Horns [7O %]
Satanské horory 666
Piatok, 29 Máj 2015 03:00

Recenzia adaptácie knihy Rohy od syna Stephena Kinga. V hlavnej úlohe Daniel Radcliffe v réžii tvorcu Hory majú oči.

Horns si najlepšie užijú tí z vás, ktorí majú radi brutalitu a horory, nemajú nič proti Radcliffeovi a nečítali knihu Joea Hilla. Ja som ju bohužiaľ čítal a bohvieako sa mi nepáčila, ale nebola vyložene zle napísaná a myslím si, že v Joeovi drieme talent (a že je zrejme dobre, že kráča v otcových stopách a nepracuje napríklad ako elektroinštalatér). Keďže je ale knižka plná podstatných zvratov, ktoré sú skoro všetky prevedené aj do filmu, stratil sa moment prekvapenia, čo je škoda, lebo ide o dobré zvraty.

Obsahuje spoilery.

Príbeh, ktorý Joe Hill vymyslel, je fakt originálny, len asi nie je vhodný pre knižné, ale skôr filmové spracovanie. To ostatne dokazuje verzia brutálneho francúzskeho exota Alexandrea Ajau (Noc s nabrúsenou britvou). Aja v posledných rokoch stratil na sile (Zrkadlá, Piraňa 3D). Horns nie sú návratom ku koreňom... ale blížia sa k nim.

Predstavte si, že sa voláte Ig, ráno sa zobudíte a z hlavy vám vyrastajú rohy. Idete medzi ľudí a tí reagujú jemne povedané zvláštne: rohy vidia, ale nezdá sa im na nich nič čudné. No len čo sa na rohy pozrú, začnú hovoriť to, čo si myslia. Príklad. Ig ide s rohmi k lekárovi. Doktor si ho zavolá do ambulancie, spýta sa ho, či by mal vyšukať svoju sestričku, Ig povie, že áno, doktor Iga uspí a pokúša sa mu odpíliť rohy, Ig sa zobudí, vidí, že mu z rohu trčí zaseknutá pílka a vedľa na stoličke si to doktor rozdáva so sestričkou.

O tomto by sa dala nakrútiť celovečerná čierna komédia, ktorá by ale asi časom začala stagnovať. A tak bola zmiešaná s hororom. Nejde o nič „strašidelné“, pri tomto sa budú báť asi naozaj len malé deti. Film obsahuje viacero erotických/krvavých scénok, ale slúžia len na chvíľkové pobavenie, určite na nich nestojí celý dvojhodinový film. Báť sa teda nebudete, ale nejde ani o komédiu a to z toho dôvodu, že časom vypláva na povrch zásadná informácia. Aká?

Ig bol v predchádzajúcich dňoch podozrivý z brutálneho zavraždenia svojej frajerky Merrin (Juno Templeová – Zabijak Joe s McConaugheym). Dôkazy síce chýbali, no všetci z mesta aj tak „vedeli“, že to urobil on (večer sa drsne pohádali pred svedkami v plnom bistre a ešte v tú noc bola Merren zavraždená). Paradoxne, sklad, v ktorom boli uschované biologické stopy z miesta činu, ktoré ho mohli oslobodiť, vyhorel. Čiže kým obyvatelia mesta veria, že požiar založil Ig, aby po sebe zahladil stopy, Iga v skutočnosti informácia o požiari zničí, nakoľko tvrdí, že je nevinný a teda paradoxne v sklade sa nenachádzali dôkazy o jeho vine, ale nevyvrátiteľné dôkazy o jeho nevine. Scenár však obsahuje oveľa viac podobne zaujímavých momentov, napríklad:

Igov kamarát, rovesník a zároveň mladý ambiciózny obhajca Lee (syn mŕtveho režiséra Anthonyho Minghellu Max) rohy nevidí, čo znamená najmä to, že sa „ovláda“ a nehovorí to, čo si myslí.

Alebo: polícia má nového svedka, ktorý Iga videl, ako frajerku po hádke hrubo vtiahol do auta, odišiel s ňou nevedno kam a ráno ju našli mŕtvu. Ukáže sa ale, že svedkom je úbohá čašníčka z bistra, ktorá si všetko vymyslela, aby sa stala mediálnou hviezdou.

