Láska nebeská [6O %]
Romantika
Streda, 23 December 2009 08:08

Na svete existuje asi desať najvianočnejších filmov. Sám doma, Sám doma 2, Perinbaba, Mrázik, Zombi Holocaust a ešte ďalších 5. Takmer vôbec nevznikajú nové filmy, ktoré by sa stávali vianočnými trvalkami.

Nemám rád LÁSKU NEBESKÚ. Tak a je to vonku. Uf. Ale vlastne je to blbosť. Mám ju rád. Jasné, že ju mám rád. Dá sa nemať rád takýto film? Ale nezbožňujem ju, ani nemilujem. Ale ani to nie je úplne presné. Milujem mnohé scény z nej a zbožňujem mnohé postavy. Ale ako celok ju nemilujem, lebo mi pripadá preceňovaná, mnohé postavy sú zbytočné a niektoré zápletky nudné. Kontrast medzi dokonalými scénami/postavami/dialógmi a medzi postavami, scénami a dialógmi, ktoré nie sú dokonalé, je jednoducho priveľký. Každých 15 minút príde scéna, ktorú sa odvážim nazvať geniálnou. Ale 15 minút čakania je veľa.

Úplná bomba a pravdepodobne najlepšia postava mozaikového príbehu o tom, že všetci niekoho milujeme. Bill Nighy nechutne skvele stvárnil hudobníka Billyho Macka, ktorý je všetkým na smiech. S touto postavou do príbehu zaviali „staré časy“: prestarnutý umelec je bolestivo a vlastne veľmi smutne konfrontovaný s novou agresívnou generáciou „dokonalých detičiek so špičkovo premyslenými pesničkami a telami“... ktorej však niečo chýba. Možno odvaha alebo štipka šialenstva, aké na umenie, ak ho chcete robiť dobre, vraj potrebujete. Dokáže sa v priamom prenose nepredvídateľný (kto zabudne na „máme malých vtákov“?) Billy vzchopiť a z notoricky otrasnej pesničky (vlastne len vymenili jedno slovko...) vytvoriť hit (ale nefandime si – ak aj áno, bude to pravdepodobne posledný nádych)? Môže rebel s tisíckami sexuálnych a drogových zážitkov nájsť lásku? Nighyho scény sú bravúrne a šokujúce, hlášky kultové („Decká, neberte drogy. Staňte sa rockerom a budete ich dostávať zadarmo.“), dáva to vyžrať každému, kto si to zaslúži (legendárny rozhlasový rozhovor aj o Brittney Spearsovej), no v skutočnosti ostáva sám, opustený ženami, bez rodiny, priateľov, kamarátov. Je tu len verný tučný škaredý agent, ktorý to s ním napriek všetkému ťahá už desaťročia a už dávno sa zmieril s tým, čo to má za klienta. Každá z postáv má „tú svoju“ legendárnu scénu, na ktorú sa všetci tešíme. V Nighyho prípade na tento post ašpiruje hneď niekoľko, ale s úctou k nim treba vybrať najreprezentatívnejšiu - videoklip „Christmas Is All Around“. V Monty Python by mali radosť.

Mám rád Hugha Granta. Je to formát. Mám rád ten jeho roztomilý popletený anglický kukuč a som smutný, že ho tak často opakuje v takých zbytočnostiach (o to viac si potom vážim hornbyovku AKO NA VEC). Stvárňuje britského premiéra, ktorý práve nastupuje do úradu a (možno) práve nachádza vzťah s nesmelou nosičkou čaju (Martine McCutcheonová). Situáciu mu skomplikuje hlúpy americký prezident (Billy Bob Thornton), voči ktorému bude musieť zaujať svoje prvé kontroverzné stanovisko („Priateľ, ktorý na nás robí bu-bu-bu, nie je naším priateľom.“). Finále patrí aj Hughovi, keď s ochrankármi ide od domu k domu (na VEĽMI dlhej ulici) a hľadá „tú svoju“, aby sa jej ospravedlnil a stal sa najlepším premiérom, akého v Británii kedy mali. Ja to tomu Hughovi úplne žeriem. Vrátane perfektne trápnej tanečnej scénky.

Náhoda, akú vymyslí len život, sa postarala o to, že Liam Neeson stvárnil vdovca („Povedal som jej, že len cez moju mŕtvolu. Ona povedala, že cez jej. Ako obvykle mala pravdu.“) niekoľko rokov pred tým, než sa ním stal v skutočnosti (herečka Natasha Richardsonová nešťastne zahynula pri lyžovačke). Táto pasáž ukazuje trocha inú lásku. Obyčajnú lásku otca a syna (Thomas Sangster). Ale i lásku malého syna k jeho rovesníčke. Depresívny smútok za stratou manželky a mamy prekvapivo prehlušuje predvianočná láska (snímka začína 5 týždňov pred Vianocami a končí 24. 12.). Dokáže sa otec stať otcom a podržať syna v jeho prvej ťažkej skúške? Kto z vás nenaťahuje, keď sa chlapec s tatkovou pomocou prebíja v najdojemnejšej akčnej scéne roku naprieč špičkovo zabezpečeným britským letiskom?

Aj o tom je láska – že niekedy nenávisťou maskujeme lásku. Tvárime sa, že je nám človek ukradnutý, ľahostajný až nesympatický, odvrkávame jednoslovné odpovede na jeho otázky a tým mu ubližujeme. Pritom tým môžeme v skutočnosti len tajiť svoje ozajstné pocity, ktoré však z nejakého dôvodu nemôžeme dať najavo. Ako zareaguje mladík (Andrew Lincoln), ktorého najlepší priateľ (Chiwetel Ejiofor) sa práve žení, keď zistí, že kamarátova láska by pokojne tak dobre mohla byť aj jeho láskou (Keira Knightleyová)? Ako jej dá najavo svoje city? Dá ich vôbec niekedy najavo? Má na ne/to právo - zasahovať dvom dospelým ľuďom do života? Manželský zväzok je predsa posvätný... alebo sa pripúšťa nevera? Je aj tá svojím spôsobom láska? Mala by byť...

