Návrh [6O %]
Romantika
Piatok, 30 December 2011 04:00

Recenzia na romantickú komédiu so Sandrou Bullockovou a Ryanom Reynoldsom NÁVRH.

Margaret Tateová (Bullocková) je potvora, ktorej sa celý deň nezatvoria ústa. Pracuje v knižnom vydavateľstve, no umeleckou nehou neoplýva - ironický sarkazmus je jediný cit, ktorý od nej za posledné roky ucítil jej mladý asistent Andrew Paxton (Kanaďan Reynolds). Tento víkend mal cestovať na Aljašku, kde jeho rozvetvená rodina oslavuje babičkine narodeniny. Šéfka mu to však zatrhla... no do chvíle, kým jej neoznámia, že nebola predĺžená jej žiadosť o ďalší pobyt v USA (je Kanaďanka). Bude preto musieť odísť domov. Keďže ale práve v tej chvíli vstúpi do miestnosti jej povoľný americký asistent, pohotová žena povie, že sa za neho ide vydať a že tento víkend spolu cestujú za jeho rodičmi na Aljašku, aby im novinku povedali. Mladíkovi sa to samozrejme nepáči, no keďže si na oplátku vydupe povýšenie a vydanie vlastnej knihy, rozhodne sa so svojou šéfkou nebezpečnú misiu (za odhalenie sobášneho podvodu mu hrozí väzenie) podstúpiť...

V stopách je im teoreticky „odborník na odhaľovanie sobášnych podvodov“, no nie je to úplná pravda, pretože sa objaví až vo finále a pokojne by sa to zvládlo i bez neho (boli by sme ale ochudobnení o vtipné záverečné titulky). Film NÁVRH ponúka i ďalšie klišé; každému divákovi musí byť jasné, že pri konci sa podvod v rodine prevalí, Margaret sa do svojho asistenta „skutočne“ asistenta zamiluje, no uvedomí si, že si jeho super rodinu nezaslúži a s plačom uteká do veľkomesta. Je to klišé, ktoré som videl desiatky ráz, zároveň je ale scenár napísaný tak šikovne, že mi to neprekážalo, pretože tieto klišé sú prekladané originálnejšími zvratmi (ZAČIATOK SPOILER predpokladal som, že hrdina v skutočnosti miluje blonďavú Aljašťanku, no vôbec nie KONIEC SPOILERU) a sympatickými postavami. Nechýbajú medzi nimi neoriginálne prototypy (prísny otec Craig T. Nelson, starostlivá matka Mary Steenburgen, babička Betty Whiteová), no hrané fajn hercami, pričom minimálne jeden mohol dostať väčší priestor (striptér, kňaz, čašník, predavač... to nie sú štyri osoby, ale jedna a hrá ju rodák z Kuby Oscar Nuñez).

NÁVRH na mňa pôsobil podobne, ako komédia s Jamie Lee Curtisovou o zámene tiel STRELENÝ PIATOK – na jednej strane plno klišé a predvídateľných zvratov s nevyhnutným morálnym poučením (oba filmy robil Disney). Na druhej profesionálne spracovanie a akési až... nehanbenie sa za to, že je to klišé. Tvorcovia oboch snímok sa tvária, akoby niečo také pred nimi nikdy nikto nenakrútil a celkom im toto naivné klamstvo vychádza. Občas stagnujú (babičkine lesné rituály), no čoskoro chytia nový dych a zasa sú pôvabní. Možno prekvapivý výsledok (dobrý film verzus neoriginálny scenár) dajakým tajomným kúzlom vyvolali producenti. Hoci sa na produkcii podieľala aj Bullocková, mám na mysli skôr aktívnu účasť Alexa Kurtzmana a Roberta Orciho. Sú to častí spolupracovníci J.J. Abramsa, ktorému produkovali STAR TREK a napísali MISSION: IMPOSSIBLE III.

