Valentín (40 %)
Romantika
Utorok, 04 Máj 2010 06:05

Recenzia na americkú romantickú komédiu Valentín s Topherom Graceom (a osemdesiatimi ďalšími).

Vybral som sa do kina na VALENTÍNA. S priateľkou. Nemám príliš v láske americké romantické filmy (ak to nie je KEĎ HARRY STRETOL SALLY) ani mnohých ľudí z bombasticky sa javiaceho hereckého obsadenia (Kathy Batesová, Bradley Cooper, Anne Hathawayová, Jessica Albaová, Ashton Kutcher, Julia Robertsová, Jessica Bielová, Jennifer Garnerová, Patrick Dempsey, Topher Grace, Jamie Foxx, Queen Latifahová, Shirley MacLaineová, Hector Elizondo), ale aspoň pôjdem do kina s priateľkou a možno motyka vystrelí a Američania po veľmi dlhom čase nakrútia zasa dobrú romantiku. Ak aj nie, čert to ber – uvidím pri práci hŕstku svojich obľúbených hercov. Napríklad Tophera Gracea, z ktorého sa časom asi stane nový George Clooney, až ten starý zomrie.

Výsledok ma bohužiaľ pozitívne neprekvapil. V prvom rade – vyzerá to zvláštne lacno, ako sitkom, v ktorom náhodou hrá štvrtina Hollywoodu. Nezáživné miestnosti, nezáživné obchody, ulice bez života, ktoré vyzerajú skôr ako ulice v štúdiu, než „ozajstné exteriéry“.

A február nie je december – vianočné romantiky majú už z princípu atmosféru. Predsa len. Pomaly poletujúci sneh zakrýva stromy, mestá, ľudí...

VALENTÍN chcel byť druhou LÁSKOU NEBESKOU (najviac to bije do očí prítomnosťou „zamilovaného smutného chlapčeka“). Má dve hodiny, v podstate i v najzbytočnejšej úlohe sa mihne známa tvár, samozrejme všetkým ide o lásku a mnohí (z asi... čo ja viem... pätnástich?) hrdinov všetkého veku, rasy, pohlavia a orientácie, sa počas tohto dňa snažia „dosiahnuť lásku“ a hovoriť to, čo po zvyšok roka (možno s výnimkou Vianoc) zanedbávajú, pričom mnohí z nich sa viac či menej (ne)priamo poznajú a majú zopár spoločných scén. Ja som k LÁSKE NEBESKEJ pomerne prísny (dávam „len“ 60%, ako sa môžete presvedčiť v tejto recenzii), ale oproti VALENTÍNOVI je to bomba.

Američania ZNIČILI častým používaním (v hlúpych filmoch) vety „milujem ťa“. Keď TOTO začne nejaký Američan hovoriť, je mi trápne aj zaňho. Nepomôžem si. Sem-tam to vyjde (SPOMIENKY NA AFRIKU), ale VALENTÍN nie je sem-tam.

Všetko je napísané „najjednoduchšie“, ako sa dalo, miestami mi to pripomínalo skôr školský scenár, kde sa chalan učí napísať všetky žánrové klišé do jedného príbehu. Od začiatku som vedel, kto s kým skončí, zaskočený som bol len u homosexuality.

Vzhľadom na to, že sa bavíme o filme s takým vysokým počtom postáv, dochádza k ďalšiemu mínusu: každý má na svoj príbeh len zopár minút. Niekedy to prekáža. Povedal som si „nie, nie, ja s ním ešte chcem aspoň dve scény“. Topher Grace. Jeho rovina je „neprekvapivá“ (SPOILER naozaj niekoho prekvapí, keď na konci „precitne“ a uvedomí si, že ľudí, ktorých milujeme, musíme, vraj, milovať aj s ich zlými vlastnosťami? Veď je to len otázka času – a to je veľmi nezáživné. SPOILER), ale začínam mať tohto svojho takmer-rovesníka čoraz radšej a veľmi sa teším na to, čo predvedie v PREDATORS. Queen Latifahovú pokladám za skvelú ženskú, no tentokrát dostala prízemne napísanú „strašne vtipnú postavičku, ktorá sa mihne na dve scény“. Na čo to bolo dobré?

Neviem, či som sa na úvodné titulky pozeral dobre, ale mám pocit, že Kathy Batesovú, ktorú mám rád, som v nich videl niekde na druhom treťom mieste, aj preto som sa ostatne tešil, že hviezdičky typu Jessica „Fantastická štvorka“ Albaová dostanú kvalitného spoluhráča. No Batesová sa mihla minútu na začiatku a minútu na konci. ČOŽE? Albaová síce je uvádzaná na prvom mieste a dlho sa zdá, že ústredným hrdinom naozaj bude ona (a Ashton Kutcher) – ale kdeže, asi po pol hodine sa jej „rovina“ stala vedľajšou. Všetci sa len mihajú, povedia/urobia niečo dojemné/vtipné a sú vystriedaní. Rýchlo, rýchlo, rýchlo!

Najviac sa mi pozdával párik Elizondo/MacLaineová, no čo to malo znamenať? Žena mužovi prizná desiatky rokov starú neveru, muž povie „Aha, takže všetko doteraz bolo klamstvo“, ide na cintorín pozerať horor (!), žena tam príde za ním, vyzná mu lásku pred desiatkami divákov, muž povie „Druhých musíme milovať aj za ich zlé vlastnosti“ a happyend. Grace chodí s babou. Z baby sa vykľuje problematická baba. Grace s ňou skončí. Graceovi „múdry starček“ (aké prekvapenie Hector) povie „Láska je, že na tom druhom milujeme aj jeho zlé vlastnosti“. Grace navštívi babu, ospravedlní sa jej, povie jej „láska je o tom, že na tom druhom milujeme aj jeho zlé vlastnosti“, baba sa s ním začne bozkávať.

No doprdelky.

Ale okej, beriem to tak, že pokiaľ je človek dobrý herec, dá sa na film pozerať, aj keď scenárista a režisér by nemali dostať zaplatené. Takže pokiaľ boli v scéne Grace, Latifahová alebo Elizondo, fajn (najlepšia bola veselá roztlieskavačka s OBROVSKÝM PLYŠOVÝM MEDVEĎOM, z ktorej určite bude hviezda, zaslúžila by si spin-off a ktorá, kebyže si režisér PRETTY WOMAN spomenie na to, čím býval kedysi, mohla byť na o čosi väčšom priestore podobne vďačnou „nedôležitou postavou, ktorá si uchmatne celý film pre seba“, ako skvelý Scrat v DOBÁCH ĽADOVÝCH). Scenár strašný, réžia ako od robota, výprava hnusne „obyčajná“, ale dobrý herec dokáže zázrak. Bohužiaľ, Albaová, Garnerová alebo Dempsey, rozhodne nie sú mojimi srdcovými hercami a toľko avizovaná TÁ Julia Robertsová tu má tak desať minút.

- VALENTINE´s DAY, USA 2010, cca 125 minút -

Réžia: Gary Marshall. Scenár: Katherine Fugateová. Kamera: Charles Minsky. Hudba: John Debney. Strih: Bruce Green. Hrajú: Kathy Batesová, Bradley Cooper, Anne Hathawayová, Jessica Albaová, Ashton Kutcher, Julia Robertsová, Jessica Bielová, Jennifer Garnerová, Patrick Dempsey, Topher Grace, Jamie Foxx, Queen Latifahová, George Lopez, Shirley MacLaineová, Hector Elizondo a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.