Alebo: Ig ju následne, prostredníctvom hadov, ktorí sa okolo neho začínajú v masovom meradle zhromažďovať... zabije!

Alebo: Igov drogovo závislý brat Terry (Joe Anderson – The Crazies, Medzi vlkmi, Ruiny) videl Merrin ako posledný a ráno sa v aute prebudil s kameňom, ktorý bol celý od (jej) krvi. Prisahá ale, že ju nezabil. Nevie, ako sa mu kameň dostal do ruky.

Ďalší parádny zvrat príde pred finále, kedy sa Ig z nájdeného listu dozvie, že Merrin mu nebola neverná, ale rozišla sa s ním v skutočnosti preto, lebo zistila, že po mŕtvej matke zdedila smrteľnú chorobu. Keďže nechce, aby sa o ňu Ig staral (= videl ju v posledných štádiách choroby a bol tým poznačený do konca života), uprednostní menšie zlo a vymyslí si neveru.

Ako vidíte, scenár obsahuje veľa osviežujúcich zvratov, ktoré nie sú šokujúce, ale sú prekvapivé a ak ste nečítali knižku, budete rozmýšľať, čo znamenajú.

Potešia tiež herci. S Radcliffeom som nikdy nemal problém a myslím si, že časom z neho môže byť „normálny“ herec. Rozdiel medzi britskými a americkými detskými hercami je, myslím, jasný.

Všetky postavy sú obsadené dobrými, hoci väčšinou neznámymi hercami (menšie dospelé postavy rodičov a servírky hrajú Heather Grahamová, Kathleen Quinlanová a James Remar). Aja, ktorý doteraz prílišnou snahou o psychológiu nevynikal, si dáva záležať, aby žiadna z postáv nebola vyložená sviňa, vrátane ústredného zlosyna. Pekne je to vidieť na postave Merrininho otca, ktorého hrá David Morse. Kedysi hrával vo filmoch podľa Stephena Kinga (Zelená míľa, Srdce v Atlantíde, Langolieri) a teraz zrejme začne hrávať vo filmoch podľa Joea Hilla. Joe sa mimochodom na Rohoch podieľal ako šéf výroby.

Čo sa týka erotiky a gore, ako som spomenul, nie je toho veľa, ale uvidíte napríklad kratučkú (ale aspoň niečo) súlož Harry Pottera a Juno Templeovej, uvidíte penis a finále je drsné a krvavé. V knižke, ak si dobre pamätám, žiadna vybuchnutá hlava, policajt a ani krídla neboli, ale môžem sa mýliť. Každopádne, Ig mal byť vo flashbacku s nákupným vozíkom nahý a Glenna (Kelli Garnerová) mala byť obézne dievča a nie štíhla, potetovaná dračica z lacného pornofilmu. Z týchto zmien by sa mohlo zdať, že film je vymäknutý, ale nie je to pravda.

Každopádne, ako vravím, je zaujímavé, že kým predloha ma nebavila, film áno. Hoci trailery, fotky z nakrúcania a vlastne celá reklamná kampaň pôsobila nemastne neslane a odkladaná premiéra budila podozrenia, v skutočnosti je to vydarená záležitosť so zaujímavým príbehom, uchádzajúcimi hereckými výkonmi, dobre napísanými postavami a humorom (bitka novinárov), ktorý ale neznižuje vážnosť atmosféry. Možno prekvapivo som sa rozhodol dať až 70%, ale dosť sa mi to páčilo, tak prečo nie (a lesy vyzerajú dobre, Aja by mohol sfilmovať Pána v čiernom obleku alebo urobiť remake Pri mne stoj!).

Horns, USA | Kanada 2013, cca 120 minút

Réžia: Alexandre Aja. Scenár: Keith Bunin (podľa knihy Joea Hilla). Hudba: Robin Coudert. Kamera: Frederick Elmes. Hrajú: Daniel Radcliffe, Juno Templeová, James Remar, Max Minghella, Joe Anderson, Heather Grahamová, David Morse, Kathleen Quinlanová, Kelli Garnerová a ďalší

............................................................................................................................