Do útoku [6O %]
Road movie
Pondelok, 01 Jún 2009 15:26

Recenzia road movie drámy s kamionistom Sylvestrom Stalloneom DO ÚTOKU (1987).

Kamionista Lincoln (Sylvester Stallone) sa pretláča s dvojmetrovými svalnatými holohlavými chlapmi a na živobytie si zarába ako kamionista na nekonečných amerických cestách. Až teraz však nadišiel správny čas na stretnutie s jeho malým synom, ktorého vojenská akadémia prinútila predčasne dospieť. Na dlhej ceste sa medzi mužom a jeho odcudzeným synom vytvára zvláštne puto, ktoré snáď dokáže preklenúť priepasť prázdnoty, ktorú medzi pokrvnými príbuznými vykopali dlhé roky odlúčenia a mužov šialený bohatý svokor (Robert Loggia) a jeho hrdlorezovia...

Zvláštna poetika diaľnic a odľahlých lesných cestičiek, ktoré sa ťahajú k preslnenému, zvečerievajúcemu sa horizontu - to je v brutálnej skratke príjemne melancholická melodráma DO ÚTOKU. Plní sa v nej sen mužskej časti publika/populácie. Tá totiž ak nechcela byť v detstve smetiarom alebo astronautom, určite túžila stať sa samotárskym a mlčanlivým šoférom obrovského namakaného kamióna.

Sylvester Stallone si pre zmenu plní sen vážneho herca, akým vždy chcel byť, ale za akého ho jeho fanúšikovia kvôli neutíchajúcim, ďalším a ďalším dielom boxera Rockyho (a vojnového veterána Ramba) jednoducho neboli ochotní uznávať. Pravdupovediac, nevzali ho na milosť ani dnešnou snímkou, za ktorú Sly zinkasoval od štúdia Cannon honorár dvanásť miliónov dolárov. Americké tržby nakoniec nedosiahli ani túto výšku a mnohí si z filmu za to (ale nielen za to) robia srandu.

Stallone mal v roku 1987, kedy DO ÚTOKU vzniklo, za sebou dvakrát boxerské rukavice a trikrát si okolo hrude opásal nábojový pás ako John Rambo a teda tušil, že sa bude musieť riadne zapotiť, aby sa vymanil zo škatuľky, do ktorej sa sám zabalil.

Lenže občasné výlety do iných príbehov nepomohli (obstojne brutálna kriminálka KOBRA) a DO ÚTOKU sa v jeho dovtedajšej filmografii vynímalo: stavalo na banálnom dialógu a smutne veselom „obyčajnom“ budovaní jednoduchého vzťahu medzi otcom a synom. Vzťah skončí presne tak, ako na začiatku budete tipovať, že skončí. Pocit akčnosti, zdanlivo neoddeliteľne sa so Slyovými filmami spájajúci, jej dodávajú len všadeprítomné cesty, okolité parádne prírodné scenérie, neznesiteľne božská a božsky otrasná nostalgická diskotéková hudba osemdesiatych rokov dvadsiateho storočia a občasné pretláčanie. Tomu je venované celé finále, paradoxne možno najnudnejšia časť neakčnej drámy (do akčného záveru zostáva jedinou poriadnou akčnou vsuvkou jedna kamiónom vyvalená brána).

Toto Sylvestrovi Stallonemu jednoducho nemohlo vyjsť! O to je však pre niektorých divákov tento jeho márny, tvrdohlavo neakčný pokus milovanejší. Neviem ako vás, ale mňa si Sly so svojou bolesťou v očiach získal. Zasa. Ale áno. Filmový zázrak vyzerá trocha inak.

Over the Top, USA, cca 93 minút

Réžia: Menahem Golan. Scenár: Sylvester Stallone, Stirling Silliphant. Kamera: David Gurfinkel. Hudba: Giorgio Moroder. Hrajú: Sylvester Stallone, David Mendenhall, Susan Blakelyová, Frank Loggia a ďalší