X Factor
Relácie
Napísal Ján Janočko
Utorok, 09 Október 2012 04:00

Článok o talentovej šou, ktorá dobýva svet.

Simon Cowell. Človek, ktorého meno naháňa strach v anglicky hovoriacich krajinách. Nemilosrdný porotca z talentových súťaží („Británia má talent“, americká aj britská verzia „Superstar“) sa jedného krásneho dňa rozhodol, že mu zrejme jeho majetok nestačí a že zaryžuje aj na vlastnom talentovom projekte. A tak v hlave tohto Angličana vznikol projekt s názvom „X Factor“.

Publikum miluje talentové súťaže. Miluje, ak prežíva emócie s účinkujúcimi, miluje ak porota potupí súťažiaceho za predvedenú katastrofu, miluje trefné hlášky, sen o veľkom víťazstve... To všetko skĺbil Simon Cowell dohromady a vytvoril „X Factor“. Originálny program pre široké publikum. Ehm, aj keď... s tou originálnosťou boli menšie problémy...

Kritici označili „X Factor“ za hybrid parazitujúci na „Superstar“. Či právom, to nechávam na vás, každopádne podobnosť je jasná a nepriestrelná.

Tisícky súťažiacich stojacich pred štadiónom či divadlom, čakajúcich na svoju šancu. Keď sa konečne dostanú až pred porotu, už neujdú pozornému oku kamery. A diváci sa bavia – či už na dobrom alebo zlom výkone toho-ktorého speváka. Porota následne vychrlí svoj verdikt a súťažiaci buď dostane šancu aj v ďalšom kole alebo sa môže definitívne vybrať domov.

A tu zrejme podobnosť so „Superstar“ končí. Už v prvom kole je vidno markantný rozdiel. Okrem kritikov za stolom sa musí uchádzač pripraviť aj na živé publikum. Tréma teda musí ísť bokom dvojnásobne.

Rozdiel je aj vo význame poroty. Tá má nielen poradnú úlohu, ale súťažiacich aj usmerňuje (slovenským divákom bola v roku 2012 ponúkaná americká verzia programu). A v tej na veľkých menách rozhodne pán Cowell nešetrí. Samozrejme, na kraj stola sa posadil on sám, obávaný a veľký kritik (prekvapuje vás, že za vzor pri porotcovaní si ho zobral aj Pali Habera?).

Na druhý kraj stola si posadil človeka, ktorý je naozajstným odborníkom vo svojom obore – L.A. Ried. Chlapík, ktorý sa môže pochváliť okrem iného tým, že vytiahol do sveta šoubiznisu napríklad Avril Lavigne, Pink, Mariah Carey, Ciaru, Justina Biebera, Dido, OutKast, Ushera, Toni Braxton, Kanyu Westa a mnoho iných. Popravde, máte niekoho lepšieho na miesto vyhľadávača speváckych talentov?

Porota musí byť štvorčlenná! To zrejme napadlo Simona, inak by k sebe nešupol ešte dve porotkyne. A nie len tak hocijaké! Jeseň 2011 ste v porotcovskom kresle mohli vidieť Paulu Abdul a Nicole Scherzinger (tomu kurňa hovorím magnet na divákov! Za všetko mužské osadenstvo - vďaka ti, Simon!). Keďže sa však podľa neho v porote príliš neosvedčili, vymenil ich (ale Nicole je fakt škoda...). Možno ako motiváciu pre mladých sa rozhodol pre meno známe z detských seriálov a speváčku, ktorá ešte nie je v takom povedomí, ako mnohé jej kolegyne – Demi Lovato. Jej ťažká minulosť pôsobí ako inšpirácia pre všetkých tých, ktorí si nemyslia, že by mohli preraziť, pretože ich okolie je nepochopiteľne proti. A svedkami talentov, ktoré to v živote nemali ľahké, sme mohli byť v tejto sérii aj my.

"It´s Britney, bitch!". Presne tak. Štvrtá členka poroty je americká popová megastar, Britney Spears. Pre tých, ktorí zanevreli na pop music tak ako ja – áno, ona ešte stále žije! A je vo forme! Teda, aspoň v porotcovskej. Síce trošku staršia, o pár škandálov a detí ťažšia, ale zato stále vysmiata hviezda bola prekvapením pre všetkých divákov. Každý predsa chce vidieť návrat polepšeného dievčatka. Simon vedel, čo robí...

A tak sa dostávame od prvého kola až do ďalších častí. Súťažiaci vypadávajú, nedostávajú sa cez sito a končia v súťažia alebo... majú šťastie a čaká ich odmena, ktorá je pre bežného smrteľníka a bulváromaniaka niečo, ako dosiahnutie nirvány – majú možnosť dostať sa do domu porotcov.

Predtým však prebieha selektovanie do skupín – dievčatá, chlapci, nad 35 rokov a skupiny. Každú má na starosti jeden z tútorov v porote. Svoju skupinu si nasáčkuje k sebe do domu (áno, do tej miliónovej vily na krásnom azúrovom pobreží s bazénom a pätnástimi spálňami), zavolá si ďalšieho známeho parťáka (ak vravím známeho, myslím tým niekoho ako bol napr. v roku 2011 Iglesias) a tam prebieha posledné vyhadzovanie. Po skončení tohto procesu sa šou opäť vracia pred publikum. Tentokrát sa však už jedná o finále, ktoré sledujú milióny divákov pred svojimi prijímačmi. Vypadávanie prebieha na konci každého kola, súťažiaci (jeden alebo viacerí, záleží od daného kola) s najnižším počtom hlasov od divákov, si balí veci a ide domov. A tak to ide ďalej a ďalej až do absolútneho konca. Víťaz získava päťmiliónovú nahrávaciu zmluvu. Dobré, nie?

„X Factor“ sledujú každý týždeň milióny divákov. V originálnej alebo vlastnej podobe sa dostáva do celého sveta. Kritika stále trvá na svojom – šou je parazit a obyčajná kópia. A Simon Cowell sa môže potmehúdsky usmievať a počítať ďalšie príjmy...