Bokovka (80 %)
Road movie
Sobota, 06 Jún 2009 15:14

Jazdíte autom a pijete víno? Ak áno - a máte umelecké sklony -, alebo len hľadáte dobrú babu na sedenie na večernej verande, je pre vás určená rozkošná road movie Bokovka.

Dvaja dobrí priatelia Miles a Jack (Paul Giamatti a Thomas Haden Church) vyrážajú autom na dlhú cestu týždeň pred Jackovou svadbou, aby si na pánskej jazde užili golf, jedlo, víno, hotely a nekonečné cesty. Ako to ale už chodí v každej dobrej filmovej road movie, aj našich nových filmových priateľov na konci čaká nejedno poznanie, z nich nie všetky musia byť automaticky super, ale nejaký ten prínos do ďalšieho života by mohlo mať aj najhoršie z nich...

BOKOVKA je výborná road movie ako víno: má fajn farbu, chuť i vôňu. Vonia (sem tam i mierne zapácha, ale tak to má byť) po diaľkach a jej hrdinami sú dvaja obyčajní chlapi, ktorí urobili v živote niekoľko chýb, nejaké urobia i počas samotného príbehu a je takmer isté, že sa niekoľkých ďalších dopustia aj po záverečných titulkoch.

Pre Paula Giamattiho sa stala rola potencionálneho spisovateľa („Učíš ôsmakov o knihách, namiesto toho, aby čítali tvoje knihy.“) prielomovou a vďaka nej s ním odrazu spolupracoval Edward Norton (ILUZIONISTA), M. Night Shyamalan (DÁMA VO VODE) i Russell Crowe (ŤAŽKÁ VÁHA). Bradatý, opusteným dojmom pôsobiaci Giamatti dokáže presvedčivo stelesniť chybujúcich mužov, nemajúcich dokonalý život a možno si zato môžucich sami. No stále zostávajú sympatickí a životom unavení a rozhodne majú ďaleko ku klasickým filmovým béčkam. Škoda len, že si dosť nepozorne vyberá scenáre a tak dnes, len zopár rokov po BOKOVKE, jeho herecký štatút dosť upadol, čo je myslím škoda, pretože má na viac, ako to môže vyzerať. Robustný Thomas Haden Hurch, ktorého tiež snímka preslávila (následne bol obsadený do úlohy pieskového Sandmana do SPIDER-MANA 3), za svojim hereckým partnerom nezaostáva. Dokonalý kasting dotvárajú Virginia Madsenová z CANDYMANA a snáď aj Sandra Ohová.

BOKOVKA Alexandra Paynea (režisér SCHMIDTOVHO PRÍBEHU a scenárista JURSKÉHO PARKU 3) je film predchnutý atmosférou: dlhé cesty, rozľahlé hroznové sady, ticho cinkajúca hudba, maličké vinárne, akčný sex, útulné reštaurácie a ospalý golf po prepitej noci. Divák sa cíti dobre, uvoľnene, ako v spoločnosti priateľa, ktorý ho dobre pozná a berie ho so všetkými jeho chybami, ktoré mu pripomenie iba občas.

Snímka získala Oscara za najlepší adaptovaný scenár a bola nominovaná ako film roka, réžia roka a za hercov Churcha a Madsenovú (obaja za podpornú rolu). Troška patetické, troška rozvláčne, troška zjednodušujúce a troška... ehm... príliš „americké“... ale fajn! Ak sa ale bavíme o „poetike vína“, priznám sa, že oveľa viac sa mi páči neskorší DOBRÝ ROČNÍK dua Scott/Crowe. A že už BOKOVKU pokladám za nadpriemerný zážitok!

- SIDEWAYS, USA 2004, cca 121 minút -

Réžia: Alexander Payne. Scenár: Alexander Payne, Jim Taylor (podľa knihy Rexa Picketta). Kamera: Phedon Papamichael. Hudba: Rolfe Kent. Strih: Kevin Tent. Hrajú: Paul Giamatti, Thomas Haden Church, Virginie Madsenová, Sandra Ohová, M. C. Gainey a ďalší

Prosím, využite anketu na hodnotenie filmu, nie recenzie. Ďakujeme za pochopenie a prajeme príjemne hlasovanie.