Krv na krídlach [6O %]
Romantika
Piatok, 04 November 2011 04:00

Recenzia na čudnú fantasy romantiku s Mickeym Rourkeom, Billom Murrayom a Megan Foxovou KRV NA KRÍDLACH.

Recenzia obsahuje spoilery, ale bez nich by ste asi nepochopili, aký absurdný film miestami je. Takže ak to nechcete pochopiť, text nečítajte.

Keď som počul, o čom tento film bude, povedal som si „to znie čudne“. Potom som videl fotky a trailer a povedal som si „to asi fakt bude čudné“. A je - KRV NA KRÍDLACH je film, ktorý akoby sa ani nesnažil páčiť, zavďačiť, vysvetliť. Vychádzajú mi z toho dve veci:

1) Režisér (inak scenárista FARMY s Al Pacinom) pôvodne nakrútil trojhodinovú verziu, no štúdio ho prinútilo prestrihať ju na hodinu a pol a podľa toho to vyzerá.

2) Skutočne nakrútil hodinu a pol a výsledok odpovedá jeho predstavám.

Neviem... filmy o anjeloch (MESTO ANJELOV, ANGEL-A) málokedy bývajú normálne... Aj keď toto sú skôr vtáčie, než anjelské krídla... Film je čudný nielen kvôli snovo poetickej atmosfére (a samozrejme námetu o dievčati s krídlami), ale i skratkovitému deju, v ktorom nie sú vysvetlené základné veci. Videl som ho zatiaľ len raz, ale musel som si domyslieť (povedané to nebolo), že Murray hrá (asi) čosi ako mafiána a Rourke hudobníka, ktorý pre neho vo voľnom čase pracuje (ako vymáhač?).

Nič z toho ale nebolo jasne povedané. To, že Rourke pracuje pre Murraya, som vydedukoval z úvodnej 18-sekundovej scénky, v ktorej vstúpi do miestnosti s chlapmi, hrajúcimi karty, vezme im zo stola ICH peniaze a suverénne odíde bez toho, aby im to nejako extra prekážalo. Následne urobí niečo (zrejme sexuálne...?) s Murrayovou ženou (frajerkou? Manželkou? Milenkou?), Murray sa naštve, pošle na Mickeyho zabijaka, zabijak ho omráči a odvedie do púšte, aby ho tam v tichosti zastrelil. V neskoršom deji ale Murray v jednej vete spomenie, že je vdovec... čo tým chcel povedať? Že svoju ženu (frajerku? Manželku? Milenku?) zavraždil po tom, čo mu bola neverná s Rourkeom?

Keď už sa Mickey v púšti lúči so životom a čaká na smrtiaci výstrel, ten v odľahlej divočine naozaj zaznie... v skutočnosti ale patrí puške miestneho Indiána (!), ktorý zabijaka zastrelí a Mickeyho nechá tak. Z tohto by sa dalo usúdiť (Indián je oblečený v špecifickom „kroji“), že dej sa odohráva v prvej polovici 20. storočia, ale ani TO nie je príliš jasné. Možno sa to dá usúdiť z áut alebo oblečenia. Keďže ale nie som Američan ani historik, nedokázal som vydedukovať, okolo akého (aspoň približne) roku (desaťročia) sa film odohráva. Niekde som čítal, že by sa mohlo jednať o päťdesiate roky 20. storočia, ale pokiaľ viem, v snímke ani jeden takýto titulok nie je prítomný.

KRV NA KRÍDLACH je síce výrazne vizuálne štylizovaný projekt, pôsobiaci dojmom, že režisér schválne nakrútil taký film, o ktorom by diváci mohli X desaťročí hádať, či sa odohráva v roku 1945, 1971 alebo 2012 (jemne pripomína podobné „v žiadnej dobe ukotvené“ DVERE V PODLAHE). Neviem, na čo je to dobré, ale ani mi to neprekážalo a malo to podiel na vytvorení pôsobivej atmosféry, v ktorej akoby sa strácali dejové linky a postavy, ale je to tak atmosféricky hravé, že to divákovi neprekáža a chvíľu dokonca uvažuje, že tomu flákne 80% a pôjde na víno.

