Carrie 2013 [2O %]
Parapsychologické horory
Streda, 12 Marec 2014 03:00

Recenzia nového spracovania hororu Stephena Kinga.

Zbedačená Carrie postriekaná (prasacou) krvou, ktorá zaliala ju a jej doma ušité slávnostné šaty. Šokovane stojí na javisku pred davom prekvapených spolužiakov, ktorí ale čoskoro vypuknú do hurónskeho smiechu. To je záber, ktorý si dovolím označiť za kultový. Mohli by ho podvedome poznať aj ľudia, ktorí nepoznajú Kinga, jeho debut „Carrie“ a ani film Briana De Palmu z roku 1976.

Neviem prečo (knižka je hrozná, nikdy ma nebavila a som prekvapený, že sa ňou King preslávil), ale zakríknutá telekynetička sa v nasledujúcich desaťročiach dočkala pokusu o seriál (niektorí si myslia, že ide o remake, ale v skutočnosti malo ísť o pilot, po ktorom mal nasledovať seriál, našťastie pre neúspech pilotu nenasledoval), relatívne plnohodnotnej dvojky (kde namiesto Carrie vystupovala jej telekynetická nevlastná sestra, radšej nad tým príliš nerozmýšľajte) a v roku 2013 dostali v Hollywoode nepochopiteľný nápad: dať Kimberly Peirceovej (nezávislá dráma CHLAPCI NEPLAČÚ) 30 miliónov na nakrútenie ďalšej adaptácie.

Originál som posledný raz videl asi pred piatimi rokmi a páčil sa mi. Dal som mu 80% a myslím, že ani dnes by som to nezmenil. Spomínam si, že to celkovo bolo kvalitné: od hereckých výkonov cez režisérovu klasicky výraznú vizuálnu stránku (napr. rozdelený obraz a netradičné kamerové uhly) po psycho scény.

„Nová“ CARRIE je v zásade úplne to isté... a zároveň stokrát nudnejšie a akoby bez talentu. Pritom si pamätám, že ma svojho času CHLAPCI NEPLAČÚ solídne psychicky rozhodili.

Tak v prvom rade – herci sú strašne nesympatickí. Julianne Mooreová už roky stojí (spolu s Annette Beningovou, Halle Berryovou a Kristin Scott Thomasovou) na poprednom mieste v mojom osobnom rebríčku Najnesympatickejšie hollywoodske kravy. Nemám ju rád a dokonca ňou začínam opovrhovať. Je nesympatická a hrá nesympatické postavy (DECKÁ SÚ V POHODE). Môžete namietať, že tu hrá psychopatickú náboženskú fanatičku, tak ako môže byť sympatická, ja si ale spomínam na Piper Laurieovú, ktorá netvrdím, že bola sympatická, ale dokázala tú postavu „predať“ a byť v nej pôsobivá. Mooreová je odporná. V každej scéne s ňou sa mi otváral nožík vo vrecku.

S jej dcérou, v podaní Chloë Grace Moretzovej (3:15 ZOMRIEŠ!, AGENT V SUKNI 2, KICK-ASS 1 – 2, TEXASKÝ KAT), je to o čosi lepšie. Obávam sa ale, že ani to nie je žiadny zázrak. Dobrý herec by mal vedieť zahrať (skoro) všetko a byť (skoro) vo všetkom uveriteľný, dôveryhodný, hodnoverný, presvedčivý alebo aspoň, v najhoršom prípade, akceptovateľný. Moretzovej som ale zakríknutú pannu neveril.

Z postáv na mňa zapôsobili snáď len telocvikárka Sue a riaditeľ školy, nenechajte sa ale pomýliť, obaja sú na plátne 5 minút. V origináli ma zaujal William Katt ako Tommy – chlapec, ktorý sa vďaka svojej vinu cítiacej frajerke zľutuje nad Carrie a vezme ju na ples. „Terajší“ Ansel Elgort (to čo je za meno?!) je v tejto úlohe taký všedný, až si, zveličene povedané, ani nepamätám, či vo filme vôbec bol.

