Láska a iné závislosti [8O %]
Romantika
Utorok, 27 December 2011 04:00

Recenzia na romantický film LÁSKA A INÉ ZÁVISLOSTI s Jakeom Gyllenhaalom a Anne Hathawayovou.

Tento film som si vôbec nechcel pozrieť. Nakoniec ma presvedčili reakcie divákov, ktorý ho už videli a tvrdili, že pomerne slávna americká (mladá - *1982) herečka Anne Hathawayová (DENNÍK PRINCEZNEJ 1 – 2, SKROTENÁ HORA, DIABOL NOSÍ PRADU, VALENTÍN, DOSTAŇTE AGENTA SMARTA, budúci rok Mačacia žena v THE DARK KNIGHT RISES) je v ňom nahá a snímka obsahuje veľa sexu. Tak som si ho pozrel.

Už pri titulkoch ma prekvapilo meno režiséra. Edward Zwick je ťažkotonážny hollywoodsky tvorca, ktorý obľubuje vysokorozpočtové epické látky s presahom (LEGENDA O VÁŠNI, ODVAHA POD PAĽBOU). Presah som mu tam nevidel, ale on si myslí, že tam je, tak ho v tom nechávam. Zwickove „veľkofilmy s presahom“ sú ťažkopádne, naivné a ponúkajú more banálnych tuctových myšlienok a zjednodušujúcich názorov (na vojnu, politiku, terorizmus, medziľudské vzťahy), no musím priznať, že POSLEDNÝ SAMURAJ a KRVAVÝ DIAMANT ma bavili. Rozpočet bol vidieť (čo je dobre), neveľmi talentovaní herci (Hounsou, Vosloo, s prepáčením aj Cruise) v nich podávali v rámci svojich možností dobré výkony a páčilo sa mi, že Zwick nechal priestor epicky nasnímanej krajine.

Aby som môj vzťah k Zwickovi uzavrel: scenáre jeho filmov mi pripadajú naivné, slaboduché až detinské. Jeho režijný štýl to však vďaka obrovským rozpočtom dokáže (ale nie vždy) zamaskovať.

Preto ma prekvapilo, že režisér, ktorý sa orientuje na tento druh filmov, nakrútil vo veku takmer 60 rokov malú herecko-dialógovú dvojhodinovú romantickú melodrámu za smiešnych (pre neho – POSLEDNÝ SAMURAJ stál takmer 150 miliónov) 30 miliónov dolárov.

Film je údajne inšpirovaný skutočnými udalosťami. Rozpráva o mladom Američanovi (Jake Gyllenhaal – DONNIE DARKO, POLNOČNÁ MÍĽA, DEŇ PO TOM, SKROTENÁ HORA, MARIŇÁK, DÔKAZ, ZODIAC, ZDROJOVÝ KÓD), ktorý si dlho nevie na svete nájsť miesto. Nakoniec ho zláka pracovná ponuka farmaceutickej spoločnosti. Ako jej „agent“ začne prenasledovať lekárov z nemocníc a presviedčať ich, že „jeho“ tablety sú lepšie, ako tablety konkurencie (časom dôjde aj na čerstvo vznikajúcu Viagru, o nej ale film nie je). Popri tom rieši svoj vzťah so šéfom (tradične žoviálny Oliver Platt – HRÁČI SO SMRŤOU, SIMON BIRCH, X-MEN: PRVÁ TRIEDA) a vulgárnym obéznym bratom, ktorý sa nasťahoval do jeho bytu.

Zhovorčivý, veselý a žiadnymi komplexmi nezaťažený mladík má zo všetkého najradšej sex. Nemá záujem udržiavať s dievčatami vážny vzťah a ony s ním tiež nie. Eroticky silno založený mladý muž ale následne začne cítiť, že už by sa možno rád usadil s normálnou mladou ženou.

Onou vyvolenou sa stane Parkinsonovou chorobou (v „prvej fáze“) trpiaca Maggie (a bolo to prvý raz v živote, čo mi Hathawayová začala pripadať ako potenciálne zaujímavá herečka do budúcnosti). Mladík dobre vie, že je chorá, no napriek tomu ho priťahuje. A hoci si to ona nechce priznať, cíti k nemu niečo veľmi podobné.

Bodka. Jednak sa toho v deji veľa nedeje (resp. nič podstatné, jedná sa skôr o „náhodné mozaikové epizódky“) a jednak: ak sa aj predsa len niečo stane (od polovice sa žáner síce preklopí z neviazanej komédie do niečoho vážnejšieho, ale ľahkosť a osviežujúco drzý zmysel pre humor sú aj tu), asi by som to radšej nemal prezrádzať.

