJ HLBOČINE) sa snaží podať Merrina ako muža so stratenou vierou. Ani on, ani pôsobivá vizuálna stránka snímky, to však nedokážu spasiť. Myšlienka „nie v démonoch, ale v ľuďoch je zlo“ by mala niečo do seba, avšak triviálne prevedenie do filmovej reči nie.

Exorcist: The Beginning, USA, cca 114 minút

Réžia: Renny Harlin. Scenár: Alexi Hawley, William Wisher Jr., Caleb Carr. Kamera: Vittorio Storraro. Hudba: Trevor Rabin. Hrajú: Stellan Skarsgård, Izabella Scorupcoová, James D´Arcy, Ben Cross a ďalší