Mickey Rourke to zahral zasa pomerne dobre... je to šialený scenár, ale chápem, čo ho na ňom lákalo a ak by som vedel hrať a niekto by aj mne ponúkol niečo tak originálne, asi by som mu v tom hral aj zadarmo. Čím nechcem povedať, že je to dobrý film... alebo zlý.

Dokonca i Megan Foxová mi pripadala fajn a to mi ešte v ničom fajn nepripadala. Vedel by som si na jej mieste predstaviť herečky, ktoré by ma svojou bezbrannosťou odzbrojili viac, ale i toto stačí. Krotiteľ duchov, stratený v preklade (alebo v podpalubí Belafonte?) Bill Murray hrá mocného mafiána, ktorý je taký mocný, že pije mlieko a v priebehu deja zastrelí len jedného človeka. Murrayova postava prednáša zvláštne monológy. Napríklad v jednej scéne, do ktorej sa to vôbec nehodí, povie, že sa v skutočnosti nevolá tak a tak, ale tak a onak. Načo je to dobré, to som nepochopil ani po troch dňoch. Trocha mi to pripomínalo podobné nepochopiteľné kecy Christophera Walkena vo VITAJTE V DŽUNGLI, ale to bola komédia.

Poslednou aspoň trocha výraznejšou postavou je majiteľ cirkusu, ktorý je zrejme šialený, ale spoznáme to len podľa toho, že chodí oblečený v bielom (...). Práve z cirkusu tohto chlapíka (hrá Rhys Ifans) „anjel“ utečie. Cirkusant sa objaví na začiatku v asi štyroch pasážach a žiarli na každého, kto na jeho okrídlený objav čo i len na sekundu pozrie. Zároveň ale nemá problém vystavovať ho každému za symbolický poplatok. Fakt zvláštny film.

Asi po hodinovej prestávke, keď už som zabudol, že vôbec nejaký cirkusant v deji bol, sa znova objaví. Najskôr v sne (vízii budúcnosti?) Mickeyho Rourkea, následne „naozaj“: vstúpi do Murrayovej vily, povie dve vety, do miestnosti vstúpi Murray a strelí mu do brucha. V tej chvíli sa z neho ZREJME mal stať ústredný zlosyn, pričom ale dovtedy bol taký chápavý, že skôr ROURKE bol zlosyn. Chcel dievča zapredať, síce si to rôznymi spôsobmi ospravedlňoval, ale aj tak – zapredať. Murray dievča miluje od prvej chvíle.

Režisérovi možno išlo o vytvorenie zaujímavého ľúbostného trojlístka (štvorlístka?), kde nikto nie je dobrý/zlý. Ku koncu nakrúcania akoby si ale uvedomil, že napriek tomu potrebuje zloducha a tak ho narýchlo urobil z dovtedy v podstate kladnej postavy (Murray). Takýchto násilných až s prepáčením nezmyselných zvratov je film plný...

Neviem, čo si o ňom mám myslieť, preto to uzavriem vecne. Nedám 40%, lebo mi to pripadalo dostatočne „iné“ a originálne, ako bežná hollywoodska produkcia. To je plus. Zároveň našťastie film napriek svojej bizarnosti nepôsobil (aspoň na mňa) nechcene smiešne ani unavujúco. Dokonca som sa napriek zaspatému tempu skoro vôbec nenudil. Plusom je tiež to, že sa nejedná o „nezávislé umenie“ - takže som nemusel rozmýšľať, či to, že Rourke nájde dievča v cirkuse, je metafora na to, že našiel sám seba v kuriózne pokrútenom svete obrátených zrkadiel. Znamená to prosto to, že ho našiel v cirkuse a basta. 80% ale nemôžem dať tiež: skrátka ma to „nijako geniálne“ nechytilo (napr. som čakal, že v cirkuse sa bude odohrávať minimálne prvá hodina a bude zabývaný mysterióznymi tvormi - to mi prekážalo i vo VODE PRE SLONY).

Passion Play, USA 2010, cca 94 minút

Réžia a scenár: Mitch Glazer. Hudba: Dickon Hinchliffe. Kamera: Christopher Doyle. Hrajú: Mickey Rourke, Megan Foxová, Kelly Lynchová, Bill Murray, Rhys Ifans a ďalší