Entému filmu Edwarda Zwicka zachraňuje kožu nielen poctivý prístup (KONEČNE hrdina od ZAČIATKU vie, že dievča je choré a sme ušetrení „šokujúceho zvratu“ v polovičke filmu, kedy by mu to prezradilo), ale aj uvoľnené herecké výkony všetkých zúčastnených (čo je v porovnaní so smiešne smrteľne vážnym Denzelom Washingtonom a Bruceom Willisom z trileru STAV OHROZENIA fajn) a ku koncu silný scenár. Čiže niečo, na čo doteraz Zwick sral. Knižku, podľa ktorej film vznikol, som nečítal. Netuším, nakoľko sa scenár (ohľadom vývoja deja a postáv) drží reality a je mi to jedno.

Napriek tomu, že som zo snímky v podstate nadšený, dlho som uvažoval nad hodnotením „iba“ 60%. Má totiž dve hodiny a prvú hodinu Zwick „len“ buduje atmosféru. Nič nerieši a udržuje miestami až sitkomové tempo (čo mi pripadalo skôr ako mínus). Až v druhej som jeho nenápadný postup spätne docenil. Máme dočinenia s príbehom, ktorý si dal načas s predstavením postáv a ich „zázemia“. Vďaka tomu som v druhej polovici ocenil, že sa príbeh vyvíja asi jediným logickým smerom, akým sa takýto príbeh s takýmito postavami vyvíjať mohol. A tiež je dobre, že skončil tam, kde skončil.

Odľahčené tempo prvej polovice (s miestami až komediálnym - nie komickým - výkonom snaživého Jakea Gyllenhaala, z ktorého pravdepodobne nerastie žiadny blbec) paradoxne pomohlo umocniť vážnu atmosféru druhej polovičky. Vtedy sa chorý človek začne správať približne tak, ako by sa správal aj „ozajstný“ človek s takouto diagnózou. A zdravý človek sa začne správať rovnako, ako by sa asi správal zdravý človek, ktorý sa rozhodol žiť s chorým partnerom. Akonáhle začne film rozprávať o týchto veciach, veril som postavám, veril som príbehu, veril som zvratom, veril som dialógom a dokonca som veril aj tomu hroznému Edwardovi Zwickovi, ktorý možno prvý raz v živote rozpráva príbeh, ktorý je dôležitý. Nepripadalo mi nič zvláštne na tom, že mladého bezstarostného Američana prestáva baviť neviazaný sex, ani to, že sa rozhodne (so všetkým dobrým aj zlým) zaujať určité životné stanovisko a to stanovisko je také, aké je (nechcem vyzrádzať).

Nepripadalo mi to patetické, nepripadalo mi to umelé ani hollywoodsky vycucané z prsta. Pripadalo mi to úplne v poriadku, možno až európske. Prirodzené scény, v ktorých hrdina uvažuje nad tým, že s chorou partnerku skončí, mi nepripadali ako citové vydieranie, ale ako prirodzený štýl rozmýšľania v takejto situácii.

Pre podobné „postihnuté“ páry (zdravý a chorý človek) je určené hodnotenie 80%. Pretože takýchto filmov na túto tému s tak napísanými postavami a s takým vyústením nie je veľa. Myslím si, že o niektorých veciach sa vo filmoch hovorí menej, než by sa malo. Mohol by som dať 60%. Ale nechcem, lebo by som tým poprel určité názory, ktoré sa snažím v živote v čase písania tejto recenzie vyznávať.

P.S. Čo sa týka erotiky, film je taký dobrý, že mi skoro vôbec neprekážalo, že to s ňou nie je horúce. Pomerne často sa objavujú prsia (aj Hathawayovej), ale to je asi tak všetko. Sexualita je prítomná v podstatnej časti filmu (povedal by som dokonca, že tvorí jeho jadro) a páčilo sa mi, ako prirodzene a osviežujúco ju tvorcovia berú. „Otvorených“ erotických scén sa však každopádne nedočkáte (ak nie ste skromní).

„O toto ťa žiadať nemôžem.“ – „Ani nebudeš musieť.“

Love and Other Drugs, USA 2010, cca 112 minút

Réžia: Edward Zwick. Scenár: Edward Zwick, Marshall Herskovitz, Charles Randolph (podľa knižky Jamieho Reidyho). Hudba: James Newton Howard. Kamera: Steven Fierberg. Hrajú: Anne Hathawayová, Jake Gyllenhaal, Judy Greerová, Gabriel Macht, Hank Azaria, Oliver Platt, George Segal a ďalší