Určite im na dobrom výsledku ale pomohla i Sandra Bullocková (*1964). Tá sa z nenápadnej hviezdičky (NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ) v 90-tych rokoch 20. storočia zmenila na suverénnu predstaviteľku hlavných rolí mnohých hitov (SIEŤ, KÝM SI SPAL, KEDY ZABIŤ). Už čoskoro ale stratila začala hrať v blbostiach a prepadákoch (NEBEZPEČNÁ RÝCHLOSŤ 2: ZÁSAH, HANBLIVÝ POLICAJT, PREDTUCHA). Keď sa jej NÁVRH v roku 2009 dostal do kín, bola na tom fakt zle. Snímka sa však (určite nielen pre jej takmer nahú scénku) stala hitom (stála 40 miliónov dolárov, zarobila nad 150), čo ju čiastočne vrátilo do pozornosti hollywoodskych producentov. Určite pomohla i následná nominácia (nepremenená) na Zlatý glóbus, pričom herečka následne úspech potvrdila oscarovou nomináciou za drámu THE BLIND SIDE, ktorú premenila na zlato. Je to dokonalý príklad toho, ako vás v Hollywoode chvíľu všetci zbožňujú, potom vás majú plné zuby, no následne stačia dva dobré filmy a ste zasa na vrchole.

Zrejme by to ale nebolo ono, nebyť talentovaného komika Ryana Reynoldsa. Ten v minulosti hral v mnohých nekomediálnych snímkach (horor 3:15 ZOMRIEŠ!) niekedy až vyložene akčné postavy (BLADE: TRINITY, Deadpool v X-MEN ORIGINS: WOLVERINE), no ja ho pokladám v prvom rade za komika. A to veľmi dobrého. Nesnaží sa byť agresívny, netlačí na pílu. Naopak. Je obyčajný a civilný. Jeho Andrew je o to zábavnejšou postavičkou, o čo viac si pri jej sledovaní budete spomínať na to, ako kedysi katanou sekal upírov. Herec volí skromné rozosmievajúce prostriedky, čo dokazuje scéna, v ktorej mu šéfka pred šéfmi oznámi, že si ho ide brať. Kým Jim Carrey by to začal preháňať šialenými grimasami, Reynolds hrá šikovného chlapíka, ktorý X rokov pracuje pod šialenou megerou a tak vie, že musí zachovať chladnú tvár a udržať svoje emócie pod kontrolou.

Potešiteľné je, že Bullocková aj Reynolds hrajú postavy, ktoré nezabudli byť ľuďmi. Bullocková to s imidžom suky nepreháňa tak, ako Glenn Closeová v 101 DALMATÍNCOCH či Meryl Streepová v DIABOL NOSÍ PRADU. Je to obyčajná šéfka, ktorá nemá prečo v práci používať city a rozhodla sa svoj štýl postaviť na tom, že je tvrdá (aby sa do nej všetci podriadení nepúšťali). Takisto u Reynoldsa cítime, že je to normálny šikovný chalan. Má však zamestnanie, v ktorom sa rozhodol držať hubu a krok.

Bohužiaľ, po sľubnej prvej polovičke, počas ktorej som sa dokonca niekoľkokrát zasmial, prichádza aljašská stagnácia napriek tomu, že Aljaška je krásny kus zeme, striptérske číslo je wow a orly unášajú malých bielych psov. Je to skrátka troška nuda. Ale aj tak je NÁVRH po ZELENEJ KARTE Petra Weira asi najlepší film o falošnej svadbe, aký som videl od roku 1990 (KEĎ SI CHUCK BRAL LARRYHO s Adamom Sandlerom ma neuchvátil).

P.S. Som v tejto téme úplný laik, ale zaujímalo by ma, čo sú to za čudné pravidlá. Dajme tomu, že som Kanaďan, ktorý príde na dva dni do USA, na ulici stretne dievča, zamiluje sa do neho na prvý pohľad, ono do neho tiež a rozhodnú sa, že na druhý deň budú mať svadbu. Láska na prvý pohľad je v Amerike trestná? Je zakázané, vziať sa 12 hodín po spoznaní? Nie? Tak prečo by ma v takomto prípade mali vyšetrovať, či viem, aký je jej obľúbený šampón? SAMOZREJME, že to neviem – poznáme sa predsa len dvanásť hodín.

The Proposal, USA 2009, cca 108 minút

Réžia: Anne Fletcherová. Scenár: Pete Chiarelli. Hudba: Aaron Zigman. Kamera: Oliver Stapleton. Hrajú: Sandra Bullocková, Ryan Reynolds, Mary Steenburgenová, Craig T. Nelson, Betty Whiteová, Oscar Nuñez a ďalší