Život sa nikdy nekončí [4O %]
Romantika
Napísal Ivan Kučera   
Streda, 07 Január 2015 03:00

Recenzia romantickej drámy, v ktorej sa ex-boxer a nie-ex-alkoholik Christopher Lambert stará o ochrnutú Sophie Marceauovú.

Bývalý boxer (Higlander a Tarzan Lambert), dnes povaľač, stratená existencia a alkoholik, zo zúfalstva absolvuje pracovný pohovor. Zrejme vďaka svojej priamočiarosti a živelnosti miesto dostane a stane sa opatrovateľom od ramien dole ochrnutej ženy (Marceauová sa mi páčila len v bondovke Jeden svet nestačí)...

Dám tam radšej tri bodky, pretože vypisovať všetko, o čo v tomto ani nie hodinu a pol dlhom (či skôr krátkom) francúzskom filme ide, asi ani nemá zmysel. Vyzerá to ako adaptácia 1000-stranového románu (a naozaj, film vznikol podľa knihy, ale netuším, čo je zač, ani koľko má strán). Postavy sú iba letmo načrtnuté, zvraty nedávajú zmysel, mnohé scény pôsobia WTF dojmom (to čo malo znamenať, že Lambertova zverenkyňa prišla ženám povedať, že Lambert sa najbližšie dni neukáže TAKÝM spôsobom?!) a množstvo scén je uťatých uprostred, práve keď sa začali rozbiehať. Vyzerá to tak, ako keby neznámy a bezradný režisér Alain Monne nakrútil štvorhodinový film, no zlí producenti ho prinútili zostrihať ho na 90 minút. Takže tu máme:

1) Postavu speváckeho maséra, ktorý sa objaví v dvoch scénach a potom bez stopy mizne, hoci evidentne patrí do okruhu najbližších pacientky.

2) Lambert tvrdí, že v minulosti tancoval. Potom sa ukáže, že podľa všetkého netancoval. Prečo si to vymyslel? Alebo je preňho slovo „tanec“ synonymom slova „box“?

3) V jednej scéne je totálne ožratý, sedí v noci pred kopou odpadu, položí pred ňu nedopitú fľašu a zrazu sa z masy odpadkov vynorí ruka, fľašu vezme, malý otvor, ktorým prestrčila ruku za sebou zakryje vrecom a Lambert sa tvári, ako keby sa mu to v minulosti už 50x stalo.

4) V poslednej scéne s pacientkinou opatrovateľkou má opatrovateľka v tvári prázdny výraz a siaha po (pravdepodobne) droge, ktorú užívala. Čo má táto scéna znamenať? Že sa chce predávkovať, lebo jej Lambert „vzal“ jej „lásku“?

5) Bola medzi ženami lesbická (alebo iná) láska?

6) Vzal jej ju Lambert, alebo si proste len išli zaplávať, večer sa vrátili do domu a v nasledujúcich dňoch, týždňoch a mesiacoch ich život plynul v rutinnom stereotype?

7) Čo mal znamenať Lambertov finálny monológ o žene a synovi? Spomínal na vlastný život a na to, ako ho pobabral?

8) Absolútne som nepochopil jeho problémy s čítaním. Čítal plynulejšie ako ja a napriek tomu nerozumel tomu, čo čítal? To je nejaká psychická porucha? Poučte ma niekto.

9) Lambert je bývalý špičkový boxer, napriek tomu ho do krvi zmlátia traja chlapíci (a z danej akčnej scény nevidíme ani sekundu...).

10) Lambertova zverenkyňa sa správa ako mix Demolition Mana, Terminátora a Univerzálneho vojaka. Takmer na 100% je to duševne ťažko narušené psychopatka.

Film sa chvíľku tvári ako neosobná dráma medzi pacientkou a jej opatrovateľom, chvíľku ako príbeh vznikajúcej lásky medzi nimi dvomi a chvíľku je to boxerská dráma o trénerovi a jeho zverenkyni, pričom tréning pozostáva z minútovej koláže a finálny mega-súboj trvá 48 sekúnd, pričom ho korunuje Lambertova halucinogénna predstava, v ktorej figuruje chlapec s boxerským víťazným opaskom. Zaliečaví Nedotknuteľní oproti tomu pôsobia ako projekt hodný desiatich Oscarov.

Tento film som si pozrel z jediného dôvodu: písal som Kde som ho už videl? 21 a medzi piatimi osobnosťami bol Lambert. Počas študovania materiálov o jeho profesijnom živote som narazil na tento film, o ktorom som dovtedy nepočul. Dočítal som sa ale, že stojí za to a že v ňom Lambert podáva super výkon. Nuž, až také horúce to nie je. Snaží sa, ale brutálne mu to ničí hore spomenutá absurdnosť, obskúrnosť a neustála čudesnosť celého filmu/scenáru. Ani Marceauová nemá veľkú šancu vyniknúť, režisérovi sa ale medzi nimi občas podarilo vytvoriť chémiu. Medzi hercami to zrejme iskrilo naozaj, nakoľko v roku 2012 sa stali manželmi, ale údajne už žijú oddelene, hoci, ak mám správne informácie, k rozvodu zatiaľ nedošlo. Občas sa režisér vybičuje k poetickej/vtipnej/dojemnej scénu. Ale to je asi tak všetko. Koniec som nepochopil. Celé som to nepochopil.

L´homme de chevet, Francúzsko 2009, cca 92 minút

Réžia: Alain Monne. Scenár: Nathalie Vailloudová, Alain Munne (podľa knihy Erica Holdera). Hudba: Florencia Di Concilio. Kamera: Antoine Roch. Hrajú: Sophie Marceauová, Christopher Lambert a ďalší

............................................................................................................................

Môj spisovateľský web.

Môj spisovateľský profil na Facebooku.