Ďalším mínusom je, že príbeh je notoricky známy a tým pádom absolútne predvídateľný a teda hrozne otravný. Nie je ozvláštnený žiadnymi skvelými hereckými výkonmi, diabolskou réžiou, ani ničím podobným. Je to banálna, tuctová a podpriemerná nuda.

Možno namietnete, že pre mňa, no pre tých, ktorí nečítali knihu/nevideli predchádzajúce snímky, to bude originálne. Ale som presvedčený o tom, že sa mýlite. Trvám si na tom, že ten príbeh neznesiteľne zostarol a v dnešnej dobe je skrátka neakceptovateľný a neuveriteľný.

Nechcem zľahčovať tragédie, školskú šikanu, ani šialené matky. Viem, že to existuje. S niektorými z tých vecí som sa kedysi osobne stretol a dodnes som sa z nich úplne nespamätal. Napriek tomu na mňa „CARRIE 2013“ pôsobila zastarane a zaseknuto.

Jedinou novinkou, na akú sa režisérska zmohla, je, že dej umiestnila do „súčasnosti“ (takže zo sprchovej scény vznikne video a je umiestnené na net, to je na Nobelovu cenu za originalitu, bohužiaľ takáto cena neexistuje). Nanešťastie, tým len ešte viac do popredia vystupuje celková absurdnosť zápletky. Scény, v ktorých Carrie objavuje „čaro internetu“ (alebo sa dozvedá o existencii menštruácie), pôsobia ako scény z KROKODÍLA DUNDEEHO, keď sa Paul Hogan dostal z austrálskej divočiny do civilizácie a udivene kráčal rušnými ulicami veľkomesta. Takmer mám strach z toho, že medzi nami chodia režisérky, ktoré sú schopné v roku 2013 s plnou vážnosťou nakrútiť toto.

Posledným klincom do hnilej rakvy sú herečky hrajúce zlé spolužiačky. Musím povedať, že takú hnusnú partiu hajzlov som vo filme nevidel dlho. Posledný raz možno v JAZERE SMRTI z roku 2008. Pozerať sa hodinu a pol (ale javí sa to ako šesť hodín) na skupinku trafených sprostých zákerných pipín, ktoré trtkajú pomaly už aj s prasatami, lebo s chalanmi a babami im to už pripadá nudné, pre mňa nie je rozumne strávený čas.

Je to zle napísané, zle zrežírované a zle zahrané. Viď. pozoruhodná scéna tesne pred finále, keď Chris vidí, čo sa chystá, no namiesto toho, aby prestala nezrozumiteľne ziapať a proste to za sedem sekúnd povedala telocvikárke, radšej sa ňou nechá vyviesť von z miestnosti, čím spôsobí masovú vraždu.

Taktiež ma iritovali zvláštne predstavy tvorcov o smrti. V jednej chvíli je chlapec zabitý po tom, čo mu na hlavu spadne vedro. Okej, za istých okolností by to reálne bolo, ale tu mi to pripadalo asi také realistické, ako keby umrel po tom, ako ho do hlavy labkou capne nasratá mačka. Ešte viac ma zaujalo prerazenie čelného skla na aute TVÁROU (!), bez toho, aby tá tvár bola následne nejako extra poškodená. Iste, aj tak je to dosť nepríjemný pohľad, ale v realite by z toho „správne“ mala byť v podstate, hm, kaša.

Hnusia sa mi takéto hlúpe, zbytočné (a to mám niektoré remakey rovnako rád, ako originály), banálne, tuctové a tupé projekty. Vo finále to síce chytí ako-taký drsný drajv, ale to už je neskoro. Možno ak by to malo hodinu pätnásť, dal by som 40%. Takto si radšej vpálim do hlavy guľku. Udivuje ma, že toto niekto myslel vážne. Možnože to udivuje už aj Kinga. Aj keď toho už asi neudivuje nič.

Carrie, USA 2013, cca 100 minút

Réžia: Kimberly Peirceová. Scenár: Roberto Aguirre-Sacasa (podľa knihy Stephena Kinga). Hudba: Marco Beltrami. Kamera: Steve Yedlin. Hrajú: Chloë Grace Moretzová, Julianne Mooreová, Judy Greerová a ďalší