S Neesonom tvorí Laura Linneyová (obaja sa stretli v BAVME SA O SEXE ako manželia, v samotnej LÁSKE NEBESKEJ však, pokiaľ viem, nemajú žiadnu spoločnú scénu) najvážnejšiu črepinku filmu. Je platonicky zamilovaná do kolegu a ten by ňou (v posteli) tiež nepohrdol. Dokáže ale preglgnúť ustavičné telefonáty svojho duševne ťažko chorého brata, hospitalizovaného v psychiatrickej liečebni? Laura nepatrí medzi moje obľúbené herečky (už fyzicky je mi nesympatická), takže s touto časťou mám problém, faktom ale je, že láska k chorému človeku, ktorému musíte obetovať častokrát vlastné šťastie, je strhujúci nápad a do vianočnej multiromantiky sa tak hrozne nehodí, až do nej krásne zapadá. Láska má veľa podôb a ako hovoria Mexičania, v prvom rade je to kurva. Ale aj tak mi táto rovina pripomína skôr vianočnejšiu verziu Michaela Myersa.

Alan Rickman je skvelý herec. Škaredý, ale tiež charizmatický a sympatický. Niečo ako Gary Oldman. Asi je blbé hovoriť, kto z tejto mozaiky hrá titulnú rolu. Všetci a nikto. Ale v mojich očiach na to siaha pravdepodobne práve Rickman ako manžel Emmy Thompsonovej (ktorá je zároveň sestrou premiéra Hugha Granta, v tomto filme sa skoro všetci nejako poznajú, napríklad dole spomenutý „sex-turista“ Colin zásobuje jedlom Rickmanovo pracovisko i Knightleyovej svadbu). Táto láska je zasa iná. Je to láska skúsených zrelých manželov, ktorí sú spolu už desiatky rokov a majú za sebou detské choroby každého vzťahu. Je však známe, že starnúci muži v určitom období začnú prežívať druhú pubertu, zapaľujú sa im stehná a na scénu prichádzajú milenky. V Alanovom prípade je to Nemka Heike Makatschová (RESIDENT EVIL), ktorá ho fajčí očami. Odhodlá sa muž k záverečnému kroku (ktorým je sex s danou osobou) a ak áno, ako sa bude cítiť? Príde mu na to manželka? Ak áno, dá mu to najavo alebo si to nechá pre seba a bude to len jedno z ďalších tajomstiev, aké má každý vzťah? Niekto napríklad tvrdí, že nevera sa preceňuje... Najlepšia scéna tohto páriku ale paradoxne pozostáva zo scény, v ktorej exceluje niekto úplne iný – režisérov kamarát Rowan „Mr. Bean“ Atkinson ako pedantný predavač Rúfus.

P.S. Herec Kris Marshall - časť s ním ma baví o to viac, o čo menej sa hodí do filmu. Vyložene oddychová komediálna rovina pojednáva o smoliarskom, do seba zahľadenom roznášačovi jedla, ktorý je presvedčený, že ak príde do Ameriky (a ešte lepšie do „sveta s názvom Wisconsin“) do ľubovoľnej krčmy a povie, že je z Anglicka, hodia sa mu okolo krku sexom posadnuté americké panny. Až na pocikanie vtipná pasáž končí tak, že... ale nie, to vám nemôžem prezradiť (ale je to splnenie najnaivnejšieho mužského sna na svete).

P.S.2 Martina Freemana („Zaskakoval som za Brada Pitta v Sedem rokov v Tibete. Bola tam veľká zima.“) dobre poznajú fanúšikovia kultového brutálneho sitkomu „The Office“. On a Joanna Pageová (ako Judy) stvárňujú dvojicu ľudí, zarábajúcich si simuláciou sexu v porne: aby sa scéna dobre nasvietila, potrebujete do nej strčiť herca. A keďže pornoherci sú tu iba na to jedno, bolo by pod ich úroveň, aby stáli za vzor kameramanom či osvetľovačom. Nuž a tak túto činnosť vykonávajú títo dvaja čosi ako komparzisti: vyzlečú sa a predstierajú polohy („Judy, prosím ťa, dáš si prsia trocha dole a bradavky nabok? Ďakujem.“), aby osvetľovač videl, či bude daná scéna po technickej stránke dobrá, keď sa pôjde na ostro. Čo sa ale stane, ak sa paradoxne počas tohto veľmi asexuálneho zamestnania dotyční spriatelia a časom zistia, že hoci jeden druhého videli nahého, teraz by chceli vidieť ešte viac?

- LOVE ACTUALLY, Veľká Británia/USA 2003, cca 135 minút -

Réžia a scenár: Richard Curtis. Kamera: Michael Coulter. Hudba: Craig Armstrong. Strih: Nick Moore. Hrajú: Bill Nighy, Hugh Grant, Billy Bob Thornton, Liam Neeson, Martin Freeman, Laura Linneyová, Colin Firth, Rowan Atkinson, Alan Rickman, Emma Thompsonová, Chiwetel Ejiofor, Sienna Guilloryová, Curtis Hanson, Denise Richardsová, Shannon Elizabethová, Claudia Schifferová, Bill Moody, Elisha Cuthbertová, January Jonesová a ďalší

Prosíme, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.

„Prepáčte, že som povedala ´dočerta´.“ – „To nič, hlavne, že ste nepovedali ´doriti´.“ – „Ja som tušila, že to nejako